"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Synes det var litt puslete mengder humle. Antar dette er 20 liter, og da synes jeg <100g inkl tørrhumling blir litt i minste laget.
Når det gjelder malt ville jeg brukt mindre krystall-/caramel malt. Humlen skal skinne i en ipa, men igjen så har du jo lite humle, så kan hende du ønsker en maltpreget ipa? Jeg ville brukt mer pale malt og mindre spesialmalt enn det du har i din oppskrift, og så ville jeg hatt mer humle i.
Ble nok litt lite humle ja, har oppjustert en god del. Endt på vel 140 g totalt. Da havner jeg ca midt i referanseområde for stilen. Når det gjelder krystallmalten så var det en feil, riktig prosentandel der er vel 4,9%.

13 % krystall er nok godt i overkant, ja. Ellers synes jeg humlekomboen virket spennende. Tror ikke jeg har sett Equinox/Eukanot parret med Lemondrop før. (Generelt er det lite å lese om Eq/Ek.) Elllers er jo en hop-stand eller wp noe som bør vurderes?
Var feil med krystallmalten, skulle være ca 4,9%. Synes også Lemondrop/Ek virker spennende, bør bli sitron så det holder. Har brukt Eq/Ek en gang i en IPA før og var godt fornøyd.
 
Første Weissbier og første gang med ferkgjær.

Trenger litt råd og tips her.
Har skaffet meg WL 380 siden den vistnok lager mindre banansmak.

Tenkte
Hvete 2,5 kg
Pilsner 2,5 kg

Tettnanger både som bitter og aromahumle, til rett IBU.

Noen spørmål:
Pilsnermalt vs. Palemalt i hvete øl. Har ikkje klart å lese meg opp til hva den definitive forksjellen blir, men skal unasett bruke pilser nå. Fordi eg ikkje har bryggget med det før.
Noen oppgir at pilsenermalt skal koke i 60 minutt i hveteøl, mens de fleste skriver at pilsner "alltid" skal koke i 90 min.
Hva gjør jeg? 90 min?

Bør eg evt ha litt Vieanna malt i også?

Mesking: Ser @Finn Berger og andre snakker om ferulsyresteg på 43-44 grader.
Videre mesking er eg da usikker på 66 grader? Totalt i 1 time?

Spent på ferksgjæren, krysser fingrene. Ser eg bør ha den iallefall under 20 grader om eg skal unngå for mye banan.
 
Første Weissbier og første gang med ferkgjær.

Trenger litt råd og tips her.
Har skaffet meg WL 380 siden den vistnok lager mindre banansmak.

Tenkte
Hvete 2,5 kg
Pilsner 2,5 kg

Tettnanger både som bitter og aromahumle, til rett IBU.

Noen spørmål:
Pilsnermalt vs. Palemalt i hvete øl. Har ikkje klart å lese meg opp til hva den definitive forksjellen blir, men skal unasett bruke pilser nå. Fordi eg ikkje har bryggget med det før.
Noen oppgir at pilsenermalt skal koke i 60 minutt i hveteøl, mens de fleste skriver at pilsner "alltid" skal koke i 90 min.
Hva gjør jeg? 90 min?

Bør eg evt ha litt Vieanna malt i også?

Mesking: Ser @Finn Berger og andre snakker om ferulsyresteg på 43-44 grader.
Videre mesking er eg da usikker på 66 grader? Totalt i 1 time?

Spent på ferksgjæren, krysser fingrene. Ser eg bør ha den iallefall under 20 grader om eg skal unngå for mye banan.

Det er like mange veier til rom som det er bryggere. (Altfor)mye å skrive om denne ølstilen så du kan jo f.eks begynne her, og så google videre/spørre igjen hvis det er noen løse tråder i den artikkelen.

http://braumagazin.de/article/brewing-bavarian-weissbier-all-you-ever-wanted-to-know/
 
Vienna lager. Helt blank. Har brukt god nok tid på google. Mange oppskifter gir 4-5 malttyper. Jeg vil ikke det. Jeg vil bruke maks tre. Helst to. Er det noen som har noen forslag?

Nå sitter jeg med 95% vienna og 5% caramunich 3. 833.

Denne har nå stått ca en måned og er på vei ned mot lageringstemp, sakte men sikkert. Det ble 65% Vienna og 35% lys munich. Endelig har all tysker-researchen min gitt avkastning. Den smaker veldig bra. Skikkelig god maltfylde. Første forsøk med 833, denne ligger ikke bare et hestehode, men en hel løpsbane foran 34/70 når det kommer til god maltsmak. Men, det artige (sure), er at jeg har igjen ikke klart å lagre vannprofilen.
 
