Finn Berger
Moderator
Nå må jeg bare prøve siden du sa du ville ha droppet det he he.
10 minutter skulle vel ikke gi så mye IBU ?
Jeg misforsto. Sorry. Ta hele posen.
Nå må jeg bare prøve siden du sa du ville ha droppet det he he.
10 minutter skulle vel ikke gi så mye IBU ?
Tja, etter å ha hørt siste episode av http://masterbrewerspodcast.com/ får jeg inntrykk av at humle gir bitterhet selv om alfasyren ikke blir isomerisert. Det forklarer kanskje at alle "session IPA" er altfor bitre.Tilsett ved 75 grader, da skal du ikke få ekstra bitterhet, men du får noe ut av humla iallefall.
Tja, etter å ha hørt siste episode av http://masterbrewerspodcast.com/ får jeg inntrykk av at humle gir bitterhet selv om alfasyren ikke blir isomerisert. Det forklarer kanskje at alle "session IPA" er altfor bitre.
Hei!
Jeg har planer om å brygge en "Oktoberfest-øl", men fordi jeg mangler et egnet sted å gjære brygget, vil jeg sette den med en ale-gjær isteden for Lager-gjær. Oppskriften jeg tar utgangspunkt i er hentet fra "How to Brew", og Palmers "Oktoberfest"-oppskrift der. Ser omtrent sånn her ut:
Malt:
80% Vienna
10% Munich
5% Crystal 80L
5% CaraMunich
Humle:
Tettnang (40 min, ca 15 IBU)
Liberty (30 min, ca 10 IBU)
Oppskriften sier White Labs WLP820 som gjær, men her vil jeg som sagt bruke noe annet, spørsmålet er bare hva? Er såpass fersk i gamet, at det stopper litt opp for meg her. Jeg tror at US-05 eller Nottingham kanskje kan være veien å gå? Vil det i det hele tatt bli noe godt brygg med en oppskrift på lager, gjæret med ale-gjær? Må jeg evt endre på noe annet i oppskriften for å få dette bra (I så fall: Hva og hvorfor)?
Det kommer vel an på hvor lavt du kan gjære. Snakker vi om gjæring i øvre del av temperatursonen for ale-gjær, blir nok resultatet temmelig forskjellig. Men kan du legge deg ned mot 16 grader, ville jeg prøvd med wlp029. (Aller helst 14 grader.) En perfekt gjæret - og modnet - kølsch, kan komme rimelig nær en pils - og sikkert en oktoberfest, også. Er du bestemt på å bruke tørrgjær, kan du prøve med 05 på 17-18 grader.
Det blir jo øl uansett. Men får alegjær bidra med mye av sin esterprofil, fjerner du deg mye fra det preget tysk undergjæret øl har.
Hei, jeg har prøvd å komponere en oppskrift selv for første gang. Syntes dere denne ser grei ut? Er det en APA eller ligger den inn under en annen kategori? Ville dere eventuelt brukt en annen gjærtype til denne oppskriften? Er glad i litt humlerik øl, så jeg satser på at denne er grei. Ser at gjærtype ikke er nevnt, men jeg har planer om å bruke VLP001
Jeg har brukt Saflager W-34/70 med hell på ale-temperatur (mellom 16 og 20 grader), og er veldig godt fornøyd med hvor nær pilssmaken jeg har kommet med den. Det er ikke noe jeg har funnet på selv. Det er en meget anvendelig gjær. Betydelig bedre enn US-05 til dette formålet.Oppskriften sier White Labs WLP820 som gjær, men her vil jeg som sagt bruke noe annet, spørsmålet er bare hva? Er såpass fersk i gamet, at det stopper litt opp for meg her. Jeg tror at US-05 eller Nottingham kanskje kan være veien å gå? Vil det i det hele tatt bli noe godt brygg med en oppskrift på lager, gjæret med ale-gjær? Må jeg evt endre på noe annet i oppskriften for å få dette bra (I så fall: Hva og hvorfor)?
Takk for tips! Jeg klarer å få gjæringstemperaturen ned til 16-18 grader, så mulig jeg skal forsøke wlp029
Dropp 30 minuttene. De er bortkastet i APA
,sånn egentlig.
