Tusen takk for tilbakemeldingene.
Vist jeg har forstått det rett, så kan jeg bare kjøpe f.eks økologisk lettkokt havregryn på daglivarebutikken og ha sammen med malten i meskeprosessen? Vist jeg ikke skal riste den først.
Tja, nå spør du godt. Jeg har lagt et lag i en stekeplate, sånn ca 1 cm tjukt, og så latt det steike på kjekstemperatur til det blir passe brunt. Jeg må røre litt i det for å få jamn bruning. Så har jeg holdt på sånn til det lukter havrekjeks. Og så oppbevart i posen sin (åpen) i et par dager, for det er litt bittert den første tida.
Tja, nå spør du godt. Jeg har lagt et lag i en stekeplate, sånn ca 1 cm tjukt, og så latt det steike på kjekstemperatur til det blir passe brunt. Jeg må røre litt i det for å få jamn bruning. Så har jeg holdt på sånn til det lukter havrekjeks. Og så oppbevart i posen sin (åpen) i et par dager, for det er litt bittert den første tida.
Høres ut som sånn jeg gjorde det. Ihvertfall kan det ikke ha vært langt unna.Her ble det forslått 150 grader i stekeovn i 30 min. Har også lest et sted på forumet at den ristede havren bør ligge luftig i 14 dager får å vekk bitterpreget.
Hei - neste batch blir 35 liter (pre-boil 42 liter) med "Holmens Utepils"...tenkte jeg. . Har kopiert oppskriften i Brewfather og det skrives at jeg trenger en White Labs WLP830.....ok, finnes det tørgjær som jeg kan bruke - vi har ikke utstyr for å lage gjærstarter osv. Jeg "tør" ikke ennå.
Takk for hjelpen.
Vis vedlegget 45637
Det er snart på tide å lage årets ladning hylleblomstbitter. Jeg har brukt wlp013 til disse bitterne før, og vært veldig fornøyd, men i år blir det å handle inn på strømmen, og jeg orker ikke sette en starter.
Noen som veit om et godt Imperial-alternativ? Ikke A09, den blir for tung. Jeg trenger noe tørrere. Vurderer å kjøre S-04, altså tørrgjæra hvis jeg ikke finner noe mer egna. @Finn Berger?
Vurderte den, men tenkte den kanskje ville gi et for sterkt maltpreg? Var litt ubesluttsom der, og endte opp med å gå ned på krystallmalt og bruke A09 Pub i håp om at det ville gi resultatet jeg ønska. Blei egentlig litt surrete, det her, men sånn er det når man drar på bryggebutikken med bare én kopp kaffe innabords.A 31 Tartan; det er din gamle venn wlp028 i Imperials versjon. Jeg blir stadig mer glad i den gjæren. Jeg gjærer den på 14 grader i starten, og så får den stige gradvis til 18. Da gir den et veldig reint resultat, og den gjærer godt ut.
Vurderte den, men tenkte den kanskje ville gi et for sterkt maltpreg? Var litt ubesluttsom der, og endte opp med å gå ned på krystallmalt og bruke A09 Pub i håp om at det ville gi resultatet jeg ønska. Blei egentlig litt surrete, det her, men sånn er det når man drar på bryggebutikken med bare én kopp kaffe innabords.
Blir godt. Håper det å gå ned i mengde og bytte fra Crystal 150 til carared gjør den litt tørrere.A09 er min favoritt til bitter nå, uten tvil. Det blir godt!
75 Amarillo 25 Citra ville jeg valgt, hvis du vil har mer defintivt preg av Amarillo. Noen av de smakene går igjen i begge, men citra har en distinkt sitrus-greie som amarillo ikke har. Jeg ville ikke klaget på 50/50 heller forsåvidt.Tenkte å lage en IPA med citra og amarillo snart. Warrior eller magnum til bitterhumle og 50/50 med citra og amarillo i kok, hopstand og tørrhumle. Men kan citra dominere mye i forhold til amarillo? bør jeg forskyve balansen i favør amarillo?
La meg moderere meg 33 citra 66 Amarillo. Jeg synes selv at Amarillo er en veldig god humle som klarer å bære en single hop, men det er bare mye mer oljer i Citra enn Amarillo.75 Amarillo 25 Citra ville jeg valgt, hvis du vil har mer defintivt preg av Amarillo. Noen av de smakene går igjen i begge, men citra har en distinkt sitrus-greie som amarillo ikke har. Jeg ville ikke klaget på 50/50 heller forsåvidt.
Det gyldne snitt er veldig interessant og fascinerende. Akkurat som bandet Tool, så burde noen lage et øl i samme ånd som de laget musikk.Ehh, litt mye Citra
Kjør det gylne snitt 1:1,6
Litt misvisende med 60/40 da jeg pratet om citra og amarillo, men mente selvsagt overvekt av amarillo. Justerte deretter ned litt til mtp fremtidig brygg.Ehh, litt mye Citra
Kjør det gylne snitt 1:1,6