"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

@PetterL Du er forumets ledende autoritet på Arrogant Bastard, og jeg fikk oppskrift fra deg i sin tid. Nå er det på tide å lansere versjon #4. Den ser da sånn ut:

Malt til 30 liter før tapping
7,4 kg Muntons Pale Planet
0,3 kg Special B
0,3 kg Weyermanns CaraAroma
Humle
40 gr Chinook 13,4 % @ 60
40 gr Chinook 13,4 % @ 45
60 gr Chinook 13,4 % @ 10
60 gr Chinook 13,4 % @ 2 + 15/80
Gjær
Verdant, starter

Skulle ende opp med en OG på 1.065, og IBU er i følge kalkulator omkring 100. (Jeg ender opp noe under originalens 7,2%, men det er villet.)

Har du gjort deg noen nye erfaringer/ tanker, Petter? (Andre er også hjertelig velkomne til å bidra, så klart:).)
Ser unektelig godt ut! Minner meg på at jeg må legge AB til på den lange bryggelisten…

Kan du tydeliggjøre denne?
Det er som @PetterL tolker det: Jeg tilsetter humla 2 min før kokeslutt, og så kjøler jeg kjapt ned til 80 grader og stopper der et kvarter.

@loebrygg Jeg skal ikke si at du tar feil; det har jeg ikke grunnlag for å si. Dette er en hjemmesnekra idé som i all enkelhet går ut på å kickstarte ekstraksjonen av aromaoljer uten at så mye av dem rekker å fordampe, og så ta ut resten gjennom å la humla trekke et kvarter på 80 grader. (Setter plata på 2 for å holde temperaturen på 80 gjennom hele kvarteret.)

Jeg bør vel ta med at jeg skrur varmen nesten helt ned de to minuttene jeg koker, slik at det så å si ikke er bevegelse i overflaten. Jeg kunne nok like gjerne ha tilsatt ved kokeslutt, og så bare venta et par minutter med å skru på kjølinga.

Jeg mener at oppskrifta på Ink & Dagger hadde en liknende instruks en gang: Skru av varmen, tilsette humla, vente 10 min. og så begynne aktiv kjøling? Det er nok derfra jeg har utvikla denne varianten.

Jeg bør vel ta med at jeg skrur varmen nesten helt ned de to minuttene jeg koker, slik at det så å si ikke er bevegelse i overflaten. Jeg kunne nok like gjerne ha tilsatt ved kokeslutt, og så bare venta et par minutter med å skru på kjølinga.

Jeg mener at oppskrifta på Ink & Dagger hadde en liknende instruks en gang: Skru av varmen, tilsette humla, vente 10 min. og så begynne aktiv kjøling? Det er nok derfra jeg har utvikla denne varianten.

Det er slik jeg pleier gjøre

Ulempen med den teknikken er at den kan variere mellom bryggeri-oppsett siden nedkjølingstiden vil variere.
Som det fremkommer er også oppskriften utydelig... siden flere av oss har tolket den forskjellig :)
Tenker jeg har den som 2min og ikke stopper på 15min@80C

Sist redigert:
Ulempen med den teknikken er at den kan variere mellom bryggeri-oppsett siden nedkjølingstiden vil variere.
Som det fremkommer er også oppskriften utydelig... siden flere av oss har tolket den forskjellig :)
Tenker jeg har den som 2min og ikke stopper på 15min@80C
Nedkjølingstida kan nok variere en del. Kjølevansstemperaturen er vel en viktig faktor, og sjølsagt volumet - og kjøleteknikken (kjølesprial eller motstrømskjøler). Jeg trur ikke det er veldig farlig, men jeg kunne jo kutte koketida til 1 minutt, f.eks. for å kompensere for varmere kjølevann om sommeren. Eller osv.... .

Tilbake
Topp