"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Noen som vil kritisere en barleywine-oppskrift? Har ikke laget det før, satser på OG rundt 1100, FG litt under 1030, tre timers kok, og lang lagring. Sukkeret er rapadura, som er en murstein med råsukker fra Brasil, ligner visstnok på turbinado. Jeg har ikke Maris Otter, så tenkte en liten dash med amber og special B vil gi noen av de rom og rosinsmakene man hører om.
225ce34bbbe7f1fe856cd6e226995209.jpg
 
Sukkeret er rapadura, som er en murstein med råsukker fra Brasil, ligner visstnok på turbinado
Du bør vel kanskje legge den inn i oppskriften som "Late addition: Yes", eller så regnes kanskje SG bidraget fra dette ut fra meskeeffektiviteten du har oppgitt. Sukker gir jo 100% effektivitet, siden du tilsetter det i kokekjelen (regner jeg med).

Eller ser det greit ut det der. :)
 
Ikke akkurat min oppskrift, da, men er det noen grunn til at denne, med wlp500, ikke skal bli et knas og leskende øl?
20170831_210121~2.jpg
 
Der da helt streit ut det der? Slike øl blir uansett laget i gjæringsdunken.. Og så ville jeg heller tilsatt protaflock ved 10 min enn «protoflock» ved 15.
 
Muligens litt utafor, men tar sjangsen. Fikk ett sett med Tsjekkisk pils kjøpt på europris fra mine søte små. Det skal gi 22 liter vørter med OG på 1023. Meningen er at en skal tilsette sukker til ønsket OG for å få høyere alkoholstyrke.
Jeg gidder ikke å lage så mye da jeg normalt lager 12 liter batcher.
Så jeg tenkte å tilsette bare 10 liter vann som skal gi en OG på ca 1050 og bruke 34/70 som gjær. Lurer på hvordan bitterheten blir. Det står ingenting om forventet IBU.
Noen som tror dette går bra? Er vel verd et forsøk. Må nesten bruke gaven jeg fikk uansett.
 

Vedlegg

  • 20170904_225416.jpg
    20170904_225416.jpg
    78,4 KB · Sett: 37
Muligens litt utafor, men tar sjangsen. Fikk ett sett med Tsjekkisk pils kjøpt på europris fra mine søte små. Det skal gi 22 liter vørter med OG på 1023. Meningen er at en skal tilsette sukker til ønsket OG for å få høyere alkoholstyrke.
Jeg gidder ikke å lage så mye da jeg normalt lager 12 liter batcher.
Så jeg tenkte å tilsette bare 10 liter vann som skal gi en OG på ca 1050 og bruke 34/70 som gjær. Lurer på hvordan bitterheten blir. Det står ingenting om forventet IBU.
Noen som tror dette går bra? Er vel verd et forsøk. Må nesten bruke gaven jeg fikk uansett.

Det er humlet ekstrakt, selvfølgelig? Kunne kanskje bli ganske bittert, men humle er dyrt, så det har de sikkert spart på:). Og bitter pils er godt.

Det vil vel bli en god del mørkere, og generelt kraftigere i smaken, enn beregnet. Men skitt; kjør på. Du kan jo sikkert godt senke OG, og få litt mer volum. 1.046 og 11 liter skulle gi et øl på 4,7% ved FG på 1.010. Og antakelig går den et par poeng til ned. 11,5 liter og 1.044, FG 1.008 gir også 4,7%
 
Det er humlet ekstrakt, selvfølgelig? Kunne kanskje bli ganske bittert, men humle er dyrt, så det har de sikkert spart på:). Og bitter pils er godt.

Det vil vel bli en god del mørkere, og generelt kraftigere i smaken, enn beregnet. Men skitt; kjør på. Du kan jo sikkert godt senke OG, og få litt mer volum. 1.046 og 11 liter skulle gi et øl på 4,7% ved FG på 1.010. Og antakelig går den et par poeng til ned. 11,5 liter og 1.044, FG 1.008 gir også 4,7%
Tror det er verd et forsøk. Kanskje tilsette 10 gram saaz og la det stå 10 minutter før det kalde vannet settes til.
 
Tror det er verd et forsøk. Kanskje tilsette 10 gram saaz og la det stå 10 minutter før det kalde vannet settes til.
Jeg ville droppa den ekstra humla. Sjøl om de har spart på humla, ville jeg gjette på at du kommer opp rundt 50 IBU når du halverer volumet. (Og jeg veit jo ikke at det har spart på humla, heller.)
 
