"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg brygget en dunkel i februar med 34/70 gjæret på 9-10 grader, og det ble noe av det mest vellykkede jeg har laget - så jeg mener at du kommer godt ut av det med den. Men ellers er vel WLP833 noe veldig mange har som favoritt til dette ølet - og andre som er i slekt med det. 838 er også et alternativ, men den skal gi kraftig mye svovel, har jeg hørt.
Ok,kan jo like godt bruke det gjæret da :) Noen tanker sånn generelt ifht oppskriften? Første gangen jeg prøver meg på denne stilen :)

Skal brygge dunkel :) Har justert en oppskrift jeg fant her:

25L
OG:1050 FG:1012
Ibu:30 EBC:32
Lagermalt 2,4 kg
Munich malt 3,6 kg
Bisquit malt 0,24 kg
Chocolate wheat 0,12kg
Carafa 2 0,1kg

Magnum 25gr @60min
Mittelfruh 5,5gr @5min(kan kanskje sløyfes)
Mittelfruh 10gr @0 min

Oppskriften jeg har skalert står oppgitt med W-34/70 gjær.
Noen som har tips til ferskgjær som passer stilen?

Amerikansk oppskrift?

Ok,kan jo like godt bruke det gjæret da :) Noen tanker sånn generelt ifht oppskriften? Første gangen jeg prøver meg på denne stilen :)

Den fungerer sikkert greit. Jeg skal ikke leke ekspert; jeg har bare brygget dette ølet en gang. Jeg brukte ikke pilsnermalt (lagermalt), men en blanding av lys og mørk münchner og vienna + 200 gr carafa special II. Det ble temmelig mørkt og kraftig i smaken - men godt. Hvor sterkt i smak og mørkt ølet ditt blir, vil nok være ganske avhengig av hva slags münchnermalt du bruker - eller av balansen mellom lyst og mørkt. Bare mørkt tror jeg blir veldig intenst.

Min så sånn ut:
Malt
2 kg mørkt münchenermalt
2 kg wienermalt
1,5 kg lyst münchenermalt
0,2 kg Carfa special II
Humle
18 gr Magnum @ 60
25 gram Hallertauer Mittelfrüh @ 15
Gjær
w- 34/70

Jeg tror nok jeg vil bytte om på mørkt og lyst münchner neste gang, sjøl om jeg var veldig fornøyd med ølet som det ble. Mørkt münchner er ganske kraftige saker i sånne mengder.

Vienna? Jeg liker vienna:). Og münchner og vienna er jo søsken.

Den fungerer sikkert greit. Jeg skal ikke leke ekspert; jeg har bare brygget dette ølet en gang. Jeg brukte ikke pilsnermalt (lagermalt), men en blanding av lys og mørk münchner og vienna + 200 gr carafa special II. Det ble temmelig mørkt og kraftig i smaken - men godt. Hvor sterkt i smak og mørkt ølet ditt blir, vil nok være ganske avhengig av hva slags münchnermalt du bruker - eller av balansen mellom lyst og mørkt. Bare mørkt tror jeg blir veldig intenst.

Min så sånn ut:
Malt
2 kg mørkt münchenermalt
2 kg wienermalt
1,5 kg lyst münchenermalt
0,2 kg Carfa special II
Humle
18 gr Magnum @ 60
25 gram Hallertauer Mittelfrüh @ 15
Gjær
w- 34/70

Jeg tror nok jeg vil bytte om på mørkt og lyst münchner neste gang, sjøl om jeg var veldig fornøyd med ølet som det ble. Mørkt münchner er ganske kraftige saker i sånne mengder.

Vienna? Jeg liker vienna:). Og münchner og vienna er jo søsken.

Du har 3% Carafa? Funderer på å bruke kun 1% i min neste, men til gjengjeld kun mørk munich.

Du har 3% Carafa? Funderer på å bruke kun 1% i min neste, men til gjengjeld kun mørk munich.

Mulig det gir omtrent samme resultat når det gjelder fargen, men smaksmessig blir det vel stor forskjell? Det er jo Carafa Special, ikke Carafa, jeg bruker, så smaken blir ikke så veldig preget av den. Mørk münchner er muskuløse greier:).

