East kent goldings i pale ale

KB

 
Hei

Holder på å skrive en oppskrift på "norwegian pale ale", noe selvdiktet som jeg ikke er så nøye på stiltype.

Humle jeg har satt av til denne er Northern brewer, Mittelfruh, East kent goldings

Er det noen som har erfaring med East kent goldings i pale ale?

Malt skjema er Pale, Pilsner, Carahell, Hvete der det er 50/50 med pilnser og pale og mindre mengder av de 2 andre.

Gjæren blir Norwegian Farmhouse Ale fra Bryggselv.

(Liker å prøve meg frem og ikke være en regelrytter på standarer)
 
Jeg har brukt EKG som late addition og som tørrhumle. Det angrer jeg ikke på, fordi den ølen ble nydelig. :)
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Har brukt east kent goldings med godt hell i både pale ales, bitter, old ale, porter, IPA'er og Ambers, osv osv.... Allsidig humle! :)
 
  • Like
Reaksjoner: KB
Har brukt east kent goldings med godt hell i både pale ales, bitter, old ale, porter, IPA'er og Ambers, osv osv.... Allsidig humle! :)

Hvordan opplever du den på smak når du bruker den i de forskjellige sjangerne? nå vet ikke jeg hvor mye av hva du har brukt men en pekepinn?
 
I engelske ølsorter som bitter, old ale og porter etc. gir den en søt, krydret litt fruktig blomster-aktig aroma. I IPA'er og ambers bruker jeg å kombinere den med cascade/centennial og liknende for å få en fin balanse mellom den litt myke florale aromaen fra goldings humla og den grapefrukt/sitrus-aktige aromaen fra cascade/centennial.
 
I engelske ølsorter som bitter, old ale og porter etc. gir den en søt, krydret litt fruktig blomster-aktig aroma. I IPA'er og ambers bruker jeg å kombinere den med cascade/centennial og liknende for å få en fin balanse mellom den litt myke florale aromaen fra goldings humla og den grapefrukt/sitrus-aktige aromaen fra cascade/centennial.
Det hørtes ikke dumt ut, må testes!
 
Tilbake
Topp