"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ser ut som en unødvendig komplisert oppskrift med veldig små andeler av spesialmalt. Det er 96,2% basemalt, og bare 0,4% Aromatic. Det er ikke en trykkfeil med mengdene?
Mengden humle ser også rar ut - dobbelt så mye humle på tilsetningene etter 60 min ville ikke vært for mye. Reagerer også på at FG 1,017 er veldig høyt for en IPA. Er dette en "offisiell" kloneoppskrift?

For å sitere meg sjøl i innlegget over her: "I utgangspunktet ville jeg hivd denne langt vekk, for det er jo et sabla rot". Du finner lenke til oppskriften i BYO der, også, men for enkelhets skyld: http://byo.com/body/item/153-attack-of-the-hop-clones Som du ser, så er den faktisk sånn, og under oppskriften sier de "Thanks to Peter Zien of AleSmith for his extensive help in constructing this clone."

Det kan jo hende herr Zien er en stor humorist, selvfølgelig, men vi får prøve å tro det beste om ham. Likevel; jeg har vondt for å tro at denne oppskriften er resultatet av utallige finjusteringer der hver eneste ingrediens, og mengden derav, har sin helt nødvendige funksjon. Det virker mer som om gutta på bryggeriet har hatt en hyggelig kveld der de har mora seg litt med oppskriftblokka. Og så "wtf, lets brew it". Og noen uker seinere "hey guys, taste this shit that we threw together!"

Og sånn ble en vinner skapt, og selvfølgelig kan de ikke endre noe:).

Sist redigert:
For å sitere meg sjøl i innlegget over her: "I utgangspunktet ville jeg hivd denne langt vekk, for det er jo et sabla rot". Du finner lenke til oppskriften i BYO der, også, men for enkelhets skyld: http://byo.com/body/item/153-attack-of-the-hop-clones Som du ser, så er den faktisk sånn, og under oppskriften sier de "Thanks to Peter Zien of AleSmith for his extensive help in constructing this clone."

Det kan jo hende herr Zien er en stor humorist, selvfølgelig, men vi får prøve å tro det beste om ham. Likevel; jeg har vondt for å tro at denne oppskriften er resultatet av utallige finjusteringer der hver eneste ingrrediens, og mengden derav, har sin helt nødvendige funksjon. Det virker mer som om gutta på bryggeriet har hatt en hyggelig kveld der de har mora seg litt med oppskriftblokka. Og så "wtf, lets brew it". Og noen uker seinere "hey guys, taste this shit that we threw together!"

Hehe, det var antakelig akkurat sånn det skjedde :)
Maltbasen er det jo ikke noe feil med, bare at det er en neve hver av mange malttyper. Humlemengden synes jeg virker smått for en imperial IPA. Proffbryggerier har nok typisk bedre utnyttelse av humlen enn det hjemmebryggere har, så humlehodene (meg inkludert) ville hatt i mer enn det der :)

Hehe, det var antakelig akkurat sånn det skjedde :)
Maltbasen er det jo ikke noe feil med, bare at det er en neve hver av mange malttyper. Humlemengden synes jeg virker smått for en imperial IPA. Proffbryggerier har nok typisk bedre utnyttelse av humlen enn det hjemmebryggere har, så humlehodene (meg inkludert) ville hatt i mer enn det der :)
Jeg brygget den stortsett som den er oppgitt, forskjellen er at jeg kjørte hopback i tillegg, så det hjal nok litt på humlen :D

Det kan jo hende herr Zien er en stor humorist, selvfølgelig, men vi får prøve å tro det beste om ham. Likevel; jeg har vondt for å tro at denne oppskriften er resultatet av utallige finjusteringer der hver eneste ingrrediens, og mengden derav, har sin helt nødvendige funksjon. Det virker mer som om gutta på bryggeriet har hatt en hyggelig kveld der de har mora seg litt med oppskriftblokka. Og så "wtf, lets brew it". Og noen uker seinere "hey guys, taste this shit that we threw together!"

Hehe, ja du har nok rett, men bare tenk om den faktisk er slik.. hadde vært et kick... synes ikke dette var det mest kompliserte jeg har sett, men så er sikkert dette regnet om fra % fra volumer HB-folk ikke kan relatere til...

