"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg tror forskjellen hadde blitt større hadde du smakt en frisk pilsner fra tapp, og ikke import. Men uansett så tror jeg ikke du får en varmfermentert 34/70 til å smake som en tysker.

Vi kan være litt halvveis for science, hvis du vil brygge en til. jeg skal brygge noen pilsnere snart, så kan vi sammenligne? Samme oppskrift som vi blir enige om?

Brulosophy har noe på den.

Har selv testet (noe ufrivillig ) denne høyt. Ølet ble bra. NB de fleste lagerstrenger er ikke så tolerante. Men det funker !

I grunn synes jeg de fleste gjær er ganske tolerante bortsett fra de engelske. De er sære greier..
Og noen Hefe-typer..

Hadde vært artig med litt testing.. kanskje vi kan avlive / bekrefte litt myter.. litt som "beerbusters" ? FML.. må ta meg en øl [emoji1309][emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brulosophy driter jeg litt i..

Jeg tviler ikke på at ølet blir bra. Men det maskerer nok noe av maltet, men da snakker jeg om små nyanser. Men f.eks så er 34/70 og 830 to helt forskjellige greier, selv om de vel skal være det samme. Mtp maltsmaken (som kommer frem), så da vil jeg ikke tro det hjelper å gjære den varmt.
 
Skal brygge en Northern English Brown ale nå. Gjæren blir Wyeast 1318.

Hva med denne maltsammensetningen (25 liter ferdig øl på 4,7%)? Har ikke brygget dette ølet på en stund, og den forrige versjonen min kom for nær porter. Det er ikke meningen. Samtidig synes jeg Newcastle Brown Ale er for tynne greier.

Maris Otter 3,5 kg 62,5%
Vienna 1.0 kg 17,8%
Carabrown 0,5 kg 8,9% (Denne ligger midt mellom amber malt og brown malt.)
Crystal 100 EBC 0,2 kg 3,6%
Dark Crystal 0,2 kg 3,6%
Pale Choco 0,2 kg 3,6%

SRM 16/EBC 32

Jeg vil at vekta skal ligge på kjeks og røstede smaker. Gjæren tørker ikke ut ølet så mye som de fleste andre engelske ølgjær gjør, så jeg tenker å være litt moderat med krystallmalten. Klassisk humling med EKG, tenker jeg.
 
Skal brygge en Northern English Brown ale nå. Gjæren blir Wyeast 1318.

Hva med denne maltsammensetningen (25 liter ferdig øl på 4,7%)? Har ikke brygget dette ølet på en stund, og den forrige versjonen min kom for nær porter. Det er ikke meningen. Samtidig synes jeg Newcastle Brown Ale er for tynne greier.

Maris Otter 3,5 kg 62,5%
Vienna 1.0 kg 17,8%
Carabrown 0,5 kg 8,9%
Crystal 100 EBC 0,2 kg 3,6%
Dark Crystal 0,2 kg 3,6%
Pale Choco 0,2 kg 3,6%

SRM 16/EBC 32

Jeg vil at vekta skal ligge på kjeks og røstede smaker. Gjæren tørker ikke ut ølet så mye som de fleste andre engelske ølgjær gjør, så jeg tenker å være litt moderat med krystallmalten. Klassisk humling med EKG, tenker jeg.

Har du i det hele tatt noe i denne tråden å gjøre mtp britiske øl? :)

Du har nok bedre peiling på disse ølene enn de fleste. Men hva skal du med viennaen? Du får litt honning fra denne, men den lagres som oftest bort og kommer vel i skyggen av maris og krystallen din? Biscuit får du fra Maris, og roast får du fra de andre?
 
Voldsomt komplisert oppskrift for en enkel, norsk engelskmann fra Newcastle upon Tyne.
Mer enn fire forskjellige typer malt er et nederlag.
 
Sist redigert:
@Finn Berger hadde vel gjerne laget en klassisk SMaSH med tre typer malt og to typer humle :D Mr Overdo-it? Også enig med Daniel. Trenger du mer enn fire typer til denne? Du har også gjæren på din side i tillegg til maltet. Denne må da kunne svinges med Base, krystall og roast? Altså tre typer? Prosess veier tyngre enn oppskrift.
 
