"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Lest mye om Märzen, men ble litt svimmel til slutt. To vienna or not vienna?


Noen tanker om denne maltsammensetningen:
50 % Munich
40 % Pilsner
10 % Red X
OG: 1,056
 
Sist redigert:
Märzen og märzen er vel to forskjellige øl:) - den gamle, tradisjonelle mørke, og den moderne lyse, som tok over ved oktoberfesten omkring 1990.

Så vidt jeg skjønner, skal du ha noe krystall-/karamellmalt for at det skal bli riktig når du brygger den gamle. Så om du hiver ut Red-X'en, og erstatter den med f.eks. Caramunich III, så skulle du være der.

Men det du foreslår, ligner mer på den moderne, så det er vel den du sikter deg inn på? Jeg brygget den med 80% pils og 20% vienna, og det ble bra. Red X har du vel der for farge? Jeg synes ikke Red X gjør noe særlig for ølet; har noe stående som jeg tviler på om blir brukt igjen noen gang. Jeg ville brukt Vienna i stedet.
 
Takk for svar. Gikk egentlig for den tradisjonelle, og derfor 50 % Munich. Red X var for å få litt av alt på en enkel måte, siden det er en blanding av Munich, Melanidon og Cara. Den moderne er omtales vel ofte som Oktoberfest elns?
 
Takk for svar. Gikk egentlig for den tradisjonelle, og derfor 50 % Munich. Red X var for å få litt av alt på en enkel måte, siden det er en blanding av Munich, Melanidon og Cara. Den moderne er omtales vel ofte som Oktoberfest elns?
Har du en sikker kilde på at Red X er en blend slik du beskriver? Jeg har sett mye spekulasjon om hva den består av og om det er en single malt eller en blend. Produsenten sier kun at det er en spesiell maltingsprosess.
 
Nei, bare lest det div. plasser. Er nok som det meste i bryggeverden; kvalifisert gjetting som ikke nødvendigvis er riktig.

@Finn Berger : Hva må gjøres for å få en "ekte" tradisjonell Märzen? Trodde jeg sulle være langt innafor meg 50 % Munich.
 
Marzen - OG 13.5 Plato
30-50% Munich malt at 15 EBC (aka Weyermann Munich I)
30-50% Pilsner malt at 3.5 EBC
0-30% Vienna malt at 8 EBC
0-10% caramalt at 25 to 120 EBC (aka Weyermann Carahell to Caramunich 2, or a blend)
20-26 IBUs


Takk. Da er jeg jo i utgangspunktet innafor (med et lite forbehold om Red X malt , som glatt kan byttes med Cara:) ).

Kjører da:
46.5 % Munich
46,5 % Pilsner
7 % CaraMunich II (45 lovibond)
 
Sist redigert:
Marzen - OG 13.5 Plato
30-50% Munich malt at 15 EBC (aka Weyermann Munich I)
30-50% Pilsner malt at 3.5 EBC
0-30% Vienna malt at 8 EBC
0-10% caramalt at 25 to 120 EBC (aka Weyermann Carahell to Caramunich 2, or a blend)
20-26 IBUs


Takk. Da er jeg jo i utgangspunktet innafor (med et lite forbehold om Red X malt , som glatt kan byttes med Cara:) ).

Kjører da:
46.5 % Munich
46,5 % Pilsner
7 % CaraMunich II (45 lovibond)

Den ser fin ut.

Basert på de oppskriftene jeg hadde sett på, gikk jeg ut fra at en dose krystallmalt hørte med i den tradisjonelle versjonen, men jeg ser jo at ikke er sånn. Det er vel helst andelen pilsnermalt som avgjør.

Skjønner det med å bli svimmel når du prøver å få orden på definisjoner av dette ølet:). Egentlig er det vel snakk om nokså glidende overganger mellom flere nært beslektede øltyper i det sørtyske området. Jeg mener ikke å si at typeinndelingen er meningsløs, men grenseoppgangen mellom typene er nokså vanskelig å få grep om:confused:.

Jeg har funnet skillet hellles vs dunkles Märzen, Oktoberfestbier vs Festbier, Märzen vs Festbier + noe såpass komplisert at jeg egentlig ikke skjønte det:p. Og så har disse skillene utvklet seg historisk, så man må holde orden på tidsaksen, også. Jeg synes det som står i BJCP 2015 er rimelig forståelig:

Comments:
Modern domestic German Oktoberfest versions are golden – see the Festbier style for this version. Export
German versions (to the United States, at least) are typically orange-amber in color, have a distinctive toasty malt character, and are most often labeled Oktoberfest . American craft versions of Oktoberfest are generally based on this style, and most Americans will recognize this beer as Oktoberfest.

