"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hmm.. veldig interessant.
Driver nå og vurderer om jeg skal lage en split batch, hvor jeg kjører 5-6g/L i den ene dunken og dobler det i den andre.

Det hadde vært veldig interessant. Så får jeg heller tåle å få kjeft fordi halvparten av ølet ditt bare blei halvparten så godt som det kunne ha blitt - om det blir resultatet:p.

Ja, 3 tørrhumlinger med 3,35g/l hver gang. Det var lik blanding av Azacca og Ekuanot. Jeg har ikke så mye erfaring, men det ble en god neipa. Gul og fin. En kompis fikk ei flaske for prøvesmaking. På kvelden sendte han bilde når han helte oppi glasset. Knappe 20 minutter etterpå stod han på døra for å få ei flaske til. Han MÅTTE ha en til. Den første gikk på et par minutter. Han klarte ikke slutte å drikke etter første slurken, og plutselig var glasset tomt. :D Han fikk 4 flasker :)

hehe - noen får den reaksjonen på NEIPA. Det er faktisk favorittølet til nesten alle "kundene" mine, inkludert Lyset i Mitt Liv. Og sjøl om jeg ikke er like frelst - jeg drikker mye heller en klassisk old school-IPA, som f.eks. Vestkyst - så er det jo godt. Men jeg er litt lei av de mest utprega tropiske - jeg fordrar ikke lukta av nyåpna hermetisk ananasboks.

Jeg tapper opp en drøyt bitter IPA i morra, med denne tørrhumlinga til 25 liter: 50 gr Azacca, 25 gr Cascade og 25 gr Chinook. Jeg er litt spent på Azacca'en.

Flasker du på vanlig måte, eller går den veien om fat, med oksygensikring etter alle kunstens regler?
 
Det hadde vært veldig interessant. Så får jeg heller tåle å få kjeft fordi halvparten av ølet ditt bare blei halvparten så godt som det kunne ha blitt - om det blir resultatet:p.



hehe - noen får den reaksjonen på NEIPA. Det er faktisk favorittølet til nesten alle "kundene" mine, inkludert Lyset i Mitt Liv. Og sjøl om jeg ikke er like frelst - jeg drikker mye heller en klassisk old school-IPA, som f.eks. Vestkyst - så er det jo godt. Men jeg er litt lei av de mest utprega tropiske - jeg fordrar ikke lukta av nyåpna hermetisk ananasboks.

Jeg tapper opp en drøyt bitter IPA i morra, med denne tørrhumlinga til 25 liter: 50 gr Azacca, 25 gr Cascade og 25 gr Chinook. Jeg er litt spent på Azacca'en.

Flasker du på vanlig måte, eller går den veien om fat, med oksygensikring etter alle kunstens regler?
Neipa blir overført oksygenfritt til fat og karboneres der. Fyller flasker med tapcooler. Så det blir så oksygenfritt som jeg klarer i alle fall. Blir spennende å se på flaskene etterhvert, hvor lenge de holder mhp. oksidering. :)
 
Hei @Erik Andli

Jeg har brygget litt NEIPA (min favorittstil) og min erfaring er litt som @Finn Berger sier; 6-ish gram per liter med tørrhumle holder lenge for å få ut det du vil ha. Jeg tørrhumler gjerne med 2 gram per liter på dag 2 og 4 gram per liter tre dager før CC og fating. (Du får forøvrig et fint og hazy øl selv om du ikke tørrhumler under aktiv gjæring... Mye tørrhumle, og gjerne over flere tilsetninger vil uansett gi deg hazy øl - det er i hvert fall min erfaring). Jeg har forsøkt med større mengder tørrhumle, men ikke merket at resultatet har blitt noe bedre av den grunn. Jeg har gjerne brukt 450 gram humle i mine NEIPAs totalt sett, hvor da hovedvekten er i whirlpool. Det er her du trekker ut mesteparten av smaken, og det er den jeg (i hvert fall) vil ha. Jeg tilsetter halvparten ved flame out, og kjøler rett ned til 80 grader, tilsetter andre halvpart og kjører whirlpool der i en liten halvtime før jeg kjøler ned til gjæringstemperatur. Totalt bruker jeg vel rundt 280 gram i WP. Jeg bruker som @Finn Berger også en liten dæsj humle på 60 minutter. Husker ikke helt hvilke podcast det var, men det var en beersmith podcast i hvert fall hvor det ble anbefalt å tilsette en liten dose på 60 min når man brygget NEIPA.

