Takk Finn! Da prøves dette i dag, forhåpentligvis med hellDet er vanskelig å svare uten å vite hvordan du ønsker at ølet skal være. Ønsker du kraftig humlearoma, trenger du en god del mer humle til tørrhumlinga - og jeg ville kanskje også flytta 5-minutterstilsetninga til en 10-minutters pause i nedkjølinga ved 95 grader (da synker den ca. en grad i minutttet, så du kommer ut med 85 ved slutten av pausen). Og så ville jeg økt dosen der, også. Jeg hadde nok spandert en pose til, altså totalt 200 gram, og brukt 70 gram under nedkjøling, og 100 gram som tørrhumle.. Men det er altså for å få maks aroma-effekt. (De blir dyre, disse amerikanske ølene.)
Med en større dose tiltørrhumling ville jeg delt den på to; den første mens det ennå er en del aktivitet i gjærlåsen (sånn cirka på dag 3), og så en til litt seinere, når det har roa seg mer, og nærmer seg forventa FG.
Men ønsker du et lett og forfriskende øl med et hyggelig innslag av frukt i aromaen, er det nok greit å la det være som det er - skjønt jeg ville stadig flytta 5-min til nedkjølinga.
Mesketemp? Tja, vil du ha det maks tørt, så hadde jeg kjørt 65 grader. Men 05 gjærer godt ut, så jeg tror jeg hadde gått opp til 67. (Det gjør sant å si ikke veldig stor forskjell.) Du trenger ikke gjøre noe mer. Utmesk er unødvendig.
Det der ser da ut som to veldig gode øl.
Visst du skriver inn denne linken og bruker ølnummeret på slutten so finner du det:Har du forresten oppskrift på den Old Alen som gjorde det så bra i NM?
Har du forresten oppskrift på den Old Alen som gjorde det så bra i NM?
Har du tenkt å fate eller ha det på flaske? Nyere forskning taler for at det kan være en ulempe med havre i neipa, inneholder "mye" mangan som kan akselerere oksidering av humla... @Holmentoppen vet litt mer om dette. Synes også det var vel mye tørrhumle kanskje...?
Edit: Det er vel uansett tørrhumlinga på dag 3 som sørger for biotransformasjon og det hazy utseendet.
Har du tenkt å fate eller ha det på flaske? Nyere forskning taler for at det kan være en ulempe med havre i neipa, inneholder "mye" mangan som kan akselerere oksidering av humla... @Holmentoppen vet litt mer om dette. Synes også det var vel mye tørrhumle kanskje...?
Edit: Det er vel uansett tørrhumlinga på dag 3 som sørger for biotransformasjon og det hazy utseendet.
Jeg bruker en halvkilo havregryn i mine, og har ikke merket noen sånn effekt. Men jeg mener å huske at Charlie Bamforth sa noe om humle som kilde til mangan.Så massiv tørrhumling kan i så fall være en kilde til fordervelse. I tillegg så får du jo fryktelig mye "grønnsmak" (polyfenoler).
Jeg tror ikke det stemmer at du får tåke bare fra de tilsetningene du har under den mest aktive gjæringa. Det virker i alle fall ikke sånn for meg. Kalvsjøkyst - både min og Kinns - har f.eks. alltid vært et uklart øl, og det har ikke humling under aktiv gjæring.
Prøver å holde IBU nede, de jeg har drukket som jeg har likt best har nesten ikke hatt noe bitterhetkanskje flytte litt til flame out
Så da tenker jeg igjen å ha i havre for å få det hazy utseendet?
Har lest mest om brygging av NEIPA her "Slik lykkes du med NEIPA". Hvor det sies 500g på 23l og 1/3 av humlen i hoppstand.
Hvordan fordeles da resten av humlen hvis for kraftig tørrhumling vill gi for mye "grønnsmak"?
Hvor mye humle bruker du da på de forskjellige trinnene?Jeg gjør som Westum, 30 min hopstand på 80°C. 1/3 av total humle. Blir akkurat passe bittert for min gane Så tørrhumling på dag 3, dag 6 og dag 7. Lagde en basert på hans maltoppskrift (Odins Victory, men uten havre), men med Azacca og Ekuanot som humler. Ble god.