Denne har nå stått ca en måned og er på vei ned mot lageringstemp, sakte men sikkert. Det ble 65% Vienna og 35% lys munich. Endelig har all tysker-researchen min gitt avkastning. Den smaker veldig bra. Skikkelig god maltfylde. Første forsøk med 833, denne ligger ikke bare et hestehode, men en hel løpsbane foran 34/70 når det kommer til god maltsmak. Men, det artige (sure), er at jeg har igjen ikke klart å lagre vannprofilen.
Veldig spennende. Åssen humla du den?
 
1g/l med tettnang @15min, og magnum til target IBU for å treffe gjennomsnittlig BU:GU ihht BJCP.
Vi brygger veldig sjelden lagere, for det krever at vi flytter alt utstyret en drøy mil til bryggeriets lageravdeling (altså der vi har temperaturkontroll), men en wiener har stått på programmet en stund.

Tror skapet er tomt for tettnang, men ganske fullt av Mittelfrüh. Hva tror du om det?
 
Vi brygger veldig sjelden lagere, for det krever at vi flytter alt utstyret en drøy mil til bryggeriets lageravdeling (altså der vi har temperaturkontroll), men en wiener har stått på programmet en stund.

Tror skapet er tomt for tettnang, men ganske fullt av Mittelfrüh. Hva tror du om det?

Kjør på, den gir jo litt mer enn tettnang, som er litt renere, mittelfruh er litt mer spicy synes jeg. Generelt så er Hallertauer-regionen et snev mer spicy enn Tettngang regionen synes jeg. Men fine begge to.
 
Kjør på, den gir jo litt mer enn tettnang, som er litt renere, mittelfruh er litt mer spicy synes jeg. Generelt så er Hallertauer-regionen et snev mer spicy enn Tettngang regionen synes jeg. Men fine begge to.
Høres ut som en bra plan. Nesten et år sia sist jeg brygga en lager. Må lese meg litt opp på gjæringstemperaturer og sånt igjen. :)
 
Første Weissbier og første gang med ferkgjær.

Trenger litt råd og tips her.
Har skaffet meg WL 380 siden den vistnok lager mindre banansmak.

Tenkte
Hvete 2,5 kg
Pilsner 2,5 kg

Tettnanger både som bitter og aromahumle, til rett IBU.

Noen spørmål:
Pilsnermalt vs. Palemalt i hvete øl. Har ikkje klart å lese meg opp til hva den definitive forksjellen blir, men skal unasett bruke pilser nå. Fordi eg ikkje har bryggget med det før.
Noen oppgir at pilsenermalt skal koke i 60 minutt i hveteøl, mens de fleste skriver at pilsner "alltid" skal koke i 90 min.
Hva gjør jeg? 90 min?

Bør eg evt ha litt Vieanna malt i også?

Mesking: Ser @Finn Berger og andre snakker om ferulsyresteg på 43-44 grader.
Videre mesking er eg da usikker på 66 grader? Totalt i 1 time?

Spent på ferksgjæren, krysser fingrene. Ser eg bør ha den iallefall under 20 grader om eg skal unngå for mye banan.

proteinsteg på 53 - sakkarifikasjon på 63 - dextrinsteg på 71 - utmesk på 77. Husker ikke tiden, men det var nok lange steg. Brukte dekoksjon opp til 53, og fra 53 til 63. Gjæret på 14.
 
Ble inspirert av dette innlegget i tråden om deilige bilder:
8311a5ebfe97ca138dbea08e1d8a7a46.jpg


Dæven.. denne synes jeg var god #ipagoals


Sent from my iPad using Tapatalk

@Botnen linket hit, og så har jeg "oversatt" oppskriften til mitt eget system og 25 liter. Jeg har byttet ut amerikansk 2-row som basemalt med MO, Honey Malt med Aromatic, og så bruker jeg wlp013 i stedet for wlp001. Det blir altså mer kjeks/rista brød og mer frukt under all humla - om nå det vil merkes noe særlig. Går ut fra at det er flere av humlehodene her som har erfaring med denne, så hva synes dere? Er den verdt å prøve? Hva slags basemalt og gjær har dere brukt?

I utgangspunktet ville jeg hivd denne langt vekk, for det er jo et sabla rot:p. Men så er visst ølet (originalen) veldig godt. Og hjemmebryggerversjonen av oppskriften er jo laget med hjelp av bryggeriet.

