"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

22 liter first price eplejuice
En 4-liters mesk på 67 grader i 60 minutter:
1/2 kg maris otter
1 kg Aromatic
Koke 20 min
10 gram EKG ved 10 min.
Wyeast 1318

Hva blir dette (bragg?), og hva må jeg endre? Det er tatt nokså rett ut av lufta. Ideen er å lage noe som ikke blir like knusktørt som den cideren jeg lagde på eplejuice og nottingham. Men jeg har ingen ide om maltmengde og humlemengde. Gjæren er det eneste jeg er temmelig sikker på at jeg vil bruke.
 
22 liter first price eplejuice
En 4-liters mesk på 67 grader i 60 minutter:
1/2 kg maris otter
1 kg Aromatic
Koke 20 min
10 gram EKG ved 10 min.
Wyeast 1318

Hva blir dette (bragg?), og hva må jeg endre? Det er tatt nokså rett ut av lufta. Ideen er å lage noe som ikke blir like knusktørt som den cideren jeg lagde på eplejuice og nottingham. Men jeg har ingen ide om maltmengde og humlemengde. Gjæren er det eneste jeg er temmelig sikker på at jeg vil bruke.
Det er vel graff?
 
Det er vel graff?

Takk:). Dét var det!

Da kunne jeg google, og fant mr info: https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/how-to-make-graf-a-cider-beer-hybrid/
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=117117

Og her: https://forum.norbrygg.no/threads/oppskrift-graf.15152/#post-147789

Det ser ut som om det ikke finnes noen faste retningslinjer, så da kan jeg kanskje teste den oppskriften jeg lagde - dersom ikke noen med erfaring kan si noe om at det vil funke dårlig.
 
Braggot er blanding av honning og malt. Vet ikke hva dette bør kalles, hard cider kanskje. https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=20907.0

Vanskelig å si hvordan det bli, redtsødme og surhet er ikke lett å spå. Men tipper det er lurt å tilsette gjærnæring et par ganger under primærgjæring. Hvis du googler staggered nutrient additions finner du masse.

Jeg unngår helst gjærnæring under gjæringen fordi jeg mistenker at den bidrar til fusel. Så jeg begrenser bruken til starterne, og jeg setter alltid starter. Her får jeg også noe FAN fra malten.
 
Jeg unngår helst gjærnæring under gjæringen fordi jeg mistenker at den bidrar til fusel. Så jeg begrenser bruken til starterne, og jeg setter alltid starter. Her får jeg også noe FAN fra malten.

Interessant, ser ut til at du har rett. http://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/
Det forklarer kanskje hvordan mjøden jeg laget endte opp som den gjorde. Tilsetningene bør altså være presise og tilpasset hver enkelt gjærtype.

For øl skal jeg slutte å tilsette næring i kok, kun i starter.
 
Interessant, ser ut til at du har rett. http://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/
Det forklarer kanskje hvordan mjøden jeg laget endte opp som den gjorde. Tilsetningene bør altså være presise og tilpasset hver enkelt gjærtype.

For øl skal jeg slutte å tilsette næring i kok, kun i starter.

Samme artikkelen som jeg støtter meg på, + at @Kontorstol også har vært inne på dette.

Det er alltid vanskelig å si hva som faktisk virker, men jeg har ikke det fuselproblemet jeg hadde. Når har jeg nok blitt bedre på å kontrollere temperaturen - og kanskje særlig det at jeg pitcher lavere kan ha bidratt - men jeg tror at det å droppe gjærnæring i brygget kan ha bidratt. Jeg ser ingen negative effekter. Gjæren har jo fått alt den trenger i starteren, og er frisk og fin når jeg tilsetter den.

Om jeg en sjelden gang gjenbruker gjær direkte uten å gå veien om en starter, bruker jeg gjærnæring. Men det gjør jeg så å si aldri nå.
 
Jeg unngår helst gjærnæring under gjæringen fordi jeg mistenker at den bidrar til fusel. Så jeg begrenser bruken til starterne, og jeg setter alltid starter. Her får jeg også noe FAN fra malten.
Jeg har ikke visst dette, men har brukt gjærnæring kun i startere når jeg begynte med startere (brukte lenge kun tørrgjær). Logikken min var at hvis jeg pitcher frisk og godt næret gjær, så er det såpass med næringsstoffer i vørteren til å gjøre resten av jobben. Om man bruker en gjær i generasjoner, så tenker jeg også at det kan holde med oppfriskning med gjærnæring i startersteget. Mulig jeg tar feil, men jeg tror det er mye overkompensering med gode ideer og vaner som stables oppå hverandre i denne hobbyen. Som å gå med både belte og bukseseler for å holde buksa oppe. Hvis noe virker så trenger man ikke gjøre enda en ting for å oppnå det samme.
 
Jeg har ikke visst dette, men har brukt gjærnæring kun i startere når jeg begynte med startere (brukte lenge kun tørrgjær). Logikken min var at hvis jeg pitcher frisk og godt næret gjær, så er det såpass med næringsstoffer i vørteren til å gjøre resten av jobben. Om man bruker en gjær i generasjoner, så tenker jeg også at det kan holde med oppfriskning med gjærnæring i startersteget. Mulig jeg tar feil, men jeg tror det er mye overkompensering med gode ideer og vaner som stables oppå hverandre i denne hobbyen. Som å gå med både belte og bukseseler for å holde buksa oppe. Hvis noe virker så trenger man ikke gjøre enda en ting for å oppnå det samme.

Hjertens enig. Jeg bruker Wyeast gjærnæring, som visstnok skal inneholde sink. Så dermed er det problemet løst; gjæren får med seg det den trenger fra starteren. FAN er det antakelig nok av i vørteren i de fleste tilfellene.
 
Noen som har erfaring med å lage APA med vanlig malt- og humlesammensetning, men gjæret med pilsgjær (på pilsgjæringstemperatur)? Eller vil det bli for beskt og endimensjonalt med den mengden humle, slik at det er bedre å humle mer konservativt?
 
Blir velnærmest som en India Pale Lager da, om du like vel bruker mengder pilsnermalt (som jo ofte brukes i både apa og ipa)
 
Hvordan ser denne ut egentlig? Det jeg er mest spent på er om vi får plass til alt kornet i meskekjelen. Litt halveis hjemmemekket oppskrift uten noen spesiell kunnskap til å begrunne valgene. Lest litt på nett samtidig som vi laget oppskriften.


ris-1.jpg
 
Hva er effektiviteten på vanlige brygg? Mistenker at den effektiviteten som er satt opp der blir langt fra oppnådd.
Hvorfor proteinsteget?
 
Akkurat meskingen har jeg ikke landet helt på enda, men tror bare det blir 65° og utmesk. Er bare beersmith preset det skjem som ligger der nå. Ligger på mellom 75-80% effektivitet til vanlig. Hva er vanlig og lande på med såpass store øl?
 
Akkurat meskingen har jeg ikke landet helt på enda, men tror bare det blir 65° og utmesk. Er bare beersmith preset det skjem som ligger der nå. Ligger på mellom 75-80% effektivitet til vanlig. Hva er vanlig og lande på med såpass store øl?

Hvis du ikke tukler med vannvolum og koketid så kan du vel senke 10-15%
 
Tilbake
Topp