Senke temperaturen på vørter under stormgjæring ?

Hei.
Jeg har sett mange innlegg på forum der man foreslår å senke temperaturen på vørteren 3-4 grader under stormgjæringen.
Etter å ha fått boken Yeast i postkassen og lest litt i det så klarer jeg ikke å se at dette er noe godt forstlag, tvert imot.

Det påpekes tvert imot at det med «riktig» temperatur for den gitte gjæren dannes flere(dvs riktigere antall) gjærceller samt at det meste av aromaen dannes ved «riktig» temperatur for den gitte gjæren.
Det virker altså for meg som om forslaget om å senke temperaturen i vørteren under stormgjæring er et dårlig forslag.
Har jeg misforstått noe her ?
 
Sikker på at forslaget ikke handler om å redusere ambient-temperaturen, altså temperaturen i omgivelsene? Poenget er at under stormgjæring produserer gjæren mye varme som gjør at vørteren ligger 2-5 grader høyere enn omgivelsestemperaturen. Etter stormgjæring produseres mindre varme, og da kan etterhvert omgivelsene bli det som styrer temperaturen nesten alene.
 
Sikker på at forslaget ikke handler om å redusere ambient-temperaturen, altså temperaturen i omgivelsene? Poenget er at under stormgjæring produserer gjæren mye varme som gjør at vørteren ligger 2-5 grader høyere enn omgivelsestemperaturen. Etter stormgjæring produseres mindre varme, og da kan etterhvert omgivelsene bli det som styrer temperaturen nesten alene.

Nei jeg er ikke sikker og det er derfor jeg spør :) Å senke omgivelsestemperaturen hvis man ikke har manuell temperaturstyring på vørteren gir mening, det er jeg enig i.
 
Hei.
Jeg har sett mange innlegg på forum der man foreslår å senke temperaturen på vørteren 3-4 grader under stormgjæringen.
Etter å ha fått boken Yeast i postkassen og lest litt i det så klarer jeg ikke å se at dette er noe godt forstlag, tvert imot.

Det påpekes tvert imot at det med «riktig» temperatur for den gitte gjæren dannes flere(dvs riktigere antall) gjærceller samt at det meste av aromaen dannes ved «riktig» temperatur for den gitte gjæren.
Det virker altså for meg som om forslaget om å senke temperaturen i vørteren under stormgjæring er et dårlig forslag.
Har jeg misforstått noe her ?

Å senke temperaturen i vørteren/øl-in-the-making under stormgjæring er nok ikke noe lurt, nei. Man ønsker heller å være føre var og sørge for at temperaturen ikke overstiger det som er anbefalt for den aktuelle gjærstammen.
 
Ville heller startet på en lavere temperatur, og økt temperaturen 2-3 grader etter stormgjæringen.
 
Ville heller startet på en lavere temperatur, og økt temperaturen 2-3 grader etter stormgjæringen.
Hva er grunnen til at du foreslår å starte på lavere temperatur ?
Tenker du på omgivelsestemperatur eller temperatur på vørteren ?
 
Omgivelsestemperatur. Siden gjæren arbeider mye den første uka, og utvikler mye varme, så slipper man å risikere å få høye temperaturer og store svingninger.
 
Merk at det som er ideelt for gjæra er ikke det samme som ideel temperatur smaksmessig. Det som er poenget er ikke å senke temperaturen under stormgjæring, det er å gjære på noen grader under ideell temp slik at varmeutviklingen under stormgjæringen ikke sender temperturen over det som er anbefalt. Det er, i min mening, langt verre smaksmessig å gjære for høyt enn for lavt. I tillegg anbefales det å heve temperaturen etter stormgjæringen til det samme som den var på det høyeste under stormgjæringen slik at gjæren ikke dabber av etter den heftigste stormgjæringen. Dette motvirker blant annet diacetyl. Nå er det lenge siden jeg har lest Yeast, men mener at du finner svaret på spørsmålet ditt i boka :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp