"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Vik fra meg satan, crystal malt, er vel noe av det jeg har lært meg de sista åra. Det er så lett å legge til litt crystal, "fordi den finnes". Dont do it.
Jeg brygget etter dette prinsippet lenge. Brukte nesten ikke krystallmalt de første par åra jeg brygga. Men etter at jeg begynte med britiske øl har krystallforbruket steget bratt her i huset. Britiske øl kler masse deilig søt og kompleks krystallmalt :)

I belgiske øl, som jeg har brygget veldig mye av, er det uhyre sjelden at jeg tillater noe krystallmalt. Lagere bruker jeg også lite krystallmalt i (men av og til noe, mer enn i belgiske).

Alt til sitt bruk.
 
Jeg brygget etter dette prinsippet lenge. Brukte nesten ikke krystallmalt de første par åra jeg brygga. Men etter at jeg begynte med britiske øl har krystallforbruket steget bratt her i huset. Britiske øl kler masse deilig søt og kompleks krystallmalt :)

I belgiske øl, som jeg har brygget veldig mye av, er det uhyre sjelden at jeg tillater noe krystallmalt. Lagere bruker jeg også lite krystallmalt i (men av og til noe, mer enn i belgiske).

Alt til sitt bruk.

Det blir litt smått med kompleksitet fra flere krystallmalt her. Men så tenker jeg på engelsk pale ales/bitters, som jo gjerne har veldig enkle oppskrifter.. Og Irish red er egentlig bare engelske pale ales som har fått irsk aksent. Kan hende det blir i overkant med søt krystall her - carared er noe av det søtere - men så finner jeg ut det, da. Grenser er til for å tøyes. (Ikke alle. Man slenger ikke kokos i porteren sin, for eksempel;).)
 
Det blir litt smått med kompleksitet fra flere krystallmalt her. Men så tenker jeg på engelsk pale ales/bitters, som jo gjerne har veldig enkle oppskrifter.. Og Irish red er egentlig bare engelske pale ales som har fått irsk aksent. Kan hende det blir i overkant med søt krystall her - carared er noe av det søtere - men så finner jeg ut det, da. Grenser er til for å tøyes. (Ikke alle. Man slenger ikke kokos i porteren sin, for eksempel;).)
Jo. Det kan aldri bli nok kokos.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det blir litt smått med kompleksitet fra flere krystallmalt her. Men så tenker jeg på engelsk pale ales/bitters, som jo gjerne har veldig enkle oppskrifter.. Og Irish red er egentlig bare engelske pale ales som har fått irsk aksent. Kan hende det blir i overkant med søt krystall her - carared er noe av det søtere - men så finner jeg ut det, da. Grenser er til for å tøyes. (Ikke alle. Man slenger ikke kokos i porteren sin, for eksempel;).)
Kan da få kompleksitet fra ett nydelig krystallmalt :)
 
Skulle dette være en "ser oppskriften min grei ut?" - tråd eller skal det være "gamle forumtravere slarver om krystallmaltens innerste vesen" - tråd?

Om målet er at det skal være en samletråd for oppskriftsdiskusjoner er det kanskje en ide å prøve å holde den der?
 
Skulle dette være en "ser oppskriften min grei ut?" - tråd eller skal det være "gamle forumtravere slarver om krystallmaltens innerste vesen" - tråd?

Om målet er at det skal være en samletråd for oppskriftsdiskusjoner er det kanskje en ide å prøve å holde den der?
Diskusjonen er da løselig knyttet til @Finn Berger sin oppskrift, og så lenge ingen andre har bedt om innspill i mellomtiden ser jeg ikke det helt store problemet? Ingen oppskrifter som blir ignorert.
 
Neida, men det frister kanskje sånn litt under middels å legge ut en ny for innspill?

Nå var det @Miguel som startet tråden, så det er vel rimelig å høre hva han har å si. Men sånn jeg oppfatter det, er det som har blitt sagt her om krystallmalt veldig relevant for vurderinga av oppskriften. Det er ganske mange faktorer som virker inn på ølet, så jeg tror det vil dukke opp mange diskusjoner i denne tråden som leder ut fra oppskrifta i snever forstand.

Nå brygger jeg oppskrifta slik jeg la den ut, men jeg kommer til å ta med meg det som er blitt sagt her, inn i vurderinga av ølet når det er ferdig. Og jeg er definitivt fristet til å bruke denne tråden mer.

Hadde det vært en tråd for å gjøre oppskrifter tilgjengelige, hadde det vært en annen sak. Men denne lever vel mer i øyeblikket, og jeg synes det da blir mindre viktig å være veldig streng på hva som trekkes inn.
 