Historic versions of the beer tended to be darker, towards the brown color range, but there have been many ‘shades’ of Märzen (when the name is used as a strength); this style description specifically refers to the stronger amber lager version. The modern Festbier can be thought of as a pale Märzen by these terms.

Hvis man tenker på det som det ølet som serveres under Oktoberfesten, så kan man jo snakke om tradisjonelt og moderne oktoberfestøl.

Red X er nok, som @Sarge sier, ikke en blanding, men et slags lyst basismalt (du kan bruke 100% av det) med sterk rødfarge. Kanskje ikke helt ulikt lys münchner? Nå er det ganske lenge siden jeg brukte det, så jeg husker vel mest at jeg syntes det ble litt merkelig - det var i en irish Red. Det gir i alle fall ikke smak på linje med fargen.

Den sterke rødfargen får du bare hvis du bruker 100% av det.
 
Red X er nok, som @Sarge sier, ikke en blanding, men et slags lyst basismalt (du kan bruke 100% av det) med sterk rødfarge. Kanskje ikke helt ulikt lys münchner? Nå er det ganske lenge siden jeg brukte det, så jeg husker vel mest at jeg syntes det ble litt merkelig - det var i en irish Red. Det gir i alle fall ikke smak på linje med fargen.

Den sterke rødfargen får du bare hvis du bruker 100% av det.
Ja, jeg blandet med ca 20% pilsnermalt i en oppskrift for å få riktig kombinasjon av farge (EBC på 29) og ønsket ABV, men opplevde da ikke noen spesielt imponerende rødfarge. Det blir nok en SMaSH basert på Red X en gang i fremtiden (men først skal det brygges en Irish Red helt uten Red X. Der er det hovedsakelig Maris Otter som hovedmalt og litt Roasted barley for riktig smak og farge).
 
Skal brygge dunkel :) Har justert en oppskrift jeg fant her:

25L
OG:1060 FG:1012
Ibu:30 EBC:32
Lagermalt 2,4 kg
Munich malt 3,6 kg
Bisquit malt 0,24 kg
Chocolate wheat 0,12kg
Carafa 2 0,1kg

Magnum 25gr @60min
Mittelfruh 5,5gr @5min(kan kanskje sløyfes)
Mittelfruh 10gr @0 min

Oppskriften jeg har skalert står oppgitt med W-34/70 gjær.
Noen som har tips til ferskgjær som passer stilen?
 
Sist redigert:
Skal brygge dunkel :) Har justert en oppskrift jeg fant her:

25L
OG:1050 FG:1012
Ibu:30 EBC:32
Lagermalt 2,4 kg
Munich malt 3,6 kg
Bisquit malt 0,24 kg
Chocolate wheat 0,12kg
Carafa 2 0,1kg

Magnum 25gr @60min
Mittelfruh 5,5gr @5min(kan kanskje sløyfes)
Mittelfruh 10gr @0 min

Oppskriften jeg har skalert står oppgitt med W-34/70 gjær.
Noen som har tips til ferskgjær som passer stilen?

Jeg brygget en dunkel i februar med 34/70 gjæret på 9-10 grader, og det ble noe av det mest vellykkede jeg har laget - så jeg mener at du kommer godt ut av det med den. Men ellers er vel WLP833 noe veldig mange har som favoritt til dette ølet - og andre som er i slekt med det. 838 er også et alternativ, men den skal gi kraftig mye svovel, har jeg hørt.
 
Jeg brygget en dunkel i februar med 34/70 gjæret på 9-10 grader, og det ble noe av det mest vellykkede jeg har laget - så jeg mener at du kommer godt ut av det med den. Men ellers er vel WLP833 noe veldig mange har som favoritt til dette ølet - og andre som er i slekt med det. 838 er også et alternativ, men den skal gi kraftig mye svovel, har jeg hørt.
Ok,kan jo like godt bruke det gjæret da :) Noen tanker sånn generelt ifht oppskriften? Første gangen jeg prøver meg på denne stilen :)
 
Skal brygge dunkel :) Har justert en oppskrift jeg fant her:

25L
OG:1050 FG:1012
Ibu:30 EBC:32
Lagermalt 2,4 kg
Munich malt 3,6 kg
Bisquit malt 0,24 kg
Chocolate wheat 0,12kg
Carafa 2 0,1kg

Magnum 25gr @60min
Mittelfruh 5,5gr @5min(kan kanskje sløyfes)
Mittelfruh 10gr @0 min

Oppskriften jeg har skalert står oppgitt med W-34/70 gjær.
Noen som har tips til ferskgjær som passer stilen?