Når det gjelder (flaket) havre ville jeg ikke vært så bekymret for å bruke det. Ja, det inneholder mer mangan, og ja - det vil nok bidra til at ølet oksiderer raskere sammenlignet med et tilsvarende øl uten, men jeg tror det er andre deler av prosessen det er viktigere å ha kontroll på mtp oksidering enn at man benytter litt havre. Jeg har hatt NEIPA med gode doser flaket havre stående over mange måneder uten å ha merket noe særlig til oksidering. Så lenge prosessen ellers er god, vel og merke. Men slurver man her og der med oksygen på kald side, så vil jo selvfølgelig mange bekker små gjør en stor å, og bruk av havre vil være en del av dette.

Jeg har lagt ved en link til min siste oppskrift;

Brewfather
 
Hei @Erik Andli

Jeg har brygget litt NEIPA (min favorittstil) og min erfaring er litt som @Finn Berger sier; 6-ish gram per liter med tørrhumle holder lenge for å få ut det du vil ha. Jeg tørrhumler gjerne med 2 gram per liter på dag 2 og 4 gram per liter tre dager før CC og fating. (Du får forøvrig et fint og hazy øl selv om du ikke tørrhumler under aktiv gjæring... Mye tørrhumle, og gjerne over flere tilsetninger vil uansett gi deg hazy øl - det er i hvert fall min erfaring). Jeg har forsøkt med større mengder tørrhumle, men ikke merket at resultatet har blitt noe bedre av den grunn. Jeg har gjerne brukt 450 gram humle i mine NEIPAs totalt sett, hvor da hovedvekten er i whirlpool. Det er her du trekker ut mesteparten av smaken, og det er den jeg (i hvert fall) vil ha. Jeg tilsetter halvparten ved flame out, og kjøler rett ned til 80 grader, tilsetter andre halvpart og kjører whirlpool der i en liten halvtime før jeg kjøler ned til gjæringstemperatur. Totalt bruker jeg vel rundt 280 gram i WP. Jeg bruker som @Finn Berger også en liten dæsj humle på 60 minutter. Husker ikke helt hvilke podcast det var, men det var en beersmith podcast i hvert fall hvor det ble anbefalt å tilsette en liten dose på 60 min når man brygget NEIPA.

Når det gjelder (flaket) havre ville jeg ikke vært så bekymret for å bruke det. Ja, det inneholder mer mangan, og ja - det vil nok bidra til at ølet oksiderer raskere sammenlignet med et tilsvarende øl uten, men jeg tror det er andre deler av prosessen det er viktigere å ha kontroll på mtp oksidering enn at man benytter litt havre. Jeg har hatt NEIPA med gode doser flaket havre stående over mange måneder uten å ha merket noe særlig til oksidering. Så lenge prosessen ellers er god, vel og merke. Men slurver man her og der med oksygen på kald side, så vil jo selvfølgelig mange bekker små gjør en stor å, og bruk av havre vil være en del av dette.

Jeg har lagt ved en link til min siste oppskrift;

Brewfather

Supert :) Takk for gode råd.
Da har jeg justert oppskrifen og prøver meg på din humle metode :)
upload_2020-6-4_15-45-13.png
 
Sitter å plundrer litt med min første doppelbock....
Ikke kikk så nøye på oppskriften, den endrer seg for hver ting jeg leser...