Til 25 liter ferdig øl, Preboil SG 1.060, OG 1.075, FG 1.017, ABV 7,6%, IBU 90, Beregnet med 80% effektivitet og 77% utgjæring. Batch sparging. Meske på 67, koke i 90 minutter. 35 liter til kok, 28 liter etter kok.
Malt
8 kg Maris Otter
70 gr Cara 30
70 gr Carapils
70 gr Mørk münchner
70 gr Hvetemalt
35 gr Aromatic
Humle
20 gr Columbus FWH
20 gr Simcoe FWH
10 gr Columbus @ 60
7 gr Amarillo @ 30
7 gr Simcoe @ 15
7 gr Columbus @ 10
15 gr Cascade @ 5
35 gr Cascade @ 1 (Hopstand i 15 min før kjøling begynner.)
Tørrhumle:
20 gr Columbus
20 gr Amarillo
20 gr Cascade
10 gr Simcoe
10 gr Chinook
Gjær
WLP013

 

Ser pen ut den der [emoji1303] tenker å meske godt å lenge og skylle rolig for å nå effektivitet på denne grist-vekta. Stjeler den jeg mao[emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Ser ut som en unødvendig komplisert oppskrift med veldig små andeler av spesialmalt. Det er 96,2% basemalt, og bare 0,4% Aromatic. Det er ikke en trykkfeil med mengdene?
Mengden humle ser også rar ut - dobbelt så mye humle på tilsetningene etter 60 min ville ikke vært for mye. Reagerer også på at FG 1,017 er veldig høyt for en IPA. Er dette en "offisiell" kloneoppskrift?
 
Ser ut som en unødvendig komplisert oppskrift med veldig små andeler av spesialmalt. Det er 96,2% basemalt, og bare 0,4% Aromatic. Det er ikke en trykkfeil med mengdene?
Mengden humle ser også rar ut - dobbelt så mye humle på tilsetningene etter 60 min ville ikke vært for mye. Reagerer også på at FG 1,017 er veldig høyt for en IPA. Er dette en "offisiell" kloneoppskrift?

For å sitere meg sjøl i innlegget over her: "I utgangspunktet ville jeg hivd denne langt vekk, for det er jo et sabla rot". Du finner lenke til oppskriften i BYO der, også, men for enkelhets skyld: http://byo.com/body/item/153-attack-of-the-hop-clones Som du ser, så er den faktisk sånn, og under oppskriften sier de "Thanks to Peter Zien of AleSmith for his extensive help in constructing this clone."

Det kan jo hende herr Zien er en stor humorist, selvfølgelig, men vi får prøve å tro det beste om ham. Likevel; jeg har vondt for å tro at denne oppskriften er resultatet av utallige finjusteringer der hver eneste ingrediens, og mengden derav, har sin helt nødvendige funksjon. Det virker mer som om gutta på bryggeriet har hatt en hyggelig kveld der de har mora seg litt med oppskriftblokka. Og så "wtf, lets brew it". Og noen uker seinere "hey guys, taste this shit that we threw together!"

Og sånn ble en vinner skapt, og selvfølgelig kan de ikke endre noe:).
 
Sist redigert:
For å sitere meg sjøl i innlegget over her: "I utgangspunktet ville jeg hivd denne langt vekk, for det er jo et sabla rot". Du finner lenke til oppskriften i BYO der, også, men for enkelhets skyld: http://byo.com/body/item/153-attack-of-the-hop-clones Som du ser, så er den faktisk sånn, og under oppskriften sier de "Thanks to Peter Zien of AleSmith for his extensive help in constructing this clone."

Det kan jo hende herr Zien er en stor humorist, selvfølgelig, men vi får prøve å tro det beste om ham. Likevel; jeg har vondt for å tro at denne oppskriften er resultatet av utallige finjusteringer der hver eneste ingrrediens, og mengden derav, har sin helt nødvendige funksjon. Det virker mer som om gutta på bryggeriet har hatt en hyggelig kveld der de har mora seg litt med oppskriftblokka. Og så "wtf, lets brew it". Og noen uker seinere "hey guys, taste this shit that we threw together!"

Og sånn ble en vinner skapt, og selvfølgelig kan de ikke endre noe:).

Hehe, det var antakelig akkurat sånn det skjedde :)
Maltbasen er det jo ikke noe feil med, bare at det er en neve hver av mange malttyper. Humlemengden synes jeg virker smått for en imperial IPA. Proffbryggerier har nok typisk bedre utnyttelse av humlen enn det hjemmebryggere har, så humlehodene (meg inkludert) ville hatt i mer enn det der :)
 
Hehe, det var antakelig akkurat sånn det skjedde :)
Maltbasen er det jo ikke noe feil med, bare at det er en neve hver av mange malttyper. Humlemengden synes jeg virker smått for en imperial IPA. Proffbryggerier har nok typisk bedre utnyttelse av humlen enn det hjemmebryggere har, så humlehodene (meg inkludert) ville hatt i mer enn det der :)
Jeg brygget den stortsett som den er oppgitt, forskjellen er at jeg kjørte hopback i tillegg, så det hjal nok litt på humlen :D
 
For å sitere meg sjøl i innlegget over her: "I utgangspunktet ville jeg hivd denne langt vekk, for det er jo et sabla rot". Du finner lenke til oppskriften i BYO der, også, men for enkelhets skyld: http://byo.com/body/item/153-attack-of-the-hop-clones Som du ser, så er den faktisk sånn, og under oppskriften sier de "Thanks to Peter Zien of AleSmith for his extensive help in constructing this clone."

