"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Skal prøve meg på hveteøl for første gang, så vil ha den så plain som mulig.

54,5% Hvetemalt
45,5% Pilsmalt

Meskes på 67 grader
OG - 1.046
IBU - 13
Gjære på 18grader med WB-06(tørrgjær)

Noen innvendinger, tips, helt på jordet ?
 
Skal prøve meg på hveteøl for første gang, så vil ha den så plain som mulig.

54,5% Hvetemalt
45,5% Pilsmalt

Meskes på 67 grader
OG - 1.046
IBU - 13
Gjære på 18grader med WB-06(tørrgjær)

Noen innvendinger, tips, helt på jordet ?

Den er så plain at man finner ikke noe å sette fingeren på hvis man hadde villet :) Kjør på.
 
@stigus Takk da ska jeg ta oppi litt ekstra bringebær! Ja dette er en 25l batch.

@loebrygg redX er for å få en litt finere farge tenkte jeg. Hvor mye sukker anbefaler du?

@Finn Berger tanken er å få til en veldigt fruktig IPA med abv på ca 7,5%, tenkte at sukkeret skulle hjelpe til med å få opp abv %, blir det helt feil? Leste et gammelt innlegg fra en av bryggerne p cervisiam som fortalte at dem brukte 1g Saaz på en 100g Saaz på 2000L batcher. Hva man oppnår med dette vet jeg faktiskt ikke. Det er tenkt at det skulle bli en 25L batch :)

Takk for alle svar!
 
@stigus

@Finn Berger tanken er å få til en veldigt fruktig IPA med abv på ca 7,5%, tenkte at sukkeret skulle hjelpe til med å få opp abv %, blir det helt feil? Leste et gammelt innlegg fra en av bryggerne p cervisiam som fortalte at dem brukte 1g Saaz på en 100g Saaz på 2000L batcher. Hva man oppnår med dette vet jeg faktiskt ikke. Det er tenkt at det skulle bli en 25L batch :)

Takk for alle svar!

Haha, Borander sa at dette ene grammet eller hva det var var bare symbolsk.
 
@stigus Takk da ska jeg ta oppi litt ekstra bringebær! Ja dette er en 25l batch.

@loebrygg redX er for å få en litt finere farge tenkte jeg. Hvor mye sukker anbefaler du?

@Finn Berger tanken er å få til en veldigt fruktig IPA med abv på ca 7,5%, tenkte at sukkeret skulle hjelpe til med å få opp abv %, blir det helt feil? Leste et gammelt innlegg fra en av bryggerne p cervisiam som fortalte at dem brukte 1g Saaz på en 100g Saaz på 2000L batcher. Hva man oppnår med dette vet jeg faktiskt ikke. Det er tenkt at det skulle bli en 25L batch :)

Takk for alle svar!

Hvis du vil ha et fruktig øl, skal du bruke en engelsk ølgjær. Sukkeret drar opp alkoholprosenten, men det kan du jo like gjerne gjøre med et malt, som vil tilføre gode smaker, også. Effekten av sukkeret er å øke utgjæringsprosenten, siden gjæren eter 100% av det. Det vil altså gi deg et tørrere øl, med en tynnere smak.

Jeg la inn oppskriften din på denne, og med 80% meskeeffektivitet og 77% utgjæring får du et øl på 7.2%. 7.5% er ikke urealistisk. Du vil oppnå samme styrke om du bytter ut sukkeret med 400 gr mørk og 400 gr lys munich. Eller øk bare med tilsvarende mengde Maris Otter.
 
@Finn Berger Takk for innspill! Da ska jeg gjøre som du anbefaler ang sukkeret. Hva tror du om en Nottingham Ale gjær fra Lallemand på 19-20 grader?

Det blir bra:).

Angående det med münchnermalt, så er det en del som mener at krystallmalt, som gir kropp, tyngde og en viss sødme, ikke hører hjemme i en IPA, fordi de vil unngå den typen sødme krystallmaltet kan gi. I stedet vil de bruke münchner, som har vært kalt "the new crystal". Her kommer det litt an på hva slags type IPA du går for. Maris Otter gir uansett en god "maltkropp", men vil du forsterke den, kan du bruke münchner. Det blir litt valget mellom "lettere" og "tyngre".
 
Har litt humlerester som jeg skal bli kvitt, så jeg har laget en oppskrift ut fra dette. Første gang jeg har prøvd å selvkomponere en oppskrift, så det hadde vært fint med en tilbakemelding.

Kan jeg kalle det en APA? Eller er den innenfor en annen øltype?
 

Vedlegg

  • BV14.JPG
    BV14.JPG
    34,2 KB · Sett: 33
Vienna lager. Helt blank. Har brukt god nok tid på google. Mange oppskifter gir 4-5 malttyper. Jeg vil ikke det. Jeg vil bruke maks tre. Helst to. Er det noen som har noen forslag?

Nå sitter jeg med 95% vienna og 5% caramunich 3. 833.
 
Jeg brygget en i vinter som jeg synes traff en passe balanse mellom for nært pils, og for mørkt og maltsøtt. Jeg brukte 4 malttyper, vienna, pils, lys og mørk münchner. Men om jeg forenkler den, blir det sånn:

60% Vienna
35% pils
5% mørk münchner

(Jeg humlet til 23 IBU med 18 gr Magnum/60 og 30 gr Tettnang/10. w-34/70 slurry)
 
Tilbake
Topp