1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Miguel, 2 Feb 2017.

1. Lauritz1

Lauritz1
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tenker å bruke en starter ja. Beersmith sier at det holder med 1 pakke, startervolum på 1875,2 ml. Noe som sier meg at jeg kan bruke 2000ml starter med SG på 1.036 og en pakke WLP001, eller? Trenger ca. 360 mrd. celler. Med 2000ml og en pakke havner jeg på ca. 378 mrd. celler. Ang. starter, er det slik at den MÅ røres kontinuerlig (f. eks. magnetrører)?

Er egentlig ingen spesifikk grunn til at jeg valgte dekstrose, annet enn at det var noe av det første som kom opp da jeg søkte etter "sugar" i beersmith :) Endret det nå til vanlig bordsukker.

loebrygg liker dette.
  2. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med en starter på en magnetrører går det fint. Utbyttet av starteren blir en god del dårligere uten magnetrører, så sjekk om det blir nok uten, men helt krise blir det ihvertfall ikke.

Amerikanerne er glade i maissukker, for det er så billig derovre. Her, derimot, er det vel rimelig overprisa karbohydrater.

3. loebrygg

loebrygg
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har du mulighet til å riste med gjevne mellomrom er det langt bedre enn ingenting

4. Lauritz1

Lauritz1
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Den er grei. Vurderer å lage noe av en gammel pc-vifte :)

5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg ville heller brukt tre pakker us-05. Pitch på 12-14C omtrent og så dra den opp over et døgn til maks 19C og stopp den akkurat der. I en DIPA vil smaken av alkohol være veldig kjip, nok gjær + en lav start sørger for at alt er kontrollert og du slipper spritsmaken.

6. [Daniel]

[Daniel]
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tenkte å prøve meg på en litt mørk saison-aktig sak (men med WLP530), relativt lav ABV.

Planen er at fargen skal komme fra en pose med kandissirup D-90.

18 liter:

OG: 1.049
    FG: 1.008
    IBU: 25
    Farge: 25 EBC

60% pilsnermalt
    20% münchenermalt
    10% hvetemalt
    10% kandissirup D-90

Magnum bitterhumle 60 min
    1 g/l Mittelfrüh 15 min

WLP530 gjær

Blir dette ok?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

7. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tenkte på dubbel, men denne kan lett bli tynn, spesielt med sukkeret. Ville senket biierheten en smule.

[Daniel] liker dette.
  8. [Daniel]

[Daniel]
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, det blir mer som en enkel dubbel. Ok, senker bitterheten noen poeng. Takk!

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

9. CupCayk

CupCayk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har brygget en kölsch med mandarina bavaria. Første gangen jeg prøver humla, og lurte på om noen har prøvd å tørrhumle med den? hvis det bringer frem mer appelsin/mandarin så prøver jeg gjerne det. Ja, det er langt unna en erkeekte kölsch å gjøre slikt. Nei, jeg bryr meg ikke om den blir stilriktig :) hjelp, noen?

10. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den må ligge en stund, helst med gjæraktivitet, for å få frem mer av de tonene. Aldri prøvd selv, men det er info fra en av de som har skapt den.

11. CupCayk

CupCayk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kaste i 2g/l på dag 4-5 og la det ligge et par ukers tid?

12. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Høres bra ut, men senk tempen etterhvert så du ikke drar ut gresset, ville jeg gjort.

Fystro BryggeCompagnie liker dette.
  13. CupCayk

CupCayk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, gresset jeg er redd for. Hvor snart trer det inn? har begrenset erfaring med tørrhumling :/

14. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilken gjær har du brukt?

15. CupCayk

CupCayk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Wlp029 Kölsch, må passe på at den ikke faller ut :)

16. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja ikke sant. Ville prød å å modne den på abosolutt ned nedre temp med humle i en to ukers tid og så droppet den videre for lagering.

17. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Ifølge en podcast jeg hørte nylig (husker ikke hvilken), bør Mandarina-humlen koke i 30 min for at den skal gi særlig preg av mandarin. Da er den kanskje ikke så egnet til tørrhumling?

18. CupCayk

CupCayk
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hvis det er slik så skal jeg ikke bruke den i tørrhumling :) hadde ett ilegg på 45 og ett på 30, håper disse gir fra seg litt da !

Jørgen O liker dette.
  19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Var det i Overgjærets episode med gutta fra Monkeybrew? Der var det 20 minutter det ble sagt måtte til.

Det er kanskje mulig at både koking og tørrhumling under gjæringen kan lokke fram de samme stoffene? (Jeg aner ikke, jeg bare spør.)

20. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesstyre

Den har jeg hørt, så da stemmer det sikkert. Og takk for korrigeringen!

Del denne siden