Tja er man skrudd sammen sånn at man ratt synes det å regne på partikkelakselerasjon i magnetfelt med fluktuerende spenning kan være artig..eller nesten..? Så hvorfor ikke? Litt i det naive herlige er jo å håpe at i hjemmebryggets kollektive vesen så finnes det noen komplekse og mystiske delte skatter.. om jeg legger naiviteten siden så er det vel satt opp slik for nettopp å verne om herligheten enda mer. (Om opphavsmannen har vært innom den i det heletatt da) Sannheten ligger vel mer i teknikk , prosedyrer , utstyr og timing.
Dele en oppskrift gjør derfor intet.. i hvert fall ikke en med en mystisk mengde finurlige/ pussige tilsetninger en hjemmebrygger aldri kan bli klok på. Muligens derfor disse humoristene nettopp lager de slik.. inntektskilder blir sånn bevart. Nesten litt frimureraktig.. LOL

Hørte på en forelesning fra denne herren i the alchemist som sier at Hedy Topper i dag var ikke helt den samme som i fjor og året før etc.. som også er sant.. mtp forutsetninger endrer seg naturlig med at råvarer og tilgangen på de endrer seg..

Ville nok ha justert noe uansett mtp oppskriften. Det som hadde vært gøy, er jo som du peker på : klonekrigen, å prøve å lage en slags hjemmelaget utgave av noe stort.. for å teste prosessene sine litt. Rett og slett på skøy finne en balanse på sitt eget system, som på en god dag med sola i ryggen er noe i nærheten av en Pliney eller et ondt søskenbarn (evil cousin)..

Akk ja Finn , før den tid skal jeg først prøve å få laget den go' Palen jeg var så fornøyd med.. (som dessverre alltid smaker litt forskjellig)

Kutter her før jeg blir pælma ut.. [emoji23][emoji1309]

Sent from my iPad using Tapatalk

Sist redigert:
Nå har jeg forsåvidt funnet denne på forumet, men spør likevel.
Øllageret er helt skrapet, så jeg er på jakt etter en lettdrikkelig og god pale ale.

Ser denne grei ut:
Nelson Pale Ale
5kg - Pale Ale Malt
250g - Caramalt
200g - Hvete malt

67C i 60min
75C i 10min

20g Nelson @ 60min
40g Nelson @ 10min
40g Nelson @ 1min

WLP001 - Whitle Labs California Ale

Nå har jeg forsåvidt funnet denne på forumet, men spør likevel.
Øllageret er helt skrapet, så jeg er på jakt etter en lettdrikkelig og god pale ale.

Ser denne grei ut:
Nelson Pale Ale
5kg - Pale Ale Malt
250g - Caramalt
200g - Hvete malt

67C i 60min
75C i 10min

20g Nelson @ 60min
40g Nelson @ 10min
40g Nelson @ 1min

WLP001 - Whitle Labs California Ale
Relativt høy mesketemperatur. Ville gått ned en grad eller to, ellers ser det bra ut. En pakke humle, liker det :p Hvetemalt for fylde?

Relativt høy mesketemperatur. Ville gått ned en grad eller to, ellers ser det bra ut. En pakke humle, liker det :p Hvetemalt for fylde?

Kan godt senke til 65C da?
Fint med en 100g pakke ja :)

Hvetemalt for fylde? Sikkert, fulgte egentlig bare en annen oppskrift.

65 er nok fint. Mesking på 67c vil nok gi litt mer fylde og restsødme enn det som er ønskelig i en pale ale.

Bare for å være vanskelig: Jeg synes 67 grader er helt fint. Du får et temmelig tørt øl om du mesker på 65. Jeg synes humla trenger den lille ekstra fylden du får ved 67. Restsødme blir det neppe noe av når du bruker 001.

det var da svært til kverulering :D la oss alle brygge samme oppskrift på 64, 65, 66, 67 og 68 grader så kan vi samles en kveld og sammenligne :D

Litt langt til Stavanger;).

Men hadde jeg svart først, hadde du vært kverulanten:D.

Men helt alvorlig talt, så mener jeg faktisk at apa'er fort blir ubehagelig tørre. Så jeg kunne godt meske på 69, også;).

Da har jeg meget lyst til å prøve meg på en slags klone av Flying Dog Gonzo Porter, og har kommet frem til noe slikt:

Malt:
7,5 kg - 2-row pale USA (Best Pale Ale Malt)
1,1 kg - Crystal malt (120L) USA (Fawcets Dark Crystal)
0,45 kg - Black Barley USA (Crisp Black Malt)
0,25 kg - Chocolate Malt USA (Crisp Chocolate Malt)

Ser nå at min lokale maltpusher ikke nødvendigvis har akkurat det jeg har surret meg frem til. derfor har jeg alternativer i parantes.

