"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hva mener du med 25 kg til bruk?
Kjøpt 25 kg som jeg skal lage en del forkjellige type øl med. og det med å finne en gjær jeg synest er grei til mine brygg. en del brygg har jeg gått litt prøv og feil brygg. sånn som da jeg testet med å trekke to te smaker i ølet. eller med en oppskrift med 7 humle typer. eller som de jeg skal til med nå. har vel ca 6-7 brygg å prøve meg på.
 
Kjøpt 25 kg som jeg skal lage en del forkjellige type øl med. og det med å finne en gjær jeg synest er grei til mine brygg. en del brygg har jeg gått litt prøv og feil brygg. sånn som da jeg testet med å trekke to te smaker i ølet. eller med en oppskrift med 7 humle typer. eller som de jeg skal til med nå. har vel ca 6-7 brygg å prøve meg på.

Du mener 25 kg malt?
 
M54 er neppe unik for MJ. Slik jeg har forstått det lager de ikke noe gjær selv. Om de kjøper fra Fermentis/ Lallemand eller en annen leverandør er ukjent.

Men dette er den eneste varme tørrgjæren. Opphav er selvfølgelig ukjent, men det spekuleres i om det er Lallemand Køln eller en annen kölschgjær.

Bedre oversikt over varmgjæring av pils finner du neppe enn andre steder enn denne tråden. I følge Kurt fungerte de fleste meget godt.

Gikk ut fra det var gjæren fra Anchor, siden det nevnes spesifikt at den egner seg for Calfornia Common. Det finnes vel ingen annen CC-gjær?

Det er vel - bortsett fra Novalager - bare w-34/70-versjoner i testen til Kurt. Og hvilken du velger, kan antakelig være hipp som happ. Jeg mener ikke å si at sånne tester ikke har noe for seg, og jeg er glad for testene til Kurt. Men jeg klarer ikke å fri meg fra ei inngrodd forestilling om at Fermentis-versjonen er den tryggeste. Det er utrolig mange profesjonelle bryggere som bruker den.
 
Kjøpt 25 kg som jeg skal lage en del forkjellige type øl med. og det med å finne en gjær jeg synest er grei til mine brygg. en del brygg har jeg gått litt prøv og feil brygg. sånn som da jeg testet med å trekke to te smaker i ølet. eller med en oppskrift med 7 humle typer. eller som de jeg skal til med nå. har vel ca 6-7 brygg å prøve meg på.
Jeg skal ikke ta fra deg gleden ved å prøve deg fram. Men hvor sikker kan du være på at testene dine sier noe sikkert? Har du sånn stålkontroll over alle faktorene som påvirker resultatet at du kan si at variasjonene skyldes gjæren? Og hvis du uansett tenker å endre prosessen din, kan du ikke bruke resultatene du kommer fram til, for med en annen prosess er ikke tidligere resultater gyldige lenger.

Det er ikke all verdens forskjell på de ulike lagergjærtypene. Og alt jeg har lest, tyder på at w-34/70 er den som gir deg best sjanser til å få til et greit øl, fordi den er ganske tolerant. Mye mulig at andre typer kan ha fordeler, men da er de antakelig også mer krevende å jobbe med.

Det optimale er å velge en gjær som passer til din prosess - og så brygge en mengde brygg med den for å få mest mulig ut av den. Det er ikke sånn at en gjær er best. Godt øl får du når gjæren du bruker og prosessen din er tilpassa hverandre. Det finnes ingen fasit når det gjelder gjærvalg - sjøl om det er lett å bli leda til å tru det.
 
Gikk ut fra det var gjæren fra Anchor, siden det nevnes spesifikt at den egner seg for Calfornia Common. Det finnes vel ingen annen CC-gjær?
Finnes ikke annen tørrgjær som skal være en CC-gjær, at MJ kaller den CC-gjær er utelukkende markedsføring. Den selges nesten garantert under andre navn hos andre leverandører.

