"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Mange vienna lager hara caramalt. Devil's Backbone er en av de mest anerkjente.
https://www.brewtoad.com/recipes/devils-backbone-vienna-lager-1

Devil's Bacbone eksemplene er listet opp blant eksemplene på stilen i BJCP, men 12% karamellmalt bryter da ganske kraftig med hva som ellers står der:

"The malt flavor is clean, bready-rich, and somewhat toasty, with an elegant impression derived from quality base malts and process, not specialty malts and adjuncts"

"The malt flavor tends towards a rich, toasty character, without significant caramel or roast flavors."

"Can use some caramel malts and/or darker malts to add color and sweetness, but caramel malts shouldn’t add significant aroma and flavor and dark malts shouldn’t provide any roasted character."

Ikke at det er så forbasket viktig. Det meste av det som lages i dag som kalles Vienna, er visst ikke i tråd med disse retningslinjene, og så kan en jo diskutere hva en Vienna "egentlig" er. "Historisk" Vienna finnes visst nesten ikke. Det jeg vet, er at jeg synes det er godt uten karamellpreget. Jeg vil gjerne ha "an elegant impression derived from quality base malts". Og ikke noe mer.
 
Vienna lager. Helt blank. Har brukt god nok tid på google. Mange oppskifter gir 4-5 malttyper. Jeg vil ikke det. Jeg vil bruke maks tre. Helst to. Er det noen som har noen forslag?

Nå sitter jeg med 95% vienna og 5% caramunich 3. 833.

Brukte 82% vienna, 14% dark munich (ikke cara), og 2% special B på min vienna som jeg synes ble bra, men neste gang skal jeg gå for lysere munich og kanskje bytte special B med melaniodin, wlp 833. Ble meget bra, men ønsker den hakket lysere.
 
Jeg har brukt Simcoe en del, og kan i alle fall si at den er helt fin. Kunne godt tenkt meg den videre i prosessen, også.
Jeg har brukt Simcoe som bitterhumle og synes den gjør jobben der, spesielt i øl som har sitrushumling videre også. Og så har jeg drukket en del kommersiell IPA med simcoe videre i prosessen og er ikke like begeistret. Det blir lett en skarp, furunålsåpeaktig smak/bismak som jeg ikke liker. Jeg også lest lignende kommentarer om IPAer med sene Simcoe-tilsetninger. Det er vel litt elsk/hat, tror jeg.
 
Ja, jeg har sett den; leste den da jeg brygget Vienna'en min i vinter, men fant fort ut at det ikke var den typen øl jeg var ute etter. Jeg hentet vel i stedet mye ut av Zainasheffs oppskrift i Brewing Classic Styels, som er uten karamellmalt. Og jeg er veldig fornøyd med resultatet:).

Her er min neste
bd4d8e64ca066bb6c7343e462104f33b.jpg
 

Grei artikkel: https://learn.kegerator.com/festbier/

Takk for tips. Jeg kjente ikke til denne stilen, har tenkt at det er Oktoberfestbier - men det er det jo ikke, sjøl om det er det det er:confused:.

Da satser jeg på et lyst og godt øl for fine høstdager. Det blir ikke helt typeriktig, for jeg vil ikke ha det så sterkt. Jeg legger det like over 5%, det er en fin styrke etter min smak. 80/20 pils/vienna, og magnum og mittelfrüh. Dobbel dekoksjon. 25 IBU.
 
Ja, jeg har sett den; leste den da jeg brygget Vienna'en min i vinter, men fant fort ut at det ikke var den typen øl jeg var ute etter. Jeg hentet vel i stedet mye ut av Zainasheffs oppskrift i Brewing Classic Styels, som er uten karamellmalt. Og jeg er veldig fornøyd med resultatet:).

Har prøvd å styre unna amerikanskje og meksikanske vianna-type-oppskrifter. Vil brygge tysk :)
 
17 innlegg med avsporing..