Amerikansk oppskrift?
 
Ok,kan jo like godt bruke det gjæret da :) Noen tanker sånn generelt ifht oppskriften? Første gangen jeg prøver meg på denne stilen :)

Ok,kan jo like godt bruke det gjæret da :) Noen tanker sånn generelt ifht oppskriften? Første gangen jeg prøver meg på denne stilen :)

Den fungerer sikkert greit. Jeg skal ikke leke ekspert; jeg har bare brygget dette ølet en gang. Jeg brukte ikke pilsnermalt (lagermalt), men en blanding av lys og mørk münchner og vienna + 200 gr carafa special II. Det ble temmelig mørkt og kraftig i smaken - men godt. Hvor sterkt i smak og mørkt ølet ditt blir, vil nok være ganske avhengig av hva slags münchnermalt du bruker - eller av balansen mellom lyst og mørkt. Bare mørkt tror jeg blir veldig intenst.

Min så sånn ut:
Malt
2 kg mørkt münchenermalt
2 kg wienermalt
1,5 kg lyst münchenermalt
0,2 kg Carfa special II
Humle
18 gr Magnum @ 60
25 gram Hallertauer Mittelfrüh @ 15
Gjær
w- 34/70

Jeg tror nok jeg vil bytte om på mørkt og lyst münchner neste gang, sjøl om jeg var veldig fornøyd med ølet som det ble. Mørkt münchner er ganske kraftige saker i sånne mengder.

Vienna? Jeg liker vienna:). Og münchner og vienna er jo søsken.
 
Den fungerer sikkert greit. Jeg skal ikke leke ekspert; jeg har bare brygget dette ølet en gang. Jeg brukte ikke pilsnermalt (lagermalt), men en blanding av lys og mørk münchner og vienna + 200 gr carafa special II. Det ble temmelig mørkt og kraftig i smaken - men godt. Hvor sterkt i smak og mørkt ølet ditt blir, vil nok være ganske avhengig av hva slags münchnermalt du bruker - eller av balansen mellom lyst og mørkt. Bare mørkt tror jeg blir veldig intenst.

Min så sånn ut:
Malt
2 kg mørkt münchenermalt
2 kg wienermalt
1,5 kg lyst münchenermalt
0,2 kg Carfa special II
Humle
18 gr Magnum @ 60
25 gram Hallertauer Mittelfrüh @ 15
Gjær
w- 34/70

Jeg tror nok jeg vil bytte om på mørkt og lyst münchner neste gang, sjøl om jeg var veldig fornøyd med ølet som det ble. Mørkt münchner er ganske kraftige saker i sånne mengder.

Vienna? Jeg liker vienna:). Og münchner og vienna er jo søsken.

Du har 3% Carafa? Funderer på å bruke kun 1% i min neste, men til gjengjeld kun mørk munich.
 
Du har 3% Carafa? Funderer på å bruke kun 1% i min neste, men til gjengjeld kun mørk munich.

Mulig det gir omtrent samme resultat når det gjelder fargen, men smaksmessig blir det vel stor forskjell? Det er jo Carafa Special, ikke Carafa, jeg bruker, så smaken blir ikke så veldig preget av den. Mørk münchner er muskuløse greier:).
 
Saison:

2.5 kg Pilsner - De
2 kg Vienna
1.7 kg Hvete Heidelberg
0.3 kg Carapils

Gjær:
Wlp-566

OG: 1.052
FG: 1.010
IBU: ? men rundt 25-30
Color: 4.0 SRM

Det jeg lurer på er humlemiksen. Jeg har følgende liggende:

Amarillo
centennial
Mosaic
Mittlefruh
EKG

Jeg tenker kanskje 60 gr humle tilsammen og 20 av dem til tørrhumling men klarer ikke bestemme meg for hvilke(n) humle jeg skal bruke da "alt er lov" i Saison. Liker fruktige øl men har tenkt å gjære på 20-26 C for å få ut smak av gjæren så vil ikke ha overveldende humle heller. Innspill?
 
Tilbake
Topp