"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Tja, nå spør du godt. Jeg har lagt et lag i en stekeplate, sånn ca 1 cm tjukt, og så latt det steike på kjekstemperatur til det blir passe brunt. Jeg må røre litt i det for å få jamn bruning. Så har jeg holdt på sånn til det lukter havrekjeks. Og så oppbevart i posen sin (åpen) i et par dager, for det er litt bittert den første tida.

Her ble det forslått 150 grader i stekeovn i 30 min. Har også lest et sted på forumet at den ristede havren bør ligge luftig i 14 dager får å vekk bitterpreget.
 
Hei - neste batch blir 35 liter (pre-boil 42 liter) med "Holmens Utepils"...tenkte jeg. :). Har kopiert oppskriften i Brewfather og det skrives at jeg trenger en White Labs WLP830.....ok, finnes det tørgjær som jeg kan bruke - vi har ikke utstyr for å lage gjærstarter osv. Jeg "tør" ikke ennå.
Takk for hjelpen.

upload_2020-6-21_17-50-37.png
 
Hei - neste batch blir 35 liter (pre-boil 42 liter) med "Holmens Utepils"...tenkte jeg. :). Har kopiert oppskriften i Brewfather og det skrives at jeg trenger en White Labs WLP830.....ok, finnes det tørgjær som jeg kan bruke - vi har ikke utstyr for å lage gjærstarter osv. Jeg "tør" ikke ennå.
Takk for hjelpen.

Vis vedlegget 45637

W 34/70 vil nok være nærmest.
 
Det er snart på tide å lage årets ladning hylleblomstbitter. Jeg har brukt wlp013 til disse bitterne før, og vært veldig fornøyd, men i år blir det å handle inn på strømmen, og jeg orker ikke sette en starter.

Noen som veit om et godt Imperial-alternativ? Ikke A09, den blir for tung. Jeg trenger noe tørrere. Vurderer å kjøre S-04, altså tørrgjæra hvis jeg ikke finner noe mer egna. @Finn Berger?
 
Det er snart på tide å lage årets ladning hylleblomstbitter. Jeg har brukt wlp013 til disse bitterne før, og vært veldig fornøyd, men i år blir det å handle inn på strømmen, og jeg orker ikke sette en starter.

Noen som veit om et godt Imperial-alternativ? Ikke A09, den blir for tung. Jeg trenger noe tørrere. Vurderer å kjøre S-04, altså tørrgjæra hvis jeg ikke finner noe mer egna. @Finn Berger?

A 31 Tartan; det er din gamle venn wlp028 i Imperials versjon. Jeg blir stadig mer glad i den gjæren. Jeg gjærer den på 14 grader i starten, og så får den stige gradvis til 18. Da gir den et veldig reint resultat, og den gjærer godt ut.
 
A 31 Tartan; det er din gamle venn wlp028 i Imperials versjon. Jeg blir stadig mer glad i den gjæren. Jeg gjærer den på 14 grader i starten, og så får den stige gradvis til 18. Da gir den et veldig reint resultat, og den gjærer godt ut.
Vurderte den, men tenkte den kanskje ville gi et for sterkt maltpreg? Var litt ubesluttsom der, og endte opp med å gå ned på krystallmalt og bruke A09 Pub i håp om at det ville gi resultatet jeg ønska. Blei egentlig litt surrete, det her, men sånn er det når man drar på bryggebutikken med bare én kopp kaffe innabords. :)
 
Vurderte den, men tenkte den kanskje ville gi et for sterkt maltpreg? Var litt ubesluttsom der, og endte opp med å gå ned på krystallmalt og bruke A09 Pub i håp om at det ville gi resultatet jeg ønska. Blei egentlig litt surrete, det her, men sånn er det når man drar på bryggebutikken med bare én kopp kaffe innabords. :)

A09 er min favoritt til bitter nå, uten tvil. Det blir godt!
 