For å sammenligne. Mine APAer går ut på en to tre. Dvs ett gram/l ved ti min. To gram ved WP og tre gram ved tørrhumle. Dette er en bankers greie. Men kanskje en smule heavy på humla hvis du vil ha en typeriktig APA for konkurranser hvis du er flink på oksygen. Og så toppet opp til ønsket IBU ved 60 min da.
Vil egentlig ikke si noe om riktig type og riktig mengde da det er nesten det samme som å fortelle ei bulgarsk husmor om hvor mye forskjellige rotfrukter hun bør bruke i suppa si...Er veldig glad i litt bitter APA. ca 35-40 IBU. Kan jo droppe 30 min humla og heller tilsette litt mer i starten for å få riktig bitterhet. Hadde opprinnelig Simce istedenfor Cascade uten å endre mengde, så jeg må nok ha i litt mer for å nærme meg 40 IBU. Skal prøve med en to tre trinnet ditt så ser jeg hvordan det går. Hva tenker du om malttypene som er valgt? riktig type og %vis mengde i forhold til APA?
Så du bruker såpass med crystal malt, Mig
har lurt litt på hva slags maltbase du kjører i IPA
Right on. Glemte jo å nevne at jeg alltid har brukt noen få prosenter med hvete, for å myke det opp litt (type omtrent umerkelig lite) og for å få et knøttlite hazepreg fra den.Har i grunn kommet frem til de samme, i de siste IPA'ne mine har jeg kjørt 10% hvete for å "lette" den "tunge" maltsmaken man får fra kotinental pale og rundt 5% lys cara,
liker jeg litt den "honning" sødmen man får fra lys karamalt utenat det bikker over i brent knekk
Hvordan gjærer du ut da? Som en ale? Altså 2 uker på gjæringskar og 2+ uker på flaske?Jeg har brukt Saflager W-34/70 med hell på ale-temperatur (mellom 16 og 20 grader), og er veldig godt fornøyd med hvor nær pilssmaken jeg har kommet med den. Det er ikke noe jeg har funnet på selv. Det er en meget anvendelig gjær. Betydelig bedre enn US-05 til dette formålet.
Ja. Men jeg ville nok være nøye med at SG er stabil på slutten. Starter romtemp på 16-17 grader under stormgjæring og øker til 18-19 når den er over. Det hender det går noen dager lenger enn 2 uker før SG er stabil før flasking.Hvordan gjærer du ut da? Som en ale? Altså 2 uker på gjæringskar og 2+ uker på flaske?
Sent from my BG2-W09 using Tapatalk
Mange takk! Da tester jeg denne løsningen til ukaJa. Men jeg ville nok være nøye med at SG er stabil på slutten. Starter romtemp på 16-17 grader under stormgjæring og øker til 18-19 når den er over. Det hender det går noen dager lenger enn 2 uker før SG er stabil før flasking.
Jeg vil legge til at selv om man gjærer som ale, så mener jeg at slik øl har godt av å lagres kaldt et par uker for å smake sitt aller beste.
Hei!
Jeg har planer om å brygge en "Oktoberfest-øl", men fordi jeg mangler et egnet sted å gjære brygget, vil jeg sette den med en ale-gjær isteden for Lager-gjær. Oppskriften jeg tar utgangspunkt i er hentet fra "How to Brew", og Palmers "Oktoberfest"-oppskrift der. Ser omtrent sånn her ut:
Malt:
80% Vienna
10% Munich
5% Crystal 80L
5% CaraMunich
Humle:
Tettnang (40 min, ca 15 IBU)
Liberty (30 min, ca 10 IBU)
Oppskriften sier White Labs WLP820 som gjær, men her vil jeg som sagt bruke noe annet, spørsmålet er bare hva? Er såpass fersk i gamet, at det stopper litt opp for meg her. Jeg tror at US-05 eller Nottingham kanskje kan være veien å gå? Vil det i det hele tatt bli noe godt brygg med en oppskrift på lager, gjæret med ale-gjær? Må jeg evt endre på noe annet i oppskriften for å få dette bra (I så fall: Hva og hvorfor)?