"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ser ikke helt poenget med to typer krystallmalt med samme EBC, bytt ut Cara Amber med Amber malt så er du good to go

Ser forøvrig at du bruker en del Cascade. Ikke no galt i det, men det tenderer vel over i en Cascadian Brown Ale ;-)

American Brown Ale

Jeg er igang med å planlegge en american brown ale som fruen har bestilt. Hun ønsker øllet på maks 5%. Hun ønsker det skal tendere opp mot den en kan kalle en brown porter. Det skal være noen brente/røstede toner, men disse skal være subtile. Brownmalt preget ønskes også i moderate mengder. Har komponert følgende oppskrift og ønsker følgelig innspill på denne:

OG: 1.050
FG: 1.012

MO pale malt - 5 EBC - 75%
Pale Crystal malt - 70 EBC - 9%
Cara Amber - 70 EBC - 6%
Brown Malt - 180 EBC - 6%
Pale Chocolate - 600 EBC - 3%
Carafa Special II - 1100 EBC - 1%

IBU på omtrent 50, cascade på 70 (40gr), 20 (20gr), 10 (20gr), 2 (10gr) og tørr (15gr)
BU:GU ratio 1:1

WLP 001 - 18-20 grader

Slike jenter det vil gamle Norge ha:).

Enig med @loebrygg + at du kan gå litt opp i EBC på krystallet. 120 er et tall jeg alltid har likt der. Litt mindre søtt, og litt mer trøkk.

Jeg har akkurat brygget en amber med 45/55 Cascade/EKG - etter råd og inspirasjon fra flere - og så langt smaker det uhyre lovende. Inspirasjonen var fra en cascadian black som @Robert W brygget. Med EKG'en får du jo dessuten med en liten hilsen til den porteren fruen har som referanse;). Men bare Cascade skulle vel ikke skjemme ut noe øl, heller. Særlig ikke sett fra en kattevenns synspunkt:p.

Sist redigert:
Det er snart på tide å lage vår første ladning lyngøl med masse deilige røsslyng. Jeg er litt usikker på oppskrifta her. Jeg ønsker meg et øl med mye god smak av lyng og honning, men samtidig er ikke overdreven karamellsmak noe mål. Åssen røsslyngen kommer til å virke er også usikkert. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke en del røykmalt, men jeg sløyfa det etter erfaringene med bålbrygginga.

Til ca 23 liter i gjæringsfatet:

3,00 kg Maris Otter (Crisp) (7,9 EBC) 51,7 %
1,00 kg Best Caramel Aromatic Malt (39,4 EBC) 17,2 %
0,50 kg Carared (Weyermann) (47,3 EBC) 8,6 %
0,30 kg Melanoidin (BestMälz) (70,0 EBC) 5,2 %
1,00 kg Lynghonning (2,0 EBC) 17,2 %
20,00 g Saaz [3,75 %] - Boil 60,0 min 7,1 IBUs
Masse g Røsslyngblomster (Boil 0,0 mins)

Gjæres på Wlp028.

Det er snart på tide å lage vår første ladning lyngøl med masse deilige røsslyng. Jeg er litt usikker på oppskrifta her. Jeg ønsker meg et øl med mye god smak av lyng og honning, men samtidig er ikke overdreven karamellsmak noe mål. Åssen røsslyngen kommer til å virke er også usikkert. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke en del røykmalt, men jeg sløyfa det etter erfaringene med bålbrygginga.

Gjæres på Wlp028.

Bare Maris oter og Carared, altså? Droppe alt av melanoidinmalt?

Ja. Du vil jo ha et preg av det andre du dytter oppi der. Maris kan kunne også vært single spør du meg. Man kommer som regel langt med en base og en spesial. Færre ingredienser hever terskelen for bryggeteknikk og.

Ja. Du vil jo ha et preg av det andre du dytter oppi der. Man kommer som regel langt med en base og en spesial. Færre ingredienser hever terskelen for bryggeteknikk og.
Blir andelen honning litt tung på den måten, eller? Booste mengden Carared for å kompensere litt? Og litt mer basemalt også?

Blir andelen honning litt tung på den måten, eller? Booste mengden Carared for å kompensere litt? Og litt mer basemalt også?

Jeg vet faktisk ikke. Men det jeg tenker er at hvis du vil lage et øl med preg av andre "greier", og spør her, så ville jeg holdt det simpelt. Du kommer langt med MO og litt caramell. Men når jeg strøk ut greiene dine så antar jeg at du skrur opp det som er igjen for å kompensere. Diu vil kanskje meske høyt for å kompensere for honningen.

Jeg vet faktisk ikke. Men det jeg tenker er at hvis du vil lage et øl med preg av andre "greier", og spør her, så ville jeg holdt det simpelt. Du kommer langt med MO og litt caramell. Men når jeg strøk ut greiene dine så antar jeg at du skrur opp det som er igjen for å kompensere. Diu vil kanskje meske høyt for å kompensere for honningen.
Har allerede lagt opp til høy mesketemperatur for å få litt fylde på det. Tror du kan ha rett, da. Ser litt på om jeg må skru opp de to gjenværende, men takk for innspill. Jeg var veldig usikker denne gangen.

Har allerede lagt opp til høy mesketemperatur for å få litt fylde på det. Tror du kan ha rett, da. Ser litt på om jeg må skru opp de to gjenværende, men takk for innspill. Jeg var veldig usikker denne gangen.

Bare gjør det, og så kan du evt justere til neste gang. Det er ikke sånn at du bare har en sjanse. Øvelse gjør mester :)

Jeg har et par ganger kjørt høy andel av caramalt i brygg (av ulike grunner, mest uvitenhet). Smaksmessig opplever jeg ikke særlig problemer med det (det blir ikke direkte usmaker, selv om smaken selvsagt endrer seg), men utbyttet er labert. OG kan bli ganske mange punkter under tilsvarende mengde basemalt og utgjæringen dårligere. Dessuten har jeg begynt å få øynene opp for annen basemalt enn Pale og Pils. Man kan få til ganske mye smaksmessig og fargemessig ved å kombinere ulike basemalttyper. Skal man ha ganske mørk øl kommer man selvsagt ikke unna spesialmalt.

Gjæres på Wlp028.

Jeg er enig at det er best å kutte ut Melanoidin og Caramel Aromatic i et sånt øl. Jeg ville erstattet Carared med et lyst engelsk karamellmalt (f.eks. Crisp Cara Gold). Hvetemalt kan også brukes for å gi mer fylde. Ølet blir ganske tørt med 17% honning, så det kan trenges.

Er det mye bitterhet i røsslyngblomstene? Du har bare 7 IBU fra humle, og det er kanskje litt lite?

Jeg er enig at det er best å kutte ut Melanoidin og Caramel Aromatic i et sånt øl. Jeg ville erstattet Carared med et lyst engelsk karamellmalt (f.eks. Crisp Cara Gold). Hvetemalt kan også brukes for å gi mer fylde. Ølet blir ganske tørt med 17% honning, så det kan trenges.

Er det mye bitterhet i røsslyngblomstene? Du har bare 7 IBU fra humle, og det er kanskje litt lite?
Jeg valgte cara red fordi den visstnok skulle gi honningpreg. Tenkte den lille smaken honninga gir trenger all den hjelpa den kan få.

Røsslyngen gir nok fint lite bitterhet tror jeg, men jeg vil ikke ha noe særlig bitterhet i dette. Egentlig vurderte jeg å lage det helt uten, men det turte jeg ikke helt.

Edit: men litt hvete er ingen dum idé. Det tror jeg kanskje jeg skal prøve.

Tilbake
Topp