Sist redigert:
oj, det ble mye - men takk:).

@Miguel Jeg har jo hatt noen ideer her, joda, og jeg har brygget dette før. Men jeg er ikke noen autoritet på engelsk øl, ikke på noen måte. Engelsk øl er mer en slags ulykkelig kjærllighet. Jeg vil så gjerne, men blir ofte avvist:(. (Amerikanske øl er veldig mye enklere.) Og innspill er uansett interessante. F.eks. så vet jeg nå hva jeg skal kjenne litt etter om jeg bruker viennaen - og det gjør jeg nok. Det er nyttig. Og som sagt; de jeg har brygget tidligere, har ligget for nær opptil porter, så jeg lurer på om dette blir klart nok definert i forhold til den.

Jeg tenker ikke på den som så veldig komplisert, egentlig. 3 x 2, dvs. basemalt er en kombinasjon av to, og det samme med krystall og røstet. De jeg har laget tidligere har hatt opptil 10 ulike maltslag, så jeg har da jobbet meg ned litt:p?

Viennaen er med fordi jeg har blitt litt opphengt i den etter en del tysk brygging. Jeg liker smaken, og tenker at den skulle funke fint som en påbygning på MO'en - kanskje dra basismalt-delen i retning av mild malt?

Carabrown er altså ikke et karamellmalt, men et røstet malt (55EBC) mellom amber og brown. Veldig fin lenke der, @bjartenataas - den forteller meg vel at jeg havner noenlunde riktig med mengden av denne sammen med choco'en.

Kanskje skulle jeg teste en enklere variant, også. Bare MO, Pale Choco (må være med), Carabrown og Dark Crystal?
 
...


Kanskje den engelske damen blir snurt og avvisende når du kommer dragende med en tysk tøs? :p

hehe - det får hun tåle. Jeg har vært utro allerede, da jeg brukte vienna i den siste lyse bitteren. Den står til karbonering nå, og det ser bra ut, det

Har du i det hele tatt noe i denne tråden å gjøre mtp britiske øl? :)

Du har nok bedre peiling på disse ølene enn de fleste. Men hva skal du med viennaen? Du får litt honning fra denne, men den lagres som oftest bort og kommer vel i skyggen av maris og krystallen din? Biscuit får du fra Maris, og roast får du fra de andre?

Som sagt, Viennaen er der for å forterke kjeks/nøtt-preget. Men "honning" er ikke noe jeg forbinder med den. Er det din egen erfaring? Googling gir lite info om bruk av denne malten, forresten. Ser noen antydninger om at den kan brukes til mye rart, men finner lite om faktisk bruk utenfor tyske øl.

Kan forresten legge til at Jamil har 5 malt i sin oppskerift i BCS;).
 
Gikk dundrende tom for hjemmelaget Ink & Dagger i helgen , kjenner dermed behov for IPA brygging. Var såpass fornøyd med den Ink & Dagger klonen med farge etc at jeg vil forsøke å lage en SMASH IPA med samme maltsammensetning som I&D:

25liter

7000g Best Pilsen Malt

Centennial 20g 60 min
Centennial 20g 10 min
Centennial 100g whirlpool
Centennial 180g tørrhumling dag 7

Gjær WLP001 kok 90 min.

Kan dette gå bra?
 
220 g humle på en 25 liter? Er ikke det veldig mye?

Ekornskurker lar vel humla suse:p. I motsetning til mer straighte ekorntyper, som f.eks. Ekornjensen. Han hadde neppe slengt i nesten 10 gr per liter.

Men sjøl stødige lektorer har vært der oppe. Vestkyst krever noe lignende, om jeg ikke husker feil.
 
Nå håper jeg ikke at det regnestykket blir 220 gram humle, da har jeg bommet, for jeg mente 320!
Det er ca samme nivå jeg brukte på I&D klonen min.
 
Tilbake
Topp