Det er vel - bortsett fra Novalager - bare w-34/70-versjoner i testen til Kurt.
Diamond er vel ikke en 34/70. Men er søstervariant om jeg ikke husker helt galt.
Og hvilken du velger, kan antakelig være hipp som happ. Jeg mener ikke å si at sånne tester ikke har noe for seg, og jeg er glad for testene til Kurt. Men jeg klarer ikke å fri meg fra ei inngrodd forestilling om at Fermentis-versjonen er den tryggeste. Det er utrolig mange profesjonelle bryggere som bruker den.
Stoler mer på Kurt enn det meste annet jeg leser forskjellige steder med varierende grad av brukerkunnskap.

Godt du skriver inngrodd :p . Fermentis sin er solid og trygg, men også kraftig overpriset spør du meg. Så lenge jeg får Diamond og Fermolager til halve prisen blir det aldri Fermentis. Begge disse brukes også av mange profesjonelle.
 
Finnes ikke annen tørrgjær som skal være en CC-gjær, at MJ kaller den CC-gjær er utelukkende markedsføring. Den selges nesten garantert under andre navn hos andre leverandører.


Diamond er vel ikke en 34/70. Men er søstervariant om jeg ikke husker helt galt.

Stoler mer på Kurt enn det meste annet jeg leser forskjellige steder med varierende grad av brukerkunnskap.

Godt du skriver inngrodd :p . Fermentis sin er solid og trygg, men også kraftig overpriset spør du meg. Så lenge jeg får Diamond og Fermolager til halve prisen blir det aldri Fermentis. Begge disse brukes også av mange profesjonelle.
Jeg stoler nok prinsipielt lite på hva hjemmebryggere rapporterer, inkludert meg sjøl. Men jeg er helt enig i at Kurt er blant dem det er mest grunn til å stole på - innafor de begrensningene prinsippet om ikke å stole på hjemmebryggere setter:). (Det betyr ikke at jeg ikke synes det er interessant å høre om de erfaringene folk gjør, men det er en ganske ekstrem avstand mellom forskning og det vi steller med.)

Prisen på w-34/70 fra Fermentis er ganske stygg, ja, så jeg vil nok ikke bruke den sjøl på annen måte enn å skaffe én pose, og så dyrke opp det jeg trenger. Men det er jo det jeg uansett gjør, og jeg vil nok velge den om jeg skal gå vekk fra de få typene Imperial-gjær som jeg nå kjenner meg ganske trygg på. Og da spiller prisen veldig liten rolle. (Jeg trur jeg har brygga over tjue brygg på den siste posen L25:).)

Det er sikkert flere versjoner i bruk blant profesjonelle. Det veit jeg faktisk absolutt ingenting om. Jeg har bare hørt ganske mange podcast-intervjuer med bryggere som bruker w-34/70, og i den ganske nye danske boka "Den nøgne øl" er det mange intervjuer med folk fra eliten av håndverksbryggere, og flere av dem bruker 34/70. Ellers er det mange meninger om gjær, men mengden av profesjonelle som sverger til 34/70 gjør at jeg - reint hypotetisk - ville valgt den. Men jeg skal ikke mene noe som helst om nærbeslekta alternativer, eller om at folk velger dem framfor 34/70:). Så det var vel litt forhasta å gi råd om å bruke 34/70, ja.

Det er ikke så mye jeg er sikker på, men når det gjelder omgang med gjær, drister jeg meg til å si at det er lurt å velge seg én gjær som man gjør seg ordentlig kjent med. Og da kan det jo være interessant å høre hvordan andre har gått fram når de har brukt "din" gjær. Det kan bli mye prøving og feiling, men om et brygg ikke blir godt, er det ikke sikkert det er gjærens skyld. Det er litt som med folk: Du må ta hensyn til individuelle særtrekk. Alle vil ikke reagere på samme måten på samme behandling i en gitt situasjon.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp