oj, det ble mye - men takk
.
@Miguel Jeg har jo hatt noen ideer her, joda, og jeg har brygget dette før. Men jeg er ikke noen autoritet på engelsk øl, ikke på noen måte. Engelsk øl er mer en slags ulykkelig kjærllighet. Jeg vil så gjerne, men blir ofte avvist
. (Amerikanske øl er veldig mye enklere.) Og innspill er uansett interessante. F.eks. så vet jeg nå hva jeg skal kjenne litt etter om jeg bruker viennaen - og det gjør jeg nok. Det er nyttig. Og som sagt; de jeg har brygget tidligere, har ligget for nær opptil porter, så jeg lurer på om dette blir klart nok definert i forhold til den.
Jeg tenker ikke på den som så veldig komplisert, egentlig. 3 x 2, dvs. basemalt er en kombinasjon av to, og det samme med krystall og røstet. De jeg har laget tidligere har hatt opptil 10 ulike maltslag, så jeg har da jobbet meg ned litt
?
Viennaen er med fordi jeg har blitt litt opphengt i den etter en del tysk brygging. Jeg liker smaken, og tenker at den skulle funke fint som en påbygning på MO'en - kanskje dra basismalt-delen i retning av mild malt?
Carabrown er altså ikke et karamellmalt, men et røstet malt (55EBC) mellom amber og brown. Veldig fin lenke der,
@bjartenataas - den forteller meg vel at jeg havner noenlunde riktig med mengden av denne sammen med choco'en.
Kanskje skulle jeg teste en enklere variant, også. Bare MO, Pale Choco (må være med), Carabrown og Dark Crystal?