Nå synes jeg du er streng:(. "Ser oppskriften min grei ut?" er et spørsmål som åpner for ganske mange slags diskusjoner. Miguel ba om vurdering av en oppskrift på Vienna/alternative forslag, og at det utvikler seg til en utveksling av ideer, og litt diskusjon om stilen, må da være innafor? Det leder til at jeg spør om hva en oppskrift jeg kan tenke meg å brygge, blir for slags øl, og det er også - ok, med litt godvilje - innafor. Så får jeg tilbakemelding fra Bjarte, og endrer litt på ideen min som følge av det, og det var vel sånt denne tråden var til for? Miguels siste innlegg var til diskusjonen om stilen, og jeg synes det også hjalp til å gjøre klart at en må velge mellom to slags Vienna.
 
Hei.
Eg har gått til innkjøp av litt blandingsmalt 12kg for å lage ein pale ale av litt humle rester som eg har liggende .
Til sammen skal eg ende opp på ca 50 liter ferdig leskedrikk.
Humle som eg har er:
Perle 200gr. 6.7%
Saaz 200gr. 4,3%
Polaris 200gr. 19.1
Challenger 200gr 8,4%
Crystal 200gr 2,5%
Marco Polo 200gr. 12,6%
Cluster 100gr 6,8%

Nokon som har forslag på kva for kombinasjoner eg skal gå for,mengde og tid.
 
Du skal slite med å bruke opp alt. Men hvis det er amerikansk pale ale, er kanskje 2-5 g/l med Crystal og/eller Polaris bra som tørrhumle. Challenger som bitterhumle, kanskje, til opptil 1 BU:GU. Kjenner ikke til Marco Polo.
 
Hei.
Eg har gått til innkjøp av litt blandingsmalt 12kg for å lage ein pale ale av litt humle rester som eg har liggende .
Til sammen skal eg ende opp på ca 50 liter ferdig leskedrikk.
Humle som eg har er:
Perle 200gr. 6.7%
Saaz 200gr. 4,3%
Polaris 200gr. 19.1
Challenger 200gr 8,4%
Crystal 200gr 2,5%
Marco Polo 200gr. 12,6%
Cluster 100gr 6,8%

Nokon som har forslag på kva for kombinasjoner eg skal gå for,mengde og tid.
Tjaaa... hva med Marco Polo til 50 ibu på 60min, 100g challenger på 10 og resten i WP? Heihå heihå, NEIPA skarru få!
 
Naboen min kjøpte Vestbrygg sitt påskeølkitt som vi skulle brygge: https://www.vestbrygg.no/produkt/olsett/vestbrygg-olsett/vestbrygg-paskebrygg-2017-25l-olsett/
Etter litt fram og tilbake kom vi fram til at det kanskje ikke var det ølet vi egentlig ville ha. Kom fram til at vi kune bruke det utgangspunkt som "restebrygg" der jeg fikk brukt opp litt av humlen fra fryseren. Vestbrygg holder oppskriftene hemmelig, men vet at det er 5,5 kg palemalt og hvetemalt, samt en "pose med Magnum, Ahtanum og Mosaic". Selve posen tenkte jeg å kun bruke som tørrhumling.

Det blir 32 liter til kok, OG på 1.050 og IBU på ca 40.
upload_2017-5-8_23-5-16.png

Har en purepitch wlp007 produsert 26 februar som jeg rett og slett hadde tenkt å bare å hive oppi.

Det kan da bli et ålrait øl? Eller blir det litt rart?
 

Vedlegg

  • upload_2017-5-8_23-4-4.png
    upload_2017-5-8_23-4-4.png
    7,8 KB · Sett: 11
Har nå brygget 6 brygg basert på andres oppskrifter og har lyst til å prøve meg på min egen. Har prøvd å sette sammen en Amerikansk IPA som jeg ønsker skal bli frisk, ren og med masse god humlearoma. Har hatt god erfaring med Amarillo og Simcoe tidligere og har derfor lyst til å bruke disse. Hveten er for å få litt ekstra skum. Fornuftig eller ikke?

