"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Du er er herved utfordret til duell mht. bruk av E.C. Dahls' lagerstamme. Hvis flere vil henge seg på kan vi samles hos meg i slutten av juni. Edit: eller begynnelsen av juli. (jeg fyrer opp grillen). Jeg brygget mitt bidrag 09.05.2017.
Slår til på duell! Siden det er min første lager og til og med ekstraktbrygg, har du alt å tape.[emoji4] Må bli før eller etter juli for min del.
 
Jeg aksepter at reglene endres underveis. Herunder endret klasse og type, og gjær....

Mao en gøyal kveld i slutten av juni. Kanskje @msevland, @Miguel og @finn kunne tenke seg å dukke opp også?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Det høres ut som en veldig hyggelig ide:). Men det er snaut med tid - og hvor får jeg tak i gjæren? (Noe må ha gått meg hus forbi, kanskje?) Kunne være artig å teste hurtiglagermetoden. Men kjelleren min begynner å bli litt varm nå. Lagersesongen min er egentlig over.

Men jeg har en festbier (på w-34/70) som skal tappes opp nå snart. Jeg kunne kanskje stille med den; det kunne jo bli ... festlig:rolleyes:.
 
Har satt en stor starter med bartegjær (EC Dahls lagergær) - ca dobbelt så stor som jeg trenger selv. Finn har bestilt en dose, resten deles ut til andre som vil ha. Vika (dagtid) eller Nordstrand, evt. Holmestrand på tirsdag kveld.

Ellers lurer jeg fortsatt på om den ekstraktoppskriften jeg nevnte tidligere i tråden trenger justering. Brygger på torsdag. Har på følelsen at dette blir min beste lager så langt...
 
Har satt en stor starter med bartegjær (EC Dahls lagergær) - ca dobbelt så stor som jeg trenger selv. Finn har bestilt en dose, resten deles ut til andre som vil ha. Vika (dagtid) eller Nordstrand, evt. Holmestrand på tirsdag kveld.

Ellers lurer jeg fortsatt på om den ekstraktoppskriften jeg nevnte tidligere i tråden trenger justering. Brygger på torsdag. Har på følelsen at dette blir min beste lager så langt...

Synes det virker som APA humleskjema fremfor et pils-skjema?
 
Har satt en stor starter med bartegjær (EC Dahls lagergær) - ca dobbelt så stor som jeg trenger selv. Finn har bestilt en dose, resten deles ut til andre som vil ha. Vika (dagtid) eller Nordstrand, evt. Holmestrand på tirsdag kveld.

Ellers lurer jeg fortsatt på om den ekstraktoppskriften jeg nevnte tidligere i tråden trenger justering. Brygger på torsdag. Har på følelsen at dette blir min beste lager så langt...

Jeg brukte Perle 1 g/l på 60 min og en Saaz aktig humle (Kazbek) 1 g/l på 30 min. IBU ca 30.

Jeg har prøvd en slags "late hopping" med denne type humler på en Kølsch en gang, og det blir alt for mye smak av humle. Jeg ville kuttet den siste humletilsetningen og kokt den første på 60 min for bitterhet.

Edit: ..og redusert mengden kraftig!!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Har satt en stor starter med bartegjær (EC Dahls lagergær) - ca dobbelt så stor som jeg trenger selv. Finn har bestilt en dose, resten deles ut til andre som vil ha. Vika (dagtid) eller Nordstrand, evt. Holmestrand på tirsdag kveld.

Ellers lurer jeg fortsatt på om den ekstraktoppskriften jeg nevnte tidligere i tråden trenger justering. Brygger på torsdag. Har på følelsen at dette blir min beste lager så langt...

Husker jeg feil, eller sa du noe om at det var din første:)? Eller var det bare ditt første ekstraktbrygg?

@Einar Michelsen Dermed kan du betrakte meg som påmeldt. Var det snakk om å brygge et undergjæret øl med bartegjærentrønderpils, eller var betingelsen at det skulle være en trønderpils? Erfaring sier meg at en dunkles ("bayer") ikke trenger særlig lagering før den er godt drikkendes.
 
Husker jeg feil, eller sa du noe om at det var din første:)? Eller var det bare ditt første ekstraktbrygg?

@Einar Michelsen Dermed kan du betrakte meg som påmeldt. Var det snakk om å brygge et undergjæret øl med bartegjærentrønderpils, eller var betingelsen at det skulle være en trønderpils? Erfaring sier meg at en dunkles ("bayer") ikke trenger særlig lagering før den er godt drikkendes.

Som nevnt tidligere, dette er fullstendig betingelsesløst. Det viktigste er at du, og dere, kommer. Bonuspoeng hvis du har med en lager, og ekstrabonus dersom du rekker å lage noe med trøndergjæren. Men vi har vel ikke noe imot å smake på andre greier heller?

Kom for øvrig akkurat hjem fra hytten, og har nettopp luftet ut promp av gjæringsskapene... Helt på høyde med Murigjæren.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Tilbake
Topp