"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Det har du helt rett i. Jeg brygger på BB60 og pleier å sitte med cirka 46 liter etter kok og tok høyde for samme fordampning selv om batchen er halvert.
Tanken var å dryhope på dag 4-5 for å gjøre unna stormgjæringen. Bør jeg vente lenger? Lurte også på whirlpool. Bør kanskje flytte noe av det jeg har satt på dry hop til whirlpool?

Det @Terje J sier . Tester har vel vist at tørrhumling funker best ved tilsetting siste 4-5 dager (før kaldkrasj el. tapping), men flere tilsetninger er vel også greit, mange oppskrifter har det.

Skal i gang med min første pils. Har tatt utgangspunkt i oppskriften for Bohemian pils i Brewing classic styles, men gått for en noe lavere OG og justert litt på mengde humle. Kan dette funke?

Data:
OG: 1,052
FG: 1,014
IBU: 40
Sluttvolum kjele: 24,5 liter

Malt:
Weyermann Bohemian pilsner floor malted (4 EBC) 4,610 gram (94 %)
Carapils (4 EBC) 0,290 gram (6 %)

Humle og andre tilsetninger:
60 min: Magnum (13,8 % alfa) - 12 gram til target IBU på 40
30 min: Saaz (4,3 % alfa) - 40 gram
15 min: Protafloc - 0,5 tablett
10 min: Gjærnæring - 1 kapsel WLN3200
10 min: Saaz (4,3 % alfa) - 40 gram
0 min: Saaz (4,3 % alfa) - 40 gram

Vannjustering:
2 gram per 10 liter vann med kalsiumklorid og 1 gram per 10 liter vann med kalsiumsulfat.

2,5 ml fosforsyre på ca. 26 liter meskevann.

Mesking:
60 min @ 67 grader

Vurderer å meske inn på rundt 52 grader for å få noen minutter på 50-tallet på vei opp mot 67 grader. Hørte på Vestkast-episoden om malt at et steg her vil kunne hjelpe på klarheten i ølet, noe som jo er litt alright å få til når man lager pils. Synspunkter?

Gjær og gjæring

WLP800 Pilsner lager med starter

Ren oksygen tilsettes med 1 liter per minutt i 90 sekunder. Mener å huske dette er "tommelfingerregelen" for tilføring av oksygen til pils på batcher av denne størrelsen?

Gjæres etter metoden for hurtiggjæring av lager:

Pitcher på 8 grader og lar stige naturlig til 10 grader. Holder på 10 grader inntil 50 % utgjæring. Øker til 11 grader i 2 dager, 13 grader i 2 dager, 15,5 grader i 2 dager og 21 grader i 3 dager.

Det @Terje J sier . Tester har vel vist at tørrhumling funker best ved tilsetting siste 4-5 dager (før kaldkrasj el. tapping), men flere tilsetninger er vel også greit, mange oppskrifter har det.
Da prøver jeg de. De to jeg har tørrhumlet tidligere hsr oppskriften sagt dag 4-5 så da har jeg tenkt at det er greia.

Ser maktbasen grei ut?

Da prøver jeg de. De to jeg har tørrhumlet tidligere hsr oppskriften sagt dag 4-5 så da har jeg tenkt at det er greia.

Ser maktbasen grei ut?

Maktbasen din er fin. Du skal kunne erobre målet ditt greit med den;).

@Marius K Jeg kan i hvert fall ikke se noe galt med den der. Jeg er vel ikke akkurat noen autoritet på tsjekkisk pils, men tar sjansen på å gi deg tommelen opp:).

Jeg har, etter siste by-tur, fått i hus en sekk Warminster gulvmaltet Maris Otter, og tenkte jeg skulle finne på noe lurt for å bli ordentlig kjent med den. Og den lyse ideen jeg kom opp med til slutt, var å lage en kølsch på den. Jeg mener en "kølsch", selvfølgelig.

Men altså: 100% MO, meske inn på proteinsteg, dekoksjon til 65 grader, og la den stå der en god time mens den synker et par grader. Så opp til 72 grader i 45 min, og deretter utmesk. Gjære med WLP029 på 14 grader. Humling til oppunder 30 IBU med East Kent Golding og Fuggles, og dermed skulle dette bli en herlig bastard. En krysning mellom kølsch og en britisk golden ale?

Ideen er altså å brygge noe som lar Warminster MO'en skinne. Hvis noen føler for å fortelle meg at dette er et håpløst prosjekt, så har de et par dager på å redde meg:). Det blir ikke brygging før til helga.

@Marius K Jeg kan i hvert fall ikke se noe galt med den der. Jeg er vel ikke akkurat noen autoritet på tsjekkisk pils, men tar sjansen på å gi deg tommelen opp:).
Tjekkisk pilsnere er brygget på veldig bløtt vann, og skal ha lite sulfater, så jeg brygger bøhmiske med kun litt CaCl og justerer pH med lactol til 5.3-5.4

Tjekkisk pilsnere er brygget på veldig bløtt vann, og skal ha lite sulfater, så jeg brygger bøhmiske med kun litt CaCl og justerer pH med lactol til 5.3-5.4

Det har du jo rett i. Men jeg går ut fra at Marius bruker kalkulatoren til Glenn, som har 2:1 klorid/sulfat til tsjekkisk pils (og motsatt til tysk pils, forøvrig). Helt galt blir det vel ikke?

Det har du jo rett i. Men jeg går ut fra at Marius bruker kalkulatoren til Glenn, som har 2:1 klorid/sulfat til tsjekkisk pils (og motsatt til tysk pils, forøvrig). Helt galt blir det vel ikke?

