"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hei sitter og lager en IPA oppskrift. Min første oppskrift ser dette greit ut ? Brygge effekt 65%

4.5 kg pale malt
1.3 kg wheat malt
0.5 kg caramel malt
humle
30 g chinook 60 min
Cascade 30 g 10 min
Centennial 25 g 10 min
Cascade 40 g 0 min
Centennial 35 0 min
Cascade 40 g day 4
Centennial 30 g day 4
Gjær WLP001

ser dette greit ut ?
 
Første forsøk med Brewfather. Bryggekompisen min sin oppskrift som skal lages på BT80. Han har laget den en gang før og da ble den helt grei men noe kjedelig. Han har foreslått litt stjerneanis (1 stk på 50l - siste 5 minutter fjernes før nedkjøling) og appelsinskall... Tanker? :)
 

Vedlegg

  • Brewfather_JrgensBigBlack_20200616.pdf
    150,3 KB · Sett: 25
Første forsøk med Brewfather. Bryggekompisen min sin oppskrift som skal lages på BT80. Han har laget den en gang før og da ble den helt grei men noe kjedelig. Han har foreslått litt stjerneanis (1 stk på 50l - siste 5 minutter fjernes før nedkjøling) og appelsinskall... Tanker? :)

Vanvittig med vannjusteringer iallefall?

Både opp og ned på pH, fulgt en vannprofil uten å tenke på RA i den profilen? Kan være det er gjennomtenkt dog :)
 
Vanvittig med vannjusteringer iallefall?

Både opp og ned på pH, fulgt en vannprofil uten å tenke på RA i den profilen? Kan være det er gjennomtenkt dog :)

Takk for svar :) Første gang jeg vannjusterer så det er nok helt på huet.

Det jeg har gjort er å velge "Dublin: Stouts & Dark Ales" fra vannprofilen i Brewfather da jeg ikke fant noe som passet bedre for en juleøl (her tar jeg gjerne i mot tips!).... Brukte vannprofilen oppgitt av vannverket som startpunkt og kjørte "auto".... Er jo ekstra justeringer siden skyllevannet også skal justeres, men det kan jo jo huke bort eventuelt...

Så.... Tanker? :)
 
Om du trykker på tannhjulet ved siden av auto i brewfather kan du huke bort salter, du kan oppnå omtrent samme profil kun med gips og kalk. I tillegg til den forenklingen ville jeg justert ned pH på mesk i hvert fall til 5.4.
 
Høyere pH på stouts er ikke så dumt egentlig. Det er litt som forskjellen på myk og skarp mørk sjokolade, sjokoladefolkene har visst om dette kjempelenge.

@Quintilian Jeg vet ikke om den kalkulatoren tar for seg RA. Men det virket med en gang som at du bruker en del for å kompensere for det som stod på linja over, på en måte. Går i ring.

Det å følge en vannprofil fra et "sted" kan være skummelt fordi du vet ikke hvis de f.eks har kokt vannet på forhånd, da blir den profilen helt annerledes. Ett av de beste triksene er å maile de som har brygget et øl som du likte vannprofilen til ;)
 
Høyere pH på stouts er ikke så dumt egentlig. Det er litt som forskjellen på myk og skarp mørk sjokolade, sjokoladefolkene har visst om dette kjempelenge.
Min erfaring hittil er at målt pH alltid havner høyere enn det brewfather beregner, jeg sikter derfor mot den lavere enden av intervallet jeg ønsker å treffe. Har oppfattet at pH gjerne bør være høyere på mørke øl, men er ikke 30 EBC ganske lyst til å kalles stout?
 
Min erfaring hittil er at målt pH alltid havner høyere enn det brewfather beregner, jeg sikter derfor mot den lavere enden av intervallet jeg ønsker å treffe. Har oppfattet at pH gjerne bør være høyere på mørke øl, men er ikke 30 EBC ganske lyst til å kalles stout?
30 EBC er ganske lyst ja. Nesten så du kan kalle det en Vienna lager.
 
Min erfaring hittil er at målt pH alltid havner høyere enn det brewfather beregner, jeg sikter derfor mot den lavere enden av intervallet jeg ønsker å treffe. Har oppfattet at pH gjerne bør være høyere på mørke øl, men er ikke 30 EBC ganske lyst til å kalles stout?

hvilken temp måler du pH på da?
 
Fant en oppskift på nett:
Svartedauen Milk Stout.
5.50 kg Pale malt, maris otter
0.64 kg Choclate malt
0.23 kg Roasted barley

Kok:
24.5 g Fuggle 60 min
8.2 g Fuggle 30 min

Jeg har bestilt denne oppskriften, jeg lurer på om jeg i tillegg skal tilsette 500g havregryn i mesken for å få mer smak? Har lyst til å riste havergrynet først.
Hva tenker dere?
 
Fant en oppskift på nett:
Svartedauen Milk Stout.
5.50 kg Pale malt, maris otter
0.64 kg Choclate malt
0.23 kg Roasted barley

Kok:
24.5 g Fuggle 60 min
8.2 g Fuggle 30 min

Jeg har bestilt denne oppskriften, jeg lurer på om jeg i tillegg skal tilsette 500g havregryn i mesken for å få mer smak? Har lyst til å riste havergrynet først.
Hva tenker dere?

Ingen dum ide. Oppskrifta mangler enten laktose eller havre, og strengt tatt skulle den hatt laktose for å bli en milk stout. Men en havrestaut er mer eller mindre det samme i praksis.

Jeg har ingen erfaring med å riste havregryna, men veit det har vært gjort. Vær bare forsiktig. Jeg bruker en del av et ganske lyst havrekrystallmalt (Golden Naked Oats), og det er veldig godt. Det skulle bli noe av det samme.
 
Vist jeg har forstått det rett, så kan jeg bare kjøpe f.eks økologisk lettkokt havregryn på daglivarebutikken og ha sammen med malten i meskeprosessen? Vist jeg ikke skal riste den først.
 
Og den trenger ikke være økologisk en gang:).

@erikraude Hvilken temperatur, og hvor lenge?
Tja, nå spør du godt. Jeg har lagt et lag i en stekeplate, sånn ca 1 cm tjukt, og så latt det steike på kjekstemperatur til det blir passe brunt. Jeg må røre litt i det for å få jamn bruning. Så har jeg holdt på sånn til det lukter havrekjeks. Og så oppbevart i posen sin (åpen) i et par dager, for det er litt bittert den første tida.
 
Tilbake
Topp