"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Kommentarer til denne? Ønsker meg en frisk og god APA med litt ryggrad og mye god humlearoma.

FERMENTABLES:
4.2 kg - German - Pilsner (66.7%)
1.8 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (28.6%)
0.3 kg - United Kingdom - Cara Malt (4.8%)
Synes selv at en god dose Vienna gjør seg i en litt rikere APA. Bruker selv opp til 20 % Vienna de gangene jeg brygger APA/IPA. Opplever det ikke som overdøvende eller tungt.

Synes selv at en god dose Vienna gjør seg i en litt rikere APA. Bruker selv opp til 20 % Vienna de gangene jeg brygger APA/IPA. Opplever det ikke som overdøvende eller tungt.
Takker så mye for tips. Har rukket å bestille ingrediensene, men da skal jeg ha det i bakhodet ;-)

b99e53d21d665d0a4f9e21679b0a39ac.png

Ble inspirert av den tyske stemningen som flere har vært innpå
Tenker her en "bohemsk Maibock" (Heller Bock) ..
Tenker OG ca 1.067 og FG rundt 1.011, så sterkere og tørrere enn vanlig bokkøl. (Da tanken med litt carafa 1, igjen, dukket opp..) Tenkte å bruke WL833 eller har noen et bedre forslag? (Gjæren fra forrige runde måtte dessverre skrotes da jeg gjorde feil ved vaskingen)

vil prøve lager igjen.. nå på 8c og en voksende grad av tålmodighet.

Kan evnt bytte ut bitterhumlen men noe mer økonomisk da..
Har Hallertau Magnum eller En som heter Green Bullet..
Bare noe i huet som sa Saaz only..
Hva tror man her? Vil dette bli lager?

Sent from my iPad using Tapatalk

Noen tanker til denne?
Har 300g humle og kunne tenke meg å bruke alt for å slippe å sitte igjen med rester... Er det kanskje for mye?

Recipe: IPA til familyen
Brewer: Wikstrand
Asst Brewer:
Style: American IPA
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 24,72 l
Post Boil Volume: 21,72 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l
Bottling Volume: 17,50 l
Estimated OG: 1,069 SG
Estimated Color: 14,5 EBC
Estimated IBU: 86,7 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 80,6 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
5,16 kg Pale Malt (2 Row) US (3,9 EBC) Grain 1 87,5 %
0,25 kg BEST Munich Dark (BESTMALZ) (25,0 EBC) Grain 2 4,2 %
0,19 kg Caramel/Crystal Malt - 40L (70,0 EBC) Grain 3 3,3 %
0,10 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (120,0 EBC) Grain 4 1,6 %
30,00 g Waimea [15,20 %] - First Wort 60,0 min Hop 5 54,1 IBUs
0,20 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 6 3,4 %
50,00 g Waimea [15,20 %] - Boil 5,0 min Hop 7 16,3 IBUs
20,00 g Citra [14,20 %] - Boil 5,0 min Hop 8 6,1 IBUs
50,00 g Cascade [8,00 %] - Boil 2,0 min Hop 9 3,6 IBUs
50,00 g Citra [14,20 %] - Boil 2,0 min Hop 10 6,5 IBUs
2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) Yeast 11 -
50,00 g Cascade [8,00 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 12 0,0 IBUs
30,00 g Citra [14,20 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 13 0,0 IBUs
20,00 g Waimea [15,20 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 14 0,0 IBUs

Mash Schedule: Temperature Mash, 2 Step, Light Body
Total Grain Weight: 5,90 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Mash in Add 23,00 l of water and heat to 50,0 C 50,0 C 0 min
Saccharification Heat to 64,4 C over 15 min 64,4 C 75 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 10 min 75,6 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 7,43 l water at 75,6 C
Notes:
------
Vannjustering etter Gahrs tabell

Fystro, du kan bruke Magnum til bittring.
Green Bullet ville jeg heller hatt i en ale.
Lager blir det sikkert hvis du ikke går amok med mengde Carafa.

-Merkelig, nå viste det alle mengder du vil bruke. Blir nok lager dette.