Tar denne videre, har spekulert på appelsinsmaken som vossakveik angivelig skal gi, og tenker på å få litt sjokolade og brent smak i tillegg, en slags amerikansk brown ale. Med eller uten einerlåg. Noen innvendinger?
77c79b0a00e29fe97a4c8d765a198148.jpg
43de606c67537cb9ac0957c7f376b3c9.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingen innvendinger, for det der er ukjent land for meg. Men en liten applaus for sånne tiltak:). Skulle gå fint sammen med kvikklunsjen i solveggen til påske, den der. Så kan du kutte ut sølet med å skrelle appelsiner.

Brown Ale-elementet ser jeg ikke noe galt med.
 
Tar denne videre, har spekulert på appelsinsmaken som vossakveik angivelig skal gi, og tenker på å få litt sjokolade og brent smak i tillegg, en slags amerikansk brown ale. Med eller uten einerlåg. Noen innvendinger?
77c79b0a00e29fe97a4c8d765a198148.jpg
43de606c67537cb9ac0957c7f376b3c9.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser at mandarina går opp i en pakke, men ville tørrhumlet litt i ti dager og for maks smaksuttrekk.
 
Du kan bruke münchenermalt i stedet. ("Munich is the new crystal", har jeg lest hos Gordon Strong, som dropper caramalten i en av oppskriftene sine.) Kommer kanskje an på den utgjæringen du kan vente?
 
Lettere inspirert av bryggertabben til @Botnen https://forum.norbrygg.no/threads/bryggertabber.581/page-116#post-390354
og Nøgne Ø #500
gikk jeg til innkjøp av Nelson S, Pacific Gem og denne maltblandingen

920 g Pale malt
400 g hvete
400 g rug
200 g Amber
80 g flaket havre

Ser dette greit ut

#500 Lite

13 liter
OG: 1.067
~100 IBU

10% hvete
10% rug
5% Amber
2% flaket havre

25 g Pacific Gem, 60 min
15 g Magnum, 60 min
25 g Nelson S, 5 min
25 g Pacific Gem, 5 min
25 g Nelson S, WP
25 g Pacific Gem, WP
15 g Chinook, WP

25 g Nelson S, Pacific Gem & Chinook, dry
 
Sist redigert:
Lettere inspirert av bryggertabben til @Botnen https://forum.norbrygg.no/threads/bryggertabber.581/page-116#post-390354
og Nøgne Ø #500
gikk jeg til innkjøp av Nelson S, Pacific Gem og denne maltblandingen

920 g Pale malt
400 g hvete
400 g rug
200 g Amber
80 g flaket havre

Ser dette greit ut

13 liter
OG: 1.067 (tar den litt ned fra #500)
~100 IBU

10% hvete
10% rug
5% Amber
2% flaket havre

25 g Pacific Gem, 60 min
15 g Magnum, 60 min
25 g Nelson S, 5 min
25 g Pacific Gem, 5 min
25 g Nelson S, WP
25 g Pacific Gem, WP
15 g Chinook, WP

25 g Nelson S, Pacific Gem & Chinook, dry
Du får vel litt mer bitterhet for penga om du kun bruker Magnum ved 60min. Kan ikke helt se for meg at du får noe igjen for den Pacific Gem-tilsetningen ved kokestart. Men det er en super humle for sene tilsetninger!
 
Har en oppskrift på Amerikansk Hveteølisch som jeg egentlig er fornøyd med.
Men synes skummet legger seg for fort.
Ligger det i oppskriften eller finnes det andre tjuvtriks for å få skummet til å bli litt tykkere/holdbart ?

3.55 kg pilsnermalt
0.20 kg hvetemalt flaket
0.20 kg rugmalt flaket
1.07 kg hvetemalt
0.43 Rugmalt

18 gram magnum 60 minutter
9 gram Cascade 15 minutter
15 gram Centennial 2 min
19 gram Centennial tørrhumlet 7 dager

22.5 liter til gjæring. OG 1050 FG 1009

Gjær US-05 en pakke. Mesk på 65 grader
Kokes 90 minutter
 
Har tatt utgangspunkt i en Nøgne Ø Brown Ale-oppskrift. Men har litt humle i frysen som jeg vil få brukt opp, så har byttet ut bitterhumle og aromahumle og lagt til humling på 2 minutter. Hva synes dere? Forslag til forbedringer/endringer ang humle?

Målet er ikke mest mulig lik en Nøgne Ø, men en god brown ale.

Humle jeg har tilgjengelig:
Magnum: 88g
Bramling Cross: 77g
Amarillo: 94g
Chinook: 77g
Centennial: 50g
Summit: 43g
Simcoe: 79g
EKG: 21g

Oppskrift: https://beercalc.org/?t=148439

upload_2017-2-7_11-42-42.png
 
Tilbake
Topp