"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Tenkte å lage en svart greie i morgen.

Basen til Birger, men skalert ned til 1.050 (trenger gjæren videre). Så, dytte oppi Mandarina Bavaria 1.5g/30min og toppe opp til BU:GU = 0.8 / 40IBU.

Bare å helle ut før det er brygget? Kan ikke huske å ha brukt mandarina bavaria før, men det er vel ikke spes punch i den, men vil ikke at den skal være frisk-frisk som en IPA, men ligge som et teppe i bakgrunnen, men det er vel mer dette mandarinske preget som ligger i navnet jeg er ute etter.

007, uten starter, iik.

Neida, det er en subjektiv mening
hvis du er ute etter mandarin preget og har troa på den humla så
kjør på

Neida, det er en subjektiv mening
hvis du er ute etter mandarin preget og har troa på den humla så
kjør på

Har egentlig ikke trua på noe jeg ikke har testet før. Er jo litt dust å bruke en humle jeg ikke har laget en SH av tidligere.. Spørsmålet er mer hvor mye er nok..

Kanskje jeg bare skal gå for en tradisjonell vri med noe Target eller challenger eller noe.

Jeg feiger ut, er ikke vits i å gamble selv om dette er et øl uten betydning.

Da blir det tradisjonelle britiske humler som jeg finner ut av under mesking i morgen.

Hehe, det var den jeg eeegentlig ville dytte opp der, men fikk ikke tak i den på en dags varsel.

Neida, ølet er for at dama skal få noe "kaffi" å styrke seg på, og jeg skal få gjær å leke med videre.

"ølet er for at dama skal få noe "kaffi" å styrke seg på" - og du kaller det "uten betydning"o_O
:D:confused:
? Vi får håpe hun ikke leser forumet:p.

Synd med BX - :pdet er ei humle jeg har fått sans for, sjøl om jeg ikke bruker den så ofte.

Hehe, det var den jeg eeegentlig ville dytte opp der, men fikk ikke tak i den på en dags varsel.

Neida, ølet er for at dama skal få noe "kaffi" å styrke seg på, og jeg skal få gjær å leke med videre.

"ølet er for at dama skal få noe "kaffi" å styrke seg på" - og du kaller det "uten betydning"o_O
:D:confused:
? Vi får håpe hun ikke leser forumet:p.

Synd med BX - :pdet er ei humle jeg har fått sansen for, sjøl om jeg ikke bruker den så ofte.

Ingen øl er betydningsløse;).

Har du overveid Bramling Cross?
Jeg testet BX i mange øl. Grunnen var den påståtte solbærsmaken. Jeg er glad i solbær og tenkte dette måtte fungere. Men selv om jeg gjenkjenner bittersmaken fra solbær, så har jeg kommet til at et modent solbær er en delikat balanse mellom den karakteristiske bitterheten, sødme og en fyldig bærsmak. BX har ikke alt dette og for meg blir det bare en litt sær bitterhet. Jeg har fortsatt ambisjon om å få til en mørk øl med en del sødme og maltfylde hvor BX skal få en viktig rolle, men jeg trenger nok mer erfaring med å bygge maltbaser (som nok er det jeg er dårligst på) før jeg gir meg i kast med den utfordringen.

Jeg testet BX i mange øl. Grunnen var den påståtte solbærsmaken. Jeg er glad i solbær og tenkte dette måtte fungere. Men selv om jeg gjenkjenner bittersmaken fra solbær, så har jeg kommet til at et modent solbær er en delikat balanse mellom den karakteristiske bitterheten, sødme og en fyldig bærsmak. BX har ikke alt dette og for meg blir det bare en litt sær bitterhet. Jeg har fortsatt ambisjon om å få til en mørk øl med en del sødme og maltfylde hvor BX skal få en viktig rolle, men jeg trenger nok mer erfaring med å bygge maltbaser (som nok er det jeg er dårligst på) før jeg gir meg i kast med den utfordringen.

Jeg har aldri vært i stand til å kjenne noe solbærsmak eller -aroma fra BX, jeg heller. Jeg er faktisk ute av stand til å karakterisere smaken/aromaen av den på noen fornuftig måte. (Men så har jeg aldri gått noe vinsmakerkurs, heller;).) Det smaker og lukter BX, ganske enkelt:p. Litt spesielt, og jeg måtte venne meg til det, men jeg synes det er en fin avveksling - i en mild, f.eks.. Kanskje særlig i en mild, når jeg tenker meg om:).

