Marzen - OG 13.5 Plato
30-50% Munich malt at 15 EBC (aka Weyermann Munich I)
30-50% Pilsner malt at 3.5 EBC
0-30% Vienna malt at 8 EBC
0-10% caramalt at 25 to 120 EBC (aka Weyermann Carahell to Caramunich 2, or a blend)
20-26 IBUs
Takk. Da er jeg jo i utgangspunktet innafor (med et lite forbehold om Red X malt , som glatt kan byttes med Cara
).
Kjører da:
46.5 % Munich
46,5 % Pilsner
7 % CaraMunich II (45 lovibond)
Den ser fin ut.
Basert på de oppskriftene jeg hadde sett på, gikk jeg ut fra at en dose krystallmalt hørte med i den tradisjonelle versjonen, men jeg ser jo at ikke er sånn. Det er vel helst andelen pilsnermalt som avgjør.
Skjønner det med å bli svimmel når du prøver å få orden på definisjoner av dette ølet
. Egentlig er det vel snakk om nokså glidende overganger mellom flere nært beslektede øltyper i det sørtyske området. Jeg mener ikke å si at typeinndelingen er meningsløs, men grenseoppgangen mellom typene er nokså vanskelig å få grep om
.
Jeg har funnet skillet
hellles vs
dunkles Märzen,
Oktoberfestbier vs
Festbier,
Märzen vs
Festbier + noe såpass komplisert at jeg egentlig ikke skjønte det
. Og så har disse skillene utvklet seg historisk, så man må holde orden på tidsaksen, også. Jeg synes det som står i BJCP 2015 er rimelig forståelig:
Comments:
Modern domestic German Oktoberfest versions are golden – see the Festbier style for this version. Export
German versions (to the United States, at least) are typically orange-amber in color, have a distinctive toasty malt character, and are most often labeled Oktoberfest . American craft versions of Oktoberfest are generally based on this style, and most Americans will recognize this beer as Oktoberfest.
Historic versions of the beer tended to be darker, towards the brown color range, but there have been many ‘shades’ of Märzen (when the name is used as a strength); this style description specifically refers to the stronger amber lager version. The modern Festbier can be thought of as a pale Märzen by these terms.
Hvis man tenker på det som det ølet som serveres under Oktoberfesten, så kan man jo snakke om tradisjonelt og moderne oktoberfestøl.
Red X er nok, som
@Sarge sier, ikke en blanding, men et slags lyst basismalt (du kan bruke 100% av det) med sterk rødfarge. Kanskje ikke helt ulikt lys münchner? Nå er det ganske lenge siden jeg brukte det, så jeg husker vel mest at jeg syntes det ble litt merkelig - det var i en irish Red. Det gir i alle fall ikke smak på linje med fargen.
Den sterke rødfargen får du bare hvis du bruker 100% av det.