Humle:
10g Warrior Kok 90m
30g Northern Brewer 60m
30g Northern Brewer 30m
85g Cascade 0m
115g Cascade Tørrhumling

Gjær:
WLP001

Meskeskjema:
67grader - 60 min
78 grader - utmesk 15min

Gjæring 21 grader for en 14 ish dager.
Beregnet OG 1.091 og FG 1.021 (ABV ca 10%)

Oppskriften er sammensatt av flere nettkilder. Noen som har en pekepinn på om jeg er på rett spor mot en god "imp porter"?

Sist redigert:
Hva oppnår du med separate humletilsetninger ved henholdsvis 90 min og 60 min. Er ikke det bitterhumling uansett?

Jeg var innom min lokale LBS for å kjøpe inn til Nelson Pale Ale, mannen i kassen anbefalte meg en litt annerledes variant og jeg endte derfor opp med noe litt annet.
Det blir uansett at jeg brygger denne nå, men ville gjerne legge den ut her for å høre om det er noen innspill:

Nelson Pale Ale

Malt:

5,2 kg - Pale Malt
250g - Caramel Malt Lys
120g - Crystal Malt 150

Humle:
20g Nelson @60min
80g Nelson @1min
100g Nelson - Tørrhumle

Gjær:
Safale US-05

Meskeskjema:
60min på 67C
10min på 75

Resultat når alt er lagt inn i Beersmith:
Forv. OG: 1.050
Forv FG: 1.010
IBU: 26 - (er denne litt lav?)
EBC: 12
ABV: 5,5%

Ser dette greit ut?
Oppskriften jeg fikk med fra butikken tilsier at IBU=34 og at ABV burde ende rundt 4,9%.
Men regner med at Beersmith og Grainfather Recipe Tool er mere korrekte når alt er lagt inn der?

EDIT: Kunne jeg med fordel endret humle til 30g @60min og 70g @1min?
(Da sier Beersmith at vi er på 35 IBU)

Da har jeg meget lyst til å prøve meg på en slags klone av Flying Dog Gonzo Porter, og har kommet frem til noe slikt:

Malt:
7,5 kg - 2-row pale USA (Best Pale Ale Malt)
1,1 kg - Crystal malt (120L) USA (Fawcets Dark Crystal)
0,45 kg - Black Barley USA (Crisp Black Malt)
0,25 kg - Chocolate Malt USA (Crisp Chocolate Malt)

Ser nå at min lokale maltpusher ikke nødvendigvis har akkurat det jeg har surret meg frem til. derfor har jeg alternativer i parantes.

Humle:
10g Warrior Kok 90m
30g Northern Brewer 60m
30g Northern Brewer 30m
85g Cascade 0m
115g Cascade Tørrhumling

Gjær:
WLP001

Meskeskjema:
67grader - 60 min
78 grader - utmesk 15min

Gjæring 21 grader for en 14 ish dager.
Beregnet OG 1.091 og FG 1.021 (ABV ca 10%)

Oppskriften er sammensatt av flere nettkilder. Noen som har en pekepinn på om jeg er på rett spor mot en god "imp porter"?

Går helt sikkert fint, Chocolate malten og Black til Briess er ihvertfall helt fin

Har brygget oppskriften fra BYO et par ganger selv med godt resultat,
http://byo.com/malt/item/1454-tasting-double
men den blir best om jeg halverer mengden Crystal og Cascade

Jeg var innom min lokale LBS for å kjøpe inn til Nelson Pale Ale, mannen i kassen anbefalte meg en litt annerledes variant og jeg endte derfor opp med noe litt annet.
Det blir uansett at jeg brygger denne nå, men ville gjerne legge den ut her for å høre om det er noen innspill:

Nelson Pale Ale

Malt:

5,2 kg - Pale Malt
250g - Caramel Malt Lys
120g - Crystal Malt 150

Humle:
20g Nelson @60min
80g Nelson @1min
100g Nelson - Tørrhumle

Gjær:
Safale US-05

Meskeskjema:
60min på 67C
10min på 75

Resultat når alt er lagt inn i Beersmith:
Forv. OG: 1.050
Forv FG: 1.010
IBU: 26 - (er denne litt lav?)
EBC: 12
ABV: 5,5%

Ser dette greit ut?
Oppskriften jeg fikk med fra butikken tilsier at IBU=34 og at ABV burde ende rundt 4,9%.
Men regner med at Beersmith og Grainfather Recipe Tool er mere korrekte når alt er lagt inn der?

EDIT: Kunne jeg med fordel endret humle til 30g @60min og 70g @1min?
(Da sier Beersmith at vi er på 35 IBU)
Du få i allefall nok humlesmak, den hummlen er smaksrik

Tilbake
Topp