Ser denne starteren klar ut til å pitche?

Har stått i kjøleskap siden i går kveld. Kan jeg dekantere eller må jeg slenge oppi hele greia?

ImageUploadedByTapatalk1411805067.465757.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du skal vel dekantere. Du ønsker ikke to liter av rest-vørteren med i det gode hjemmebrygget ditt.
 
Jeg ville latt den starteren der stått en stund til i kjøleskapet for å få med all gjæren. To dager er en grei regel i min bok før jeg dekanterer...
 
Hele eller vente, masse gjær i supensjon der. Har du brukt magnet rører ville jeg ventet. Oksydert vørter er ikke veldig godt. Smak, om den smaker greit er det ok å pitche
 
Problemet er at jeg allerede er i gang med bryggingen. Har brukt magnetrører ja. Da har jeg vel valget mellom å pitche for lite gjær eller få vondt øl.

Dette er en lager, så jeg trenger all gjær jeg kan få med.
 
Har selv erfaring med at startere kan bruke sin tid på å bunnfelle. Jeg har dekanter startere som ser slik ut som din siden de batchene har vært så små. Men sånn i utgangspunktet burde den vel stå 1-2 døgn ekstra før dekantering og pitching. Siden dette er til en lager bør du jo få med alt du kan av gjær så enten ville jeg ha pitchet hele starteren eller eventuelt la den stå i fred så lenge du kan, det vil si til etter bryggedagen er over og du har fått kjølt ned vørteren til 7-8 grader. Det er vel i denne gjærtåken den beste gjæren holder hus.

Det sies vel at du kan pitche hele startere opptil 5% av vørter volumet uten nevneverdige usmaker.
 
Tilbake
Topp