Hvordan ser dette ut?

Brew Method: All Grain
Style Name: American IPA
Boil Time: 60 min
Batch Size: 23 liters (fermentor volume)
Boil Size: 30 liters
Boil Gravity: 1.049
Efficiency: 75% (brew house)


STATS:
Original Gravity: 1.064
Final Gravity: 1.014
ABV (standard): 6.57%
IBU (tinseth): 69.85
SRM (morey): 7.12

FERMENTABLES:
5.5 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (88.7%)
0.25 kg - United Kingdom - Munich (4%)
0.2 kg - United Kingdom - Wheat (3.2%)
0.25 kg - United Kingdom - Cara Malt (4%)

HOPS:
15 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.7, Use: First Wort, IBU: 23.35
15 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: First Wort, IBU: 15.81
15 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 12.7, Use: Boil for 60 min, IBU: 21.23
20 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 5 min, IBU: 3.82
20 g - simcoe, Type: Pellet, AA: 12.7, Use: Boil for 5 min, IBU: 5.64
30 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Dry Hop for 10 days
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 10 days
30 g - simcoe, Type: Pellet, AA: 12.7, Use: Dry Hop for 10 days

MASH GUIDELINES:
1) Infusion, Temp: 66 C, Time: 60 min, Amount: 23 L
2) Infusion, Temp: 78 C, Time: 15 min, Amount: 12.9 L, Skylling
Starting Mash Thickness: 3.7 L/kg

OTHER INGREDIENTS:
1 g - Protafloc, Time: 15 min, Type: Fining, Use: Boil

YEAST:
White Labs - California Ale Yeast WLP001
Starter: No
Form: Liquid
Attenuation (avg): 76.5%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 20 - 22.78 C
Fermentation Temp: 18 C

NOTES:
Skylles med anslagsvis 12,9 liter eller til oppnådd 30 liter før kok.
 
Har nå brygget 6 brygg basert på andres oppskrifter og har lyst til å prøve meg på min egen. Har prøvd å sette sammen en Amerikansk IPA som jeg ønsker skal bli frisk, ren og med masse god humlearoma. Har hatt god erfaring med Amarillo og Simcoe tidligere og har derfor lyst til å bruke disse. Hveten er for å få litt ekstra skum. Fornuftig eller ikke?

Hvordan ser dette ut?

Brew Method: All Grain
Style Name: American IPA
Boil Time: 60 min
Batch Size: 23 liters (fermentor volume)
Boil Size: 30 liters
Boil Gravity: 1.049
Efficiency: 75% (brew house)


STATS:
Original Gravity: 1.064
Final Gravity: 1.014
ABV (standard): 6.57%
IBU (tinseth): 69.85
SRM (morey): 7.12


NOTES:
Skylles med anslagsvis 12,9 liter eller til oppnådd 30 liter før kok.

Sjekk BG og OG, da du har antatt ca 7l fordamping. Vil anta at du vil ligger på ca 10% som gir det 27 liter etter kok. Dersom BG er 1.048 vil OG bli ca 1.054.

Dry hop i 5-6 dager for best humle aroma, jeg synes også knockout/whirlpool humle er godt for humlesmaken....
 
Sjekk BG og OG, da du har antatt ca 7l fordamping. Vil anta at du vil ligger på ca 10% som gir det 27 liter etter kok. Dersom BG er 1.048 vil OG bli ca 1.054.

Dry hop i 5-6 dager for best humle aroma, jeg synes også knockout/whirlpool humle er godt for humlesmaken....

Det har du helt rett i. Jeg brygger på BB60 og pleier å sitte med cirka 46 liter etter kok og tok høyde for samme fordampning selv om batchen er halvert.
Tanken var å dryhope på dag 4-5 for å gjøre unna stormgjæringen. Bør jeg vente lenger? Lurte også på whirlpool. Bør kanskje flytte noe av det jeg har satt på dry hop til whirlpool?
 
Tilbake
Topp