Saison:

2.5 kg Pilsner - De
2 kg Vienna
1.7 kg Hvete Heidelberg
0.3 kg Carapils

Gjær:
Wlp-566

OG: 1.052
FG: 1.010
IBU: ? men rundt 25-30
Color: 4.0 SRM

Det jeg lurer på er humlemiksen. Jeg har følgende liggende:

Amarillo
centennial
Mosaic
Mittlefruh
EKG

Jeg tenker kanskje 60 gr humle tilsammen og 20 av dem til tørrhumling men klarer ikke bestemme meg for hvilke(n) humle jeg skal bruke da "alt er lov" i Saison. Liker fruktige øl men har tenkt å gjære på 20-26 C for å få ut smak av gjæren så vil ikke ha overveldende humle heller. Innspill?

Saison:

2.5 kg Pilsner - De
2 kg Vienna
1.7 kg Hvete Heidelberg
0.3 kg Carapils

Gjær:
Wlp-566

OG: 1.052
FG: 1.010
IBU: ? men rundt 25-30
Color: 4.0 SRM

Det jeg lurer på er humlemiksen. Jeg har følgende liggende:

Amarillo
centennial
Mosaic
Mittlefruh
EKG

Jeg tenker kanskje 60 gr humle tilsammen og 20 av dem til tørrhumling men klarer ikke bestemme meg for hvilke(n) humle jeg skal bruke da "alt er lov" i Saison. Liker fruktige øl men har tenkt å gjære på 20-26 C for å få ut smak av gjæren så vil ikke ha overveldende humle heller. Innspill?

Det varierende hva folk syns, men jeg syns amarillo smaker hubba bubba og mosaic noe "svett". EKG eller mittelfruh for min del.

Jeg har kun brygget Saison en gang og da med Mosaic, det ble meget vellykket
men ellers er vel EKG eller mittelfruh mer tradisjonelt

Jeg tror Mosaic og Mittelfruh kunna funka
Tørrhumle med Mosaic og bruke Mittelfruh som aromahumle

Jeg tror Mosaic og Mittelfruh kunna funka
Tørrhumle med Mosaic og bruke Mittelfruh som aromahumle

Nå spør jeg som jeg har vett til - men vil ikke Mosaic overdøve Mittelfrüh?

Jeg har aldri brukt Mosaic, men kjenner Mittelfrüh som et følsomt vesen. Men kanskje virker det sånn at du får en bedre Mosaic om den får ta opp i seg Mittelfrüh? - om det gir mening å si det sånn?

Jo, Mosaic vil vel spille første fiolin, men jeg tror Mittelfrüh kan bridra med noe i bakgrunnen,
men det er bare noe jeg tror

Mittelfruh og EKG er subtile og dempede nok til å funke i en Saison, hvor gjæren er helten. De andre humlene ville nok jeg spart til noe annet, eller brukt i svært forsiktige mengder. Men det er litt smakssak. Hvis det ikke er så nøye å ligge nær de belgiske eksemplene, så kjør på med det du liker. Tank 7 er et eksempel på et amerikansk øl som får til både å være litt Saison og litt amerikansk humlefest. Der mener jeg det er Amarillo.

Takk for svar. Har brukt mye Mosaic og Centennial i sommer og var klar for en annen smaksopplevelse enn amerikansk sitrus så brygget i går og humlet med 25 gr EKG 20 min og 25 gr EKG 5 min i en 30 liters batch. Den står nå og putrer på 21 grader og skal økes gradvis opp mot 26C. Skal tørrhumle også tenkte jeg og vurdere Mittelfruh der, rundt 30 gr skulle vel fortsatt gi rom for smaken av WLP-566? Den er litt lettere og mindre jord-aktig i smaken enn EKG? Ønsker et lettdrikkelig øl, har brukt EKG en gang i en Irish red ale, den opplevde jeg som tung og læraktig men det kan jo være malt/gjær mer enn humla som gjorde det.

Skulle gjerne gjort det men no way Jose :) Har hverken tid eller utstyr til det. Forskjell er det nok da Mosaic er veldig markant tropisk frukt.
Det jeg egentlig lurer på er ikke om en fasit på om noe er godt men mer om Mittelfruh egner seg til tørrhumling, om den passer sammen med EKG, og om noen har noen formening om mengde i en 30 liters batch.

Får du rett esterprofil fra gjæringen så er (i min smak) tørrhumling helt overflødig. Tørrhumling kan derimot brukes til å "sprite opp" litt dersom gjæring etterlater seg et litt kjedelig øl.

Tilbake
Topp