• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Selges: ESP8266-TempLogger

Budrunden endte på 1000,- som var maxprisen jeg satt. Dette ble prisen på versjonen med en sensor.
Jeg har delt mye kode på DIY. Jeg har også lagt ut en enkel kode for esp8266 for temperaturovervåkning der.
Esp8266-TempLogger koden vil ikke bli lagt ut.
 
Hei folkens. Jeg kan bare basere meg på hva som har skjedd siden budrunden ble avsluttet. (Ikke hentet enheten enda)

Siden da har vi mailet fram og tilbake, jeg hadde/har selvfølgelig mange spørsmål og får svar på alt. Dette virker som en veldig velutviklet logger, hvor alle punkter er veldig gjennomtenkt. Kan ikke si annet en at jeg gleder meg noe helt sinnsykt!
 
Skjønte ikke konseptet helt. Skjønner at man kan sitte i stua å se hvilken temp gjæringsdunken har. Men siden jeg bare kan gå inn i rommet ved siden av å titte på stc hvordan det står til inni der så skjønte jeg ikke helt hva man kan bruke den til.
Noen hjemmebryggere må først i helikopter for å komme til land....
 
Jeg har nå gått gjennom hele tråden, og har tatt innover meg alle gode argumenter som har kommet frem. Jeg har derfor valgt og gjøre to endringer. Versjonen med kun en sensor er fjernet som opsjon da jeg ikke ønsker å begrense bruken. Det andre er at det nå er mulig å bestille enkeltkomponenter som i et byggesett.

ESP8266-TempLogger kan leveres med:
  • Koblingsboks med elektronikk u/esp8266 ( 500,- )
  • ESP8266 brikke med personlig Templogger kode ( 400,- )
  • Sensor ds18b20 ( 50,- pr.stk. )
  • Konfigurering mot Thingspeak ( 0,- )
  • Konfigurering mot HighCharts ( 50,- )
  • Konfigurering av Alarm / React u/software ( 50,- )
Prisen blir da nærmere den Nymoen betalte, men siden det skal lønne seg å være tidlig ute, innvilges et prisavslag på 10% :) ... og tusen takk for den hyggelige tilbakemeldingen Nymoen. Etter dine spørsmål og innspill har også info og bruksanvisningen på http://esp8266.templogg.no blitt langt bedre :)
[Edit] pris på thingspeak satt til 0,- og esp til 400,-
 
Sist redigert:
Fantastisk prosjekt! Slår svært mye av tilsvarende gadgets på Kickstarter, men trenger kanskje litt industrialisering hvis du skal selge (og lage) titusenvis.
 
Tusen takk :) Det varmer når det kommer fra en annen produktutvikler.
Har begrenset tro på industrialisering siden det er tidkrevende og vanskelig å få beskyttet et slikt produkt... og siden det er forholdsvis 'lett' og kopiere funksjonaliteten for dem som gidder eller ser et marked i produktet. Jeg er imidlertid i samtaler med en kar som har en maskin for produksjon av komponentkort. Dersom den fører frem, vil jeg vurdere det :)
 
Denne modellen er ikke egnet til å kunne kjøre en hx711 som den er nå, men med litt endring vil dette trolig være problemfritt. Den er laget ekstremt liten og kompakt, og derfor ikke egnet for et ekstra 'load cell amp' kort. Da ville jeg heller laget en enhet hvor denne var helt integrert.

Problemet med esp8266 v1 (som denne benytter) er at den har veldig få tilgjengelige IO porter. Jeg er også usikker på om hx711 (som jeg aldri har programmert mot) er en OneWire enhet som kan håndtere flere enheter på samme kabel (som DS18B20 temperatursensoren). Dersom den ikke er det, bør man heller bruke en esp8266 v7 eller v11 som har flere IO porter. Alternativet er at man kun kan ha en målecelle per esp8266 kort...
Konseptet mitt kan lett utvikles til å håndtere en rekke andre typer sensorer uavhengig om det er en belastningssensor som hx711, en gas-sensor, trykksensor, avstandssensor, vannsensor, nivåsensor... listen er uendelig.
Alle sensorer som har tre ledere (5v, gnd, signal) vil kunne kobles direkte mot holderen jeg har laget uten noen endringer i design - kun i koden.
 