Har brukt tabellen til Gahr i medlemsseksjonen, men den er kanskje også grunnlaget for kalkulatoren til Glenn?

Et annet spørsmål @Finn Berger . Har forstått at du brygger på BB60. Jeg har også BB60 og har sålangt bare brygget 50 liters batcher. Er det noe jeg bør tenke på når jeg skal brygge halv batch? Bruker maltrør. Ser for meg at kjøleren kanskje ikke blir like effektiv med halv væskemengde?

Et annet spørsmål @Finn Berger . Har forstått at du brygger på BB60. Jeg har også BB60 og har sålangt bare brygget 50 liters batcher. Er det noe jeg bør tenke på når jeg skal brygge halv batch? Bruker maltrør. Ser for meg at kjøleren kanskje ikke blir like effektiv med halv væskemengde?

Har akkurat levert tilbake min tredje BB60 (maktbasen sviktet:p), så det riktige blir at jeg har brygget på BB60. Det egner den seg jo fortreffelig til så lenge maktbasen er i orden. Jeg brygget stort sett bare 25-liters brygg, og det var ingen problemer med det - bortsett fra det du nevner med kjøleren. Jeg knyttet sammen "armene" med hyssing for å få den ned i gryta. Jeg brukte ikke maltrør, men jeg brukte en meskepose oppå silbunnen, så jeg kunne fiske ut masken.

Egentlig brukte jeg BB60'n bare som vannvarmer og kokekjele det siste året. Meskingen gjorde jeg på en 36 liters kjele på ei casoplate; synes det var bedre. Så nå har jeg skaffet en 56-liter som erstatning for BB60'n. Fleksibelt; det blir nok et og annet 50-liters brygg, også.

Montesquieu nikker bekreftende fra graven sin. ;)

Som vi bryggere var han jo opptatt av balansen der. Som han pleide å si når han smakte et godt øl; her har bryggeren lyktes perfekt med å la bitterhet, malt og alkohol få kontrollere hverandre, slik at ingen av dem får dominere, samtidig som de alle tydelig markerer seg gjennom å utøve sin bestemte rolle innenfor helheten. Montesqieus betydning for moderne brygging har faktisk vært undervurdert.

Som vi bryggere var han jo opptatt av balansen der. Som han pleide å si når han smakte et godt øl; her har bryggeren lyktes perfekt med å la bitterhet, malt og alkohol få kontrollere hverandre, slik at ingen av dem får dominere, samtidig som de alle tydelig markerer seg gjennom å utøve sin bestemte rolle innenfor helheten. Montesqieus betydning for moderne brygging har faktisk vært undervurdert.
Fantastisk parafrasering! (ikke sant?)

Har akkurat levert tilbake min tredje BB60 (maktbasen sviktet:p), så det riktige blir at jeg har brygget på BB60. Det egner den seg jo fortreffelig til så lenge maktbasen er i orden. Jeg brygget stort sett bare 25-liters brygg, og det var ingen problemer med det - bortsett fra det du nevner med kjøleren. Jeg knyttet sammen "armene" med hyssing for å få den ned i gryta. Jeg brukte ikke maltrør, men jeg brukte en meskepose oppå silbunnen, så jeg kunne fiske ut masken.

Egentlig brukte jeg BB60'n bare som vannvarmer og kokekjele det siste året. Meskingen gjorde jeg på en 36 liters kjele på ei casoplate; synes det var bedre. Så nå har jeg skaffet en 56-liter som erstatning for BB60'n. Fleksibelt; det blir nok et og annet 50-liters brygg, også.

Æsjda. Min har fortsatt maktbasen i orden. Måtte det holde! ;-)
Da satser jeg på at min kjøler også lar seg klemme nedi.

Det er vel ikke så farlig om hele kjøleren er nedi. Mindre vørter krever jo mindre kjølekapasitet.

Bryggeriet er under ombygging, men kokekjele og gjæringsskap funker, så da tenkte jeg å prøve mitt første ekstraktbrygg:
90 % DME
10 % Munich ekstrakt
OG 1054
Saaz 5 g/l 30 min
Saaz 3.5 g/l 15 min
Saaz 3.5 g/l 2 min
Gjæres med E.C. Dahls' lagerstamme med hurtiglagermetoden.

Hvordan ser denne ut?
Har allerede brygget en slags arrogant bastard klone med den.
Det eneste som minner om orginalen er bitterheten. Ellers smaker ølet veldig søtt. Blir kvalmende søtt etter hvert. Lukter godt.

0.25 aroma malt
0.08 spesial b
0.19 caramunich
3.1 pale

Chinnock 10 gram 60 min
Chinnock 10 gram 45 min
Chinnock 10 gram 15 min
Chinnock 15 gram 1 min
Chinnock 15 gram tørrhumling 7 dager

US - 05 . 20-22 grader.

Bryggeriet er under ombygging, men kokekjele og gjæringsskap funker, så da tenkte jeg å prøve mitt første ekstraktbrygg:
90 % DME
10 % Munich ekstrakt
OG 1054
Saaz 5 g/l 30 min
Saaz 3.5 g/l 15 min
Saaz 3.5 g/l 2 min
Gjæres med E.C. Dahls' lagerstamme med hurtiglagermetoden.

Du er er herved utfordret til duell mht. bruk av E.C. Dahls' lagerstamme. Hvis flere vil henge seg på kan vi samles hos meg i slutten av juni. Edit: eller begynnelsen av juli. (jeg fyrer opp grillen). Jeg brygget mitt bidrag 09.05.2017.

Tilbake
Topp