Tenkte å lage en IPA med citra og amarillo snart. Warrior eller magnum til bitterhumle og 50/50 med citra og amarillo i kok, hopstand og tørrhumle. Men kan citra dominere mye i forhold til amarillo? bør jeg forskyve balansen i favør amarillo?
 
Tenkte å lage en IPA med citra og amarillo snart. Warrior eller magnum til bitterhumle og 50/50 med citra og amarillo i kok, hopstand og tørrhumle. Men kan citra dominere mye i forhold til amarillo? bør jeg forskyve balansen i favør amarillo?
75 Amarillo 25 Citra ville jeg valgt, hvis du vil har mer defintivt preg av Amarillo. Noen av de smakene går igjen i begge, men citra har en distinkt sitrus-greie som amarillo ikke har. Jeg ville ikke klaget på 50/50 heller forsåvidt.
 
Når jeg bruker Amarillo syntes jeg altid den er ganske beskjeden og blir fort overstyrt av andre humle,
som f.eks Citra. Så ja, jeg ville brukte mer Amarillo, ikke så mye som Miguel, men kanskje 2:1

Litt uenig i at Citra har en sitrus grei Amarillo ikke har, men Citra er mer tropisk,
mens Amarillo er mer floral og litt appelsin
 
75 Amarillo 25 Citra ville jeg valgt, hvis du vil har mer defintivt preg av Amarillo. Noen av de smakene går igjen i begge, men citra har en distinkt sitrus-greie som amarillo ikke har. Jeg ville ikke klaget på 50/50 heller forsåvidt.
La meg moderere meg 33 citra 66 Amarillo. Jeg synes selv at Amarillo er en veldig god humle som klarer å bære en single hop, men det er bare mye mer oljer i Citra enn Amarillo.
 
Da kjører jeg 60/40 for å gjøre det enkelt :)

Edit: 66/33 for da har jeg igjen citra nok til en Am. Hvete.
 
Sist redigert:
Ehh, litt mye Citra
Kjør det gylne snitt 1:1,6
Det gyldne snitt er veldig interessant og fascinerende. Akkurat som bandet Tool, så burde noen lage et øl i samme ånd som de laget musikk.

*Edit: For å være morsom. Single hop oppskriften min følger noen av de første sifrene i Fibonacci-rekken. :p
 
Sist redigert:
Det gyldne snitt er velidig interessant og fascinerende. Akkurat som bandet Tool, så burde noen lage et øl i samme ånd som de laget musikk.

*Edit: For å være morsom. Single hop oppskriften min følger noen av de første sifrene i bionacci-rekken. :p

En av de føste gode IPA jeg brygga for snart 8 år siden var faktisk basert på Mosaic og det gylne snitt
Kjørte vel no sånt som 10, 16, 25, 40, 65 g humle fordelt som bitter, smak, aroma og tørr
 
Litt misvisende med 60/40 da jeg pratet om citra og amarillo, men mente selvsagt overvekt av amarillo. Justerte deretter ned litt til mtp fremtidig brygg.
Kjør 50/50 done deal. Juster neste gang. 50/50 er en killer combo uansett. Har dratt den selv flere ganger med de to humlene. Skal du være un-fancy old school-y kjører du 25% columbus og 25% Citra, av de 50% citra egentig skulle være. Da snakker vi å tappe in på old school humle-combo :D Er du lei NEIPA, så prøv dette, og tørk ut ølet. Får vann i munnen av å tenke på det selv. God damn, det er noen år siden vi fikk tørre IPA'er, som var pepret med CaSO4. Ikke bare nostalgi fra min side, men jeg synes rett og slett eldre west coast IPA'er er bedre. I steden for den feite velling-juicen fra østkkysten.
 
Sist redigert:
Det gyldne snitt er veldig interessant og fascinerende. Akkurat som bandet Tool, så burde noen lage et øl i samme ånd som de laget musikk.

*Edit: For å være morsom. Single hop oppskriften min følger noen av de første sifrene i Fibonacci-rekken. :p

trumpgyldnesnitt.jpg


:D
 
Tilbake
Topp