Nå må jeg bare prøve siden du sa du ville ha droppet det he he. :D
10 minutter skulle vel ikke gi så mye IBU ?
 
Hei!

Jeg har planer om å brygge en "Oktoberfest-øl", men fordi jeg mangler et egnet sted å gjære brygget, vil jeg sette den med en ale-gjær isteden for Lager-gjær. Oppskriften jeg tar utgangspunkt i er hentet fra "How to Brew", og Palmers "Oktoberfest"-oppskrift der. Ser omtrent sånn her ut:

Malt:
80% Vienna
10% Munich
5% Crystal 80L
5% CaraMunich

Humle:
Tettnang (40 min, ca 15 IBU)
Liberty (30 min, ca 10 IBU)

Oppskriften sier White Labs WLP820 som gjær, men her vil jeg som sagt bruke noe annet, spørsmålet er bare hva? Er såpass fersk i gamet, at det stopper litt opp for meg her. Jeg tror at US-05 eller Nottingham kanskje kan være veien å gå? Vil det i det hele tatt bli noe godt brygg med en oppskrift på lager, gjæret med ale-gjær? Må jeg evt endre på noe annet i oppskriften for å få dette bra (I så fall: Hva og hvorfor)?
 
Hei!

Jeg har planer om å brygge en "Oktoberfest-øl", men fordi jeg mangler et egnet sted å gjære brygget, vil jeg sette den med en ale-gjær isteden for Lager-gjær. Oppskriften jeg tar utgangspunkt i er hentet fra "How to Brew", og Palmers "Oktoberfest"-oppskrift der. Ser omtrent sånn her ut:

Malt:
80% Vienna
10% Munich
5% Crystal 80L
5% CaraMunich

Humle:
Tettnang (40 min, ca 15 IBU)
Liberty (30 min, ca 10 IBU)

Oppskriften sier White Labs WLP820 som gjær, men her vil jeg som sagt bruke noe annet, spørsmålet er bare hva? Er såpass fersk i gamet, at det stopper litt opp for meg her. Jeg tror at US-05 eller Nottingham kanskje kan være veien å gå? Vil det i det hele tatt bli noe godt brygg med en oppskrift på lager, gjæret med ale-gjær? Må jeg evt endre på noe annet i oppskriften for å få dette bra (I så fall: Hva og hvorfor)?

Det kommer vel an på hvor lavt du kan gjære. Snakker vi om gjæring i øvre del av temperatursonen for ale-gjær, blir nok resultatet temmelig forskjellig. Men kan du legge deg ned mot 16 grader, ville jeg prøvd med wlp029. (Aller helst 14 grader.) En perfekt gjæret - og modnet - kølsch, kan komme rimelig nær en pils - og sikkert en oktoberfest, også. Er du bestemt på å bruke tørrgjær, kan du prøve med 05 på 17-18 grader.

Det blir jo øl uansett. Men får alegjær bidra med mye av sin esterprofil, fjerner du deg mye fra det preget tysk undergjæret øl har.
 
Det kommer vel an på hvor lavt du kan gjære. Snakker vi om gjæring i øvre del av temperatursonen for ale-gjær, blir nok resultatet temmelig forskjellig. Men kan du legge deg ned mot 16 grader, ville jeg prøvd med wlp029. (Aller helst 14 grader.) En perfekt gjæret - og modnet - kølsch, kan komme rimelig nær en pils - og sikkert en oktoberfest, også. Er du bestemt på å bruke tørrgjær, kan du prøve med 05 på 17-18 grader.

Det blir jo øl uansett. Men får alegjær bidra med mye av sin esterprofil, fjerner du deg mye fra det preget tysk undergjæret øl har.

Takk for tips! Jeg klarer å få gjæringstemperaturen ned til 16-18 grader, så mulig jeg skal forsøke wlp029:)
 
Hei, jeg har prøvd å komponere en oppskrift selv for første gang. Syntes dere denne ser grei ut? Er det en APA eller ligger den inn under en annen kategori? Ville dere eventuelt brukt en annen gjærtype til denne oppskriften? Er glad i litt humlerik øl, så jeg satser på at denne er grei. Ser at gjærtype ikke er nevnt, men jeg har planer om å bruke VLP001
 

Vedlegg

  • Øl.JPG
    Øl.JPG
    30,6 KB · Sett: 37
Tilbake
Topp