Det kan jo hende herr Zien er en stor humorist, selvfølgelig, men vi får prøve å tro det beste om ham. Likevel; jeg har vondt for å tro at denne oppskriften er resultatet av utallige finjusteringer der hver eneste ingrrediens, og mengden derav, har sin helt nødvendige funksjon. Det virker mer som om gutta på bryggeriet har hatt en hyggelig kveld der de har mora seg litt med oppskriftblokka. Og så "wtf, lets brew it". Og noen uker seinere "hey guys, taste this shit that we threw together!"

Og sånn ble en vinner skapt, og selvfølgelig kan de ikke endre noe:).

Hehe, ja du har nok rett, men bare tenk om den faktisk er slik.. hadde vært et kick... synes ikke dette var det mest kompliserte jeg har sett, men så er sikkert dette regnet om fra % fra volumer HB-folk ikke kan relatere til...

Tja er man skrudd sammen sånn at man ratt synes det å regne på partikkelakselerasjon i magnetfelt med fluktuerende spenning kan være artig..eller nesten..? Så hvorfor ikke? Litt i det naive herlige er jo å håpe at i hjemmebryggets kollektive vesen så finnes det noen komplekse og mystiske delte skatter.. om jeg legger naiviteten siden så er det vel satt opp slik for nettopp å verne om herligheten enda mer. (Om opphavsmannen har vært innom den i det heletatt da) Sannheten ligger vel mer i teknikk , prosedyrer , utstyr og timing.
Dele en oppskrift gjør derfor intet.. i hvert fall ikke en med en mystisk mengde finurlige/ pussige tilsetninger en hjemmebrygger aldri kan bli klok på. Muligens derfor disse humoristene nettopp lager de slik.. inntektskilder blir sånn bevart. Nesten litt frimureraktig.. LOL

Hørte på en forelesning fra denne herren i the alchemist som sier at Hedy Topper i dag var ikke helt den samme som i fjor og året før etc.. som også er sant.. mtp forutsetninger endrer seg naturlig med at råvarer og tilgangen på de endrer seg..

Ville nok ha justert noe uansett mtp oppskriften. Det som hadde vært gøy, er jo som du peker på : klonekrigen, å prøve å lage en slags hjemmelaget utgave av noe stort.. for å teste prosessene sine litt. Rett og slett på skøy finne en balanse på sitt eget system, som på en god dag med sola i ryggen er noe i nærheten av en Pliney eller et ondt søskenbarn (evil cousin)..

Akk ja Finn , før den tid skal jeg først prøve å få laget den go' Palen jeg var så fornøyd med.. (som dessverre alltid smaker litt forskjellig)

Kutter her før jeg blir pælma ut.. [emoji23][emoji1309]



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Sist redigert:
Nå har jeg forsåvidt funnet denne på forumet, men spør likevel.
Øllageret er helt skrapet, så jeg er på jakt etter en lettdrikkelig og god pale ale.

Ser denne grei ut:
Nelson Pale Ale
5kg - Pale Ale Malt
250g - Caramalt
200g - Hvete malt

67C i 60min
75C i 10min

20g Nelson @ 60min
40g Nelson @ 10min
40g Nelson @ 1min

WLP001 - Whitle Labs California Ale
 
Nå har jeg forsåvidt funnet denne på forumet, men spør likevel.
Øllageret er helt skrapet, så jeg er på jakt etter en lettdrikkelig og god pale ale.

Ser denne grei ut:
Nelson Pale Ale
5kg - Pale Ale Malt
250g - Caramalt
200g - Hvete malt

67C i 60min
75C i 10min

20g Nelson @ 60min
40g Nelson @ 10min
40g Nelson @ 1min

WLP001 - Whitle Labs California Ale
Relativt høy mesketemperatur. Ville gått ned en grad eller to, ellers ser det bra ut. En pakke humle, liker det :p Hvetemalt for fylde?
 
Relativt høy mesketemperatur. Ville gått ned en grad eller to, ellers ser det bra ut. En pakke humle, liker det :p Hvetemalt for fylde?

Kan godt senke til 65C da?
Fint med en 100g pakke ja :)

Hvetemalt for fylde? Sikkert, fulgte egentlig bare en annen oppskrift.
 
Tilbake
Topp