Her kommer spørsmålet: hvordan få estimert FG ned, uten å senke OG. ser at OG stiger mer enn FG ved å tilsette sukker, men ønsker jo egentlig ikke bruke sukker.

upload_2020-6-4_16-48-16.png
 
Det er jo begrenset hva du kan få ut av gjærbart sukker fra malten da, du får vel minimum ca 20-25% dekstriner uansett (så 80-75% gjærbart). Så det begrenser seg selv... Da må du evt bruke en gjær som kan spise seg godt opp i maltotriose (og litt til), men det er jo ikke akkurat stilriktig. Ved tilsetting av sukker, som er 100% gjærbart, vil OG stige og FG vil egentlig synke. Dette fordi sukkeret i seg selv opptar volum, så det ugjærbare sukkeret blir fordelt over litt mer totalvolum.
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Er det stilriktig med sukker i en doppelbock, eller er det noe annet som kan brukes? Tenker sirup, candisukker, honning eller lignende
 
Sitter å plundrer litt med min første doppelbock....
Ikke kikk så nøye på oppskriften, den endrer seg for hver ting jeg leser...

Her kommer spørsmålet: hvordan få estimert FG ned, uten å senke OG. ser at OG stiger mer enn FG ved å tilsette sukker, men ønsker jo egentlig ikke bruke sukker.

Vis vedlegget 45385
Senke mesketemperaturen og/eller velge en gjær som gjærer mer ut.
 
Sitter å plundrer litt med min første doppelbock....
Ikke kikk så nøye på oppskriften, den endrer seg for hver ting jeg leser...

Her kommer spørsmålet: hvordan få estimert FG ned, uten å senke OG. ser at OG stiger mer enn FG ved å tilsette sukker, men ønsker jo egentlig ikke bruke sukker.

Vis vedlegget 45385
Det beste du kan gjøre, bortsett fra å bruke sukker, er å meske lavt og bruke en gjær med høy attenuasjon. Nå skal jo en dobbelbock være søtlig, så det vanligste er vel egentlig å bruke en litt mindre aggressiv gjær. WLP833 er min favoritt. Ser ikke av skjermdumpen hvor du havner, men rundt 1020-22 er helt OK for denne stilen. W34/70 er kjent for å gå grundig til verks, så den i kombinasjon med mesking på 64 grader burde gi et tørrere øl. 1016-17 skulle kunne være innen rekkevidde, om du ønsker det. Sukker er fy-fy, tyskere bruker aldri det.
 
Jeg bruker en halvkilo havregryn i mine, og har ikke merket noen sånn effekt. Men jeg mener å huske at Charlie Bamforth sa noe om humle som kilde til mangan.
Det er nok Colombus som Bamforth identifiserte – den er kjent for å være en mangan-bombe. Galaxy er i andre enden av skalaen. Eller stemmer det at Scott Janish har gått grundig gjennom årsakene til oksidering, og kommet til at havregryn er en av hovedkildene til mangan. Problemet med mangan er at det ikke skilles ut i bunnfallet (som de andre oksidantene jern og kobber) og blir med helt til flasken. Samtidig er det ekstremt ustabilt.
 
har satt den til 63 °C i 75 minutter så 70°C i 30 min.
63 er vel prima for deg her. For noe høyere effektivitet kan du fordele hovedmesk på 63 og f.eks. 65. Hvis du ønsker å presse ned FG mest mulig bør du kutte ut eller kutte ned 70 graders trinnet. 30 min der vil dra FG opp noen poeng. På mine egne brygg har jeg observert at et kort dekstrinsteg på 15min (70-72 grader) ofte ikke bidrar til høyere FG, men gir noe høyere effektivitet. Det er kun dersom jeg hviler der lengre at FG konsekvent blir noe høyere. Kjenner du bryggesystemet ditt godt, kan du justere bryggedagen underveis. På mitt system "skal" jeg ha en SG etter 30 minutters mesk omtrent lik som estimert OG. Da kan jeg allerede da justere meskingen etter behov. Som @Holmentoppen skriver vil mye gjær og godt med oksygen være viktig for lavest mulig FG …
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Kjenner du bryggesystemet ditt godt, kan du justere bryggedagen underveis. Som @Holmentoppen skriver vil mye gjær og godt med oksygen være viktig for lavest mulig FG …

Jeg har ett Herms system, som bruker en del tid mellom hvert trinn.... (så bare å rampe opp til 70 grader er nok 10-15 minutter) Etter forslag fra Holmentoppen, la jeg til W34/70 i oppskriften og FG gikk godt innenfor slik at jeg kan droppe sukkeret.
 
Tilbake
Topp