"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Skal brygge en batch julegaver - altså juleøl, klassisk norsk type, ca. 6% ABV. Ikke noe jeg har erfaring med, så kritiske kommentarer mottas med takk:

OG 1.061. Beregner 77% utgjæring her - FG 1.014 - men problemet er jo sødmen. Jeg ser ikke for meg at dette blir særlig søtt:(. Skulle jeg hive i en ekstra dose med karamellmalt? 25 IBU, det blir vel passe?

Malt til 30 liter før tapping
4,7 kg pilsnermalt
2,0 kg Münchner II
0,4 kg Caramunich II
0,2 kg Caraaroma
0,2 kg Sjokohvete
Humle
35 gr Premiant @ 60
Gjær
w-34/70

Skal brygge en batch julegaver - altså juleøl, klassisk norsk type, ca. 6% ABV. Ikke noe jeg har erfaring med, så kritiske kommentarer mottas med takk:

OG 1.061. Beregner 77% utgjæring her - FG 1.014 - men problemet er jo sødmen. Jeg ser ikke for meg at dette blir særlig søtt:(. Skulle jeg hive i en ekstra dose med karamellmalt? 25 IBU, det blir vel passe?

4,7 kg pilsnermalt
2,0 kg Münchner II
0,4 kg Caramunich II
0,2 kg Caraaroma
0,2 kg Sjokohvete
Humle
35 gr Premiant @ 60
Gjær
w-34/70

Honningmalt? Smakte på den da jeg sto å kverna til "jule" IPA'n
tror det vil gjøre seg

Honningmalt? Smakte på den da jeg sto å kverna til "jule" IPA'n
tror det vil gjøre seg
Jeg har Simpson's Aromatic: https://www.simpsonsmalt.co.uk/our-malts/aromatic-malt/. Det er vel ikke så langt unna Briess'. Jeg er litt redd for det; sånn jeg har opplevd det, er det et malt du enten satser det meste på - eller bør ligge unna.

Spørsmålet mitt kunne kanskje formuleres sånn: Hvilket karamellmalt gir mest sødme pr. gram?

4,7 kg pilsnermalt
2,0 kg Münchner II
0,4 kg Caramunich II
0,2 kg Caraaroma
0,2 kg Sjokohvete
Humle
35 gr Premiant @ 60
Gjær
w-34/70
Meske på høy temperatur? Ca 67-68,c bør gi en grei mengde uforgjærbart sukker

4,7 kg pilsnermalt
2,0 kg Münchner II
0,4 kg Caramunich II
0,2 kg Caraaroma
0,2 kg Sjokohvete
Humle
35 gr Premiant @ 60
Gjær
w-34/70
Det kom en juleøl på 3. plass i mørk lager

Tilbake