"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hei, jeg har prøvd å komponere en oppskrift selv for første gang. Syntes dere denne ser grei ut? Er det en APA eller ligger den inn under en annen kategori? Ville dere eventuelt brukt en annen gjærtype til denne oppskriften? Er glad i litt humlerik øl, så jeg satser på at denne er grei. Ser at gjærtype ikke er nevnt, men jeg har planer om å bruke VLP001

Dropp 30 minuttene. De er bortkastet i APA
,sånn egentlig.

For å sammenligne. Mine APAer går ut på en to tre. Dvs ett gram/l ved ti min. To gram ved WP og tre gram ved tørrhumle. Dette er en bankers greie. Men kanskje en smule heavy på humla hvis du vil ha en typeriktig APA for konkurranser hvis du er flink på oksygen. Og så toppet opp til ønsket IBU ved 60 min da.

Oppskriften sier White Labs WLP820 som gjær, men her vil jeg som sagt bruke noe annet, spørsmålet er bare hva? Er såpass fersk i gamet, at det stopper litt opp for meg her. Jeg tror at US-05 eller Nottingham kanskje kan være veien å gå? Vil det i det hele tatt bli noe godt brygg med en oppskrift på lager, gjæret med ale-gjær? Må jeg evt endre på noe annet i oppskriften for å få dette bra (I så fall: Hva og hvorfor)?
Jeg har brukt Saflager W-34/70 med hell på ale-temperatur (mellom 16 og 20 grader), og er veldig godt fornøyd med hvor nær pilssmaken jeg har kommet med den. Det er ikke noe jeg har funnet på selv. Det er en meget anvendelig gjær. Betydelig bedre enn US-05 til dette formålet.

Takk for tips! Jeg klarer å få gjæringstemperaturen ned til 16-18 grader, så mulig jeg skal forsøke wlp029:)

Om du får tak i den, er kanskje altbier-gjæren - WLP036 Düsseldorf Alt Yeast - enda nærmere. Den har jeg ingen erfaring med, men du kan sikkert gjære den så lavt som du har mulighet til.

Dropp 30 minuttene. De er bortkastet i APA
,sånn egentlig.

For å sammenligne. Mine APAer går ut på en to tre. Dvs ett gram/l ved ti min. To gram ved WP og tre gram ved tørrhumle. Dette er en bankers greie. Men kanskje en smule heavy på humla hvis du vil ha en typeriktig APA for konkurranser hvis du er flink på oksygen. Og så toppet opp til ønsket IBU ved 60 min da.

Er veldig glad i litt bitter APA. ca 35-40 IBU. Kan jo droppe 30 min humla og heller tilsette litt mer i starten for å få riktig bitterhet. Hadde opprinnelig Simce istedenfor Cascade uten å endre mengde, så jeg må nok ha i litt mer for å nærme meg 40 IBU. Skal prøve med en to tre trinnet ditt så ser jeg hvordan det går.

Hva tenker du om malttypene som er valgt? riktig type og %vis mengde i forhold til APA? Har da endret oppskriften og endt opp med denne. Får gå til innkjøp til fredag og brygge i løpet av helgen så satser jeg på at det går an å drikke den når det blir ferdig.

Vedlegg

• BV 14.JPG
    BV 14.JPG
    143,2 KB · Sett: 18
Sist redigert:
Er veldig glad i litt bitter APA. ca 35-40 IBU. Kan jo droppe 30 min humla og heller tilsette litt mer i starten for å få riktig bitterhet. Hadde opprinnelig Simce istedenfor Cascade uten å endre mengde, så jeg må nok ha i litt mer for å nærme meg 40 IBU. Skal prøve med en to tre trinnet ditt så ser jeg hvordan det går. Hva tenker du om malttypene som er valgt? riktig type og %vis mengde i forhold til APA?
Vil egentlig ikke si noe om riktig type og riktig mengde da det er nesten det samme som å fortelle ei bulgarsk husmor om hvor mye forskjellige rotfrukter hun bør bruke i suppa si...

Kan dele min maltbase siden jeg delte en to tre så kan du sammenligne litt og gjøre det du vil. Min base er pale pluss 6% krystallmalt, fordelt på 3% 120 ebc og 3% 20 ebc. Rimelig safe dette og.

Så du bruker såpass med crystal malt, Mig
har lurt litt på hva slags maltbase du kjører i IPA

Så du bruker såpass med crystal malt, Mig
har lurt litt på hva slags maltbase du kjører i IPA

Hvorfor har du ikke spurt?
APA er jo ikke så humledrevet som IPA, og hvis du ser på NB og BJCP så skal du ha litt krystallpreg.

IPAene derimot har jeg variert litt, fra pale/MO med munich og ca 5% krystall av ymse farge, til samme krystall med med 50/50 pils/pale, men har funnet ut at det blir bare overkomplisert tøys med mer enn fire malttyper.

Pils/pale kan du jo bunche ned til «en» type, de er såpass like, men du tynner ut pale med litt pils-honning siden IPAen drikkes såpass ferskt. Men munich liker jeg ikke. Hold det lyst og la humla gjøre greia si, mener jeg. IPA kan godt være 95% pils og resten en lys krystall synes jeg. Det er humla som spiller førstefiolin.

Jeg har smakt og laget helt ålreite IPAer som er mørkere selv, tenk et innslag av Special B eller EBC150 som er stort nok til å gi fargen... men synes selv.at det blir for klissete med humla, og det blir malt og humle som kriger om spotlighten.