Hvordan ser denne ut? Har brygget flere IPA/APA og nesten hver gang med Citra. Nå er jeg litt lei Citra.. Har derfor lyst til å prøve meg på en singel hop med Amarillo. Amarillo har blitt en liten favoritt så jeg har trua. Målet er en middels kraftig, klassisk IPA. Maltbase lånt fra Bryggselv-oppskrift, så den tror jeg skal være ganske grei.
Derfor mest interessert i kommentarer på humleskjema. Mer til tørrhumling? Mindre på 15 og mer på 5 eller 0 min? Alle innspill tas i mot med takk :)

Boil Time: 90 min
Batch Size: 23 liters (fermentor volume)
Boil Size: 29 liters
Boil Gravity: 1.047
Efficiency: 65% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.060
Final Gravity: 1.013
ABV (standard): 6.14%
IBU (tinseth): 65.94
SRM (morey): 11.56

FERMENTABLES:
6.1 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (91%)
300 g - German - Munich Dark (4.5%)
300 g - United Kingdom - Crystal 90L (4.5%)

HOPS:
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 60 min, IBU: 38.89
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 15 min, IBU: 19.3
40 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 7.75
50 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 5 days

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 66 C, Time: 60 min, Amount: 24 L
Starting Mash Thickness: 3.6 L/kg

YEAST:
White Labs - California Ale Yeast WLP001
Starter: No
Form: Liquid
Attenuation (avg): 76.5%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 20 - 22.78 C
Fermentation Temp: 18 C

Tilsettes:
CaSO4 (skyllevann):3,9 gram / 1 strøken teskje
CaSO4 (meskevann):6,9 gram / 1,7 strøken teskje

Ja, legg til 50 g humle ved kokeslutt
Også ville jeg tatt en ekstra titt på maltbasen
90 L Crystal og mørk Munich er alt for mørkt i en IPA
brukt høyest 45 L (120 EBC) og bytt til lys Munich
Takk for innspill. Da endrer jeg til lysere. Syntes også det var litt mørkt, men antok at det allikevel var fornuftig i så små mengder. Bør jeg da kanskje øke mengdene litt eller ser det greit ut med 4,5% av hver av spesialmalten?

Ønsker å lage en ESB...

Pale malt - 5000g
Crystal 20L. - 300g
Crystal 120L - 300g

Mesk 66 grader - 60 min
Skylling 78 grader
Kok 60 minutter
Forventet OG 1,050
Forventet FG 1,017

Humle
EKG - 50g i 60 min kok
EKG - 25g i 20 min kok
EKG - 25g i 1 min kok

Gjær WLP002
Gjæring 14 dager på 19 grader
CC i 2 dager så fating.

Noen inputs/anbefalinger/råd?

Ønsker å lage en ESB...

Pale malt - 5000g
Crystal 20L. - 300g
Crystal 120L - 300g

Mesk 66 grader - 60 min
Skylling 78 grader
Kok 60 minutter
Forventet OG 1,050
Forventet FG 1,017

Humle
EKG - 50g i 60 min kok
EKG - 25g i 20 min kok
EKG - 25g i 1 min kok

Gjær WLP002
Gjæring 14 dager på 19 grader
CC i 2 dager så fating.

Noen inputs/anbefalinger/råd?
Har ikke kommentarer til oppskriften, men et innspill til gjær(mengde). Har selv laget ESB, både før og etter de nye PurePitch-pakkene. Min anekdotiske erfaring er at med de nye PurePitch-pakkene , så blir det "for mye" gjær. De britiske esterene kommer best fram ved en lett underpitching, noe som (muligens) ikke er så lett å få til da de nye pakkene - viser det seg - har mer og bedre gjær enn det man (?) tror.

Har ikke kommentarer til oppskriften, men et innspill til gjær(mengde). Har selv laget ESB, både før og etter de nye PurePitch-pakkene. Min anekdotiske erfaring er at med de nye PurePitch-pakkene , så blir det "for mye" gjær. De britiske esterene kommer best fram ved en lett underpitching, noe som (muligens) ikke er så lett å få til da de nye pakkene - viser det seg - har mer og bedre gjær enn det man (?) tror.

Takker for svar!

@Stig Aa. Kanskje jeg skal sette en bitte litt mindre starter enn anbefalt da. Mener bestemt jeg har en vasket WLP002 i heimen, men må hjem for å kontrollere. Vet ikke helt hvor gammel/god den er.

@Miguel Du har sikkert rett i at utgjæringen blir bedre enn 65%. Gjør det noe med litt tørrere og sterkere øl?

Tilbake
Topp