Tor.
Norbrygg-medlem
Første lager også. Mest engelske og belgiske ales så langtHusker jeg feil, eller sa du noe om at det var din første? Eller var det bare ditt første ekstraktbrygg?
Første lager også. Mest engelske og belgiske ales så langtHusker jeg feil, eller sa du noe om at det var din første? Eller var det bare ditt første ekstraktbrygg?
Som nevnt tidligere, dette er fullstendig betingelsesløst. Det viktigste er at du, og dere, kommer. Bonuspoeng hvis du har med en lager, og ekstrabonus dersom du rekker å lage noe med trøndergjæren. Men vi har vel ikke noe imot å smake på andre greier heller?
Kom for øvrig akkurat hjem fra hytten, og har nettopp luftet ut promp av gjæringsskapene... Helt på høyde med Murigjæren.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Kult at du er med! På grunn av venting på ledig gjæringsskap får ikke jeg brygget før om ca 10 dager. Så kanskje du til og med rekker å få den ferdig før meg.Da ser jeg an hvor fort jeg får trøndergjæren i hus. Det er litt logistikk involvert. Ellers har jeg både pils, vienna, bayer og festbier (og helles, men den har snart Lyset i mitt liv drukket opp - og hun snerrer og flekker tenner hvis noen prøver seg på den.)
Da gleder jeg meg skikkelig!
har nettopp luftet ut promp av gjæringsskapene
Du er er herved utfordret til duell mht. bruk av E.C. Dahls' lagerstamme. Hvis flere vil henge seg på kan vi samles hos meg i slutten av juni. Edit: eller begynnelsen av juli. (jeg fyrer opp grillen). Jeg brygget mitt bidrag 09.05.2017.
Hvorfor ikke tørrhumle? Hvis EKG har noe felles med Mittelfruh, vil Brooklyn Lager være et eksempel på at det funker.
Hadde jeg vært deg, ville jeg hatt litt mer EKG enn cascade. Cascade er ganske intens, og vil fort overdøve EKG. 40g EKG og 30g Cascade sammen kan funke bra.
Mesking på 67gr kan være litt risky mht å få den utgjæringen du ønsker, dersom du ikke har god kontroll på mesketemperaturen og hva du har erfart tidligere. Alternativt kan du legge deg på 65gr.Kommentarer til denne? Ønsker meg en frisk og god APA med litt ryggrad og mye god humlearoma.
STATS:
Original Gravity: 1.056
Final Gravity: 1.010
ABV (standard): 6.04%
IBU (tinseth): 36.05
SRM (morey): 5.55
FERMENTABLES:
4.2 kg - German - Pilsner (66.7%)
1.8 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (28.6%)
0.3 kg - United Kingdom - Cara Malt (4.8%)
HOPS:
20 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Boil for 60 min, IBU: 25.3
15 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 10 min, IBU: 4.38
10 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Boil for 10 min, IBU: 4.59
20 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 1 min, IBU: 0.69
20 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Boil for 1 min, IBU: 1.09
20 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Dry Hop for 5 days
20 g - Citra, Type: Pellet, AA: 11, Use: Dry Hop for 5 days
MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 67 C, Time: 60 min, Amount: 23 L
2) Infusion, Temp: 78 C, Time: 10 min, Amount: 13 L, Skylling
Starting Mash Thickness: 3.6 L/kg
OTHER INGREDIENTS:
1 g - Protafloc, Time: 15 min, Type: Fining, Use: Boil
YEAST:
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Takk for innspill. Jeg har stort sett fått tilnærmet forventet utgjæring. Jeg har brukbar kontroll på mesketemperaturen, men har litt utfordring med å holde nøyaktig temp gjennom hele meskingen. Har derfor stort sett varmet til rundt 72 grader, tilsatt maltet og tempen har da sunket til rundt 66-67 grader for så å synke ytterligere et par grader før jeg skyller.Me
Mesking på 67gr kan være litt risky mht å få den utgjæringen du ønsker, dersom du ikke har god kontroll på mesketemperaturen og hva du har erfart tidligere. Alternativt kan du legge deg på 65gr.
Takk for gode innspill!Kommer an på hva du mener med ryggrad, maltsmak kan oppnås ved å tilsette munich, sødme ved å meske høyt, som nevnt av Terje, eller hvis du vil ha mer proteiner, kan du bruke havre eller hvete(malt). Alle er verktøy i kassen, men det er sikkert ikke bra å bruke alle på en gang. Syns oppskriften ser bra ut.
Skal du gjøre noen vanntilsetninger? Litt gypsum kan stramme opp sødmen, gir på en måte en tørr snert på slutten.
Takker så mye. Da skal jeg jammen prøve