Sist redigert:
Har i grunn kommet frem til de samme, i de siste IPA'ne mine har jeg kjørt 10% hvete for å "lette" den "tunge" maltsmaken man får fra kotinental pale og rundt 5% lys cara,
liker jeg litt den "honning" sødmen man får fra lys karamalt utenat det bikker over i brent knekk

Har i grunn kommet frem til de samme, i de siste IPA'ne mine har jeg kjørt 10% hvete for å "lette" den "tunge" maltsmaken man får fra kotinental pale og rundt 5% lys cara,
liker jeg litt den "honning" sødmen man får fra lys karamalt utenat det bikker over i brent knekk
Right on. Glemte jo å nevne at jeg alltid har brukt noen få prosenter med hvete, for å myke det opp litt (type omtrent umerkelig lite) og for å få et knøttlite hazepreg fra den.

Jeg har brukt Saflager W-34/70 med hell på ale-temperatur (mellom 16 og 20 grader), og er veldig godt fornøyd med hvor nær pilssmaken jeg har kommet med den. Det er ikke noe jeg har funnet på selv. Det er en meget anvendelig gjær. Betydelig bedre enn US-05 til dette formålet.
Hvordan gjærer du ut da? Som en ale? Altså 2 uker på gjæringskar og 2+ uker på flaske?

Sent from my BG2-W09 using Tapatalk

Hvordan gjærer du ut da? Som en ale? Altså 2 uker på gjæringskar og 2+ uker på flaske?

Ja. Men jeg ville nok være nøye med at SG er stabil på slutten. Starter romtemp på 16-17 grader under stormgjæring og øker til 18-19 når den er over. Det hender det går noen dager lenger enn 2 uker før SG er stabil før flasking.

Jeg vil legge til at selv om man gjærer som ale, så mener jeg at slik øl har godt av å lagres kaldt et par uker for å smake sitt aller beste.

Sist redigert:
Ja. Men jeg ville nok være nøye med at SG er stabil på slutten. Starter romtemp på 16-17 grader under stormgjæring og øker til 18-19 når den er over. Det hender det går noen dager lenger enn 2 uker før SG er stabil før flasking.

Jeg vil legge til at selv om man gjærer som ale, så mener jeg at slik øl har godt av å lagres kaldt et par uker for å smake sitt aller beste.
Mange takk! Da tester jeg denne løsningen til uka:)

Hei!

Jeg har planer om å brygge en "Oktoberfest-øl", men fordi jeg mangler et egnet sted å gjære brygget, vil jeg sette den med en ale-gjær isteden for Lager-gjær. Oppskriften jeg tar utgangspunkt i er hentet fra "How to Brew", og Palmers "Oktoberfest"-oppskrift der. Ser omtrent sånn her ut:

Malt:
80% Vienna
10% Munich
5% Crystal 80L
5% CaraMunich

Humle:
Tettnang (40 min, ca 15 IBU)
Liberty (30 min, ca 10 IBU)

Oppskriften sier White Labs WLP820 som gjær, men her vil jeg som sagt bruke noe annet, spørsmålet er bare hva? Er såpass fersk i gamet, at det stopper litt opp for meg her. Jeg tror at US-05 eller Nottingham kanskje kan være veien å gå? Vil det i det hele tatt bli noe godt brygg med en oppskrift på lager, gjæret med ale-gjær? Må jeg evt endre på noe annet i oppskriften for å få dette bra (I så fall: Hva og hvorfor)?

Bruk 34/70 fra fermenties. Seriøst du kan la den tusle opp til 15-16c uten noe sørgelig resultat. Dette er lagergjær som tåler varme! Word!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Helt enig : 34/70 er helt suveren! Fin å crisp! Er ikke bare nære, er pils!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Norsk pils da som har mye smaksbidrag av gjær.
Næh. Jeg brukte den i en oppskrift som, med unntak av at jeg endret til W-34/70 på ale temp, skulle være en Urquell-klone. Ved AB-smaking så mener jeg hovedforskjellen var at originalen hadde litt diacetyl som ikke var i min, men ellers var det temmelig likt.

Næh. Jeg brukte den i en oppskrift som, med unntak av at jeg endret til W-34/70 på ale temp, skulle være en Urquell-klone. Ved AB-smaking så mener jeg hovedforskjellen var at originalen hadde litt diacetyl som ikke var i min, men ellers var det temmelig likt.

Jeg tror forskjellen hadde blitt større hadde du smakt en frisk pilsner fra tapp, og ikke import. Men uansett så tror jeg ikke du får en varmfermentert 34/70 til å smake som en tysker.

Vi kan være litt halvveis for science, hvis du vil brygge en til. jeg skal brygge noen pilsnere snart, så kan vi sammenligne? Samme oppskrift som vi blir enige om?

Har akkurat brygget en batch Cream Ale, så det blir nok ikke lys øl på en stund nå. Jeg liker science, men jeg brygger kun flasket øl, og da blir sammenligning med tapp litt merkelig. Det er jo vanskelig å si hvor likt det faktisk ville vært hvis man fjernet diacetylen. Den kan jo ha maskert andre egenskaper.
Poenget mitt var vel uansett at jeg ikke har sammenlignet med norsk pils, men med tsjekkisk.

@Miguel hvor bor du, forresten. Jeg vet du hater sukkerkarbonering, men jeg er ikke redd for at andre smaker ølet mitt. Konstruktiv tilbakemelding er alltid bra, så bor du nær kan alltids en flaske finne veien til deg.

Tilbake
Topp