I dette oppsettet brukes vel bare en av esp8266 v1 sine gpio.
Det e da tre ledige. Dette breakoutkortet bruker 2.7 til 5 volt og burde egne seg utmerket. Trenger to gpio pinner.
https://www.sparkfun.com/products/13230
Men i og med att hw her er så billig ville det nok vert greiest å lage en egen dedikert "pinne" til en hx711
 
En ting er temperatur innvirkninger på lastecella..men det kan vel la seg løse i koden men da må enn ha med temp sensor..
 
Poenget mitt var at det nok gpip på en v1 til også å ta inn en lastcelle i tilleg til temp.

Ellers vil jeg bare si at det har vært intersant å lese om prosjektet, fint at sevland deler dette.
Om han ike vil dele koden er helt opp. Til ham, men det er jo litt styr å selge noe slikt
For tusen spenn. Både forbruker rettigheter og eventuelle lgpl lisenser skal håndteres.

Men, bra prosjekt.
 
Endelig helt ferdig.
Dette er enheten #nymoen kjøpte - ferdig konfigurert for hans nettverk og med egen logg: http://nymoen.templogg.no
- i selvdesignet, -klippet og -brettet innpakning :)
Templogger-topp.jpg
 
Sist redigert:
Den var tidlig tilgjengelig til under 5$, lavere nå. Litt tilfeldig hva man starter med.
v1 , v7 og v11 dekker mine behov i esp serien.
Har ikke sett særlig på nordic sin. Hva mener du er forskjellen?
 
ESP'n koster nå rett over 10kr fritt tilsendt. Jeg trenger ikke en enda rimeligere enhet :)
Lavt strømforbruk er viktig dersom du bruker batteri. Dersom jeg trenger det, legger jeg den i dvale mellom hver gang den sender... men jeg ser poenget :)
 
Esp'n har en grei wifi stack. Kobler seg rett på den infrastrukturen vi "alle" allerede har, en internet router.
Er ikkr helt sikker på hvilkenpakke du mener, men er det en rf protocoll og ikke "vanlig" wifi?
Hvilken nordic pakke er det prates om?

15 eller 50 kroner spillet svært liten rolle når en velger komponter til slike prosjelter som dette.

Er interdert om det er en pakke med wifi og grei sdk. Ellers synes jeg esp' er valget.
 
Regner med han sikter til nrf24l01 fra nordic semiconductor - og den VAR et av de aller beste valgene for trådløs kommunikasjon fram til esp8266 dukket opp. Esp er uten tvil det beste valget i dette tilfellet her, da den kun er marginalt dyrere enn nrf, og du slipper å ha en microcontroller i tillegg. Og som nevt over, benytter den eksisterende infrastruktur, så du slipper en egen mottakerenhet.
 
Tenkte på nrf51 serien, den har cortex m0 cpu så du treng ikkje nokon ekstra mikrokontroller vertfall :) Eg fekk eit utviklarkort på eit kurs for litt sia men tbh tykte det var litt for knotete å programmere, (er vandt til avr 8bit). Var litt kjapp mtp prisdifferansen, ser den er dyrare enn esp. :eek:
 
Åja, nrf51-serien ligger jo på 10 ganger prisen av esp, så jeg tok den ikke med i betraktningen i forrige svar siden du sa den var billigere :). Men litt off topic siden du har kikket på den - støtter den wifi, eller bare BLE og ymse 2.4ghz-protokoller?

Og esp'en er ganske alright å programmere. Du kan bruke c/c++ i native sdk, det fins en lua firmware (nodemcu), og arduino sdk'en er portet til den. Og i lavprissegmentet fins det reelt sett ingen konkurrenter til den. Men det er jo lov å håpe flere kommer med lavprissystemer så vi får litt konkurranse der :)
 
Tilbake
Topp