American Brown Ale

Jeg er igang med å planlegge en american brown ale som fruen har bestilt. Hun ønsker øllet på maks 5%. Hun ønsker det skal tendere opp mot den en kan kalle en brown porter. Det skal være noen brente/røstede toner, men disse skal være subtile. Brownmalt preget ønskes også i moderate mengder. Har komponert følgende oppskrift og ønsker følgelig innspill på denne:

OG: 1.050
FG: 1.012

MO pale malt - 5 EBC - 75%
Pale Crystal malt - 70 EBC - 9%
Cara Amber - 70 EBC - 6%
Brown Malt - 180 EBC - 6%
Pale Chocolate - 600 EBC - 3%
Carafa Special II - 1100 EBC - 1%

IBU på omtrent 50, cascade på 70 (40gr), 20 (20gr), 10 (20gr), 2 (10gr) og tørr (15gr)
BU:GU ratio 1:1

WLP 001 - 18-20 grader

Ser ikke helt poenget med to typer krystallmalt med samme EBC, bytt ut Cara Amber med Amber malt så er du good to go

Ser forøvrig at du bruker en del Cascade. Ikke no galt i det, men det tenderer vel over i en Cascadian Brown Ale ;-)

American Brown Ale

Jeg er igang med å planlegge en american brown ale som fruen har bestilt. Hun ønsker øllet på maks 5%. Hun ønsker det skal tendere opp mot den en kan kalle en brown porter. Det skal være noen brente/røstede toner, men disse skal være subtile. Brownmalt preget ønskes også i moderate mengder. Har komponert følgende oppskrift og ønsker følgelig innspill på denne:

OG: 1.050
FG: 1.012

MO pale malt - 5 EBC - 75%
Pale Crystal malt - 70 EBC - 9%
Cara Amber - 70 EBC - 6%
Brown Malt - 180 EBC - 6%
Pale Chocolate - 600 EBC - 3%
Carafa Special II - 1100 EBC - 1%

IBU på omtrent 50, cascade på 70 (40gr), 20 (20gr), 10 (20gr), 2 (10gr) og tørr (15gr)
BU:GU ratio 1:1

WLP 001 - 18-20 grader

Slike jenter det vil gamle Norge ha:).

Enig med @loebrygg + at du kan gå litt opp i EBC på krystallet. 120 er et tall jeg alltid har likt der. Litt mindre søtt, og litt mer trøkk.

Jeg har akkurat brygget en amber med 45/55 Cascade/EKG - etter råd og inspirasjon fra flere - og så langt smaker det uhyre lovende. Inspirasjonen var fra en cascadian black som @Robert W brygget. Med EKG'en får du jo dessuten med en liten hilsen til den porteren fruen har som referanse;). Men bare Cascade skulle vel ikke skjemme ut noe øl, heller. Særlig ikke sett fra en kattevenns synspunkt:p.

Sist redigert:
Det er snart på tide å lage vår første ladning lyngøl med masse deilige røsslyng. Jeg er litt usikker på oppskrifta her. Jeg ønsker meg et øl med mye god smak av lyng og honning, men samtidig er ikke overdreven karamellsmak noe mål. Åssen røsslyngen kommer til å virke er også usikkert. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke en del røykmalt, men jeg sløyfa det etter erfaringene med bålbrygginga.

Til ca 23 liter i gjæringsfatet:

3,00 kg Maris Otter (Crisp) (7,9 EBC) 51,7 %
1,00 kg Best Caramel Aromatic Malt (39,4 EBC) 17,2 %
0,50 kg Carared (Weyermann) (47,3 EBC) 8,6 %
0,30 kg Melanoidin (BestMälz) (70,0 EBC) 5,2 %
1,00 kg Lynghonning (2,0 EBC) 17,2 %
20,00 g Saaz [3,75 %] - Boil 60,0 min 7,1 IBUs
Masse g Røsslyngblomster (Boil 0,0 mins)

Gjæres på Wlp028.

Det er snart på tide å lage vår første ladning lyngøl med masse deilige røsslyng. Jeg er litt usikker på oppskrifta her. Jeg ønsker meg et øl med mye god smak av lyng og honning, men samtidig er ikke overdreven karamellsmak noe mål. Åssen røsslyngen kommer til å virke er også usikkert. Jeg hadde egentlig tenkt å bruke en del røykmalt, men jeg sløyfa det etter erfaringene med bålbrygginga.

Til ca 23 liter i gjæringsfatet:

3,00 kg Maris Otter (Crisp) (7,9 EBC) 51,7 %
1,00 kg Best Caramel Aromatic Malt (39,4 EBC) 17,2 %
0,50 kg Carared (Weyermann) (47,3 EBC) 8,6 %
0,30 kg Melanoidin (BestMälz) (70,0 EBC) 5,2 %
1,00 kg Lynghonning (2,0 EBC) 17,2 %
20,00 g Saaz [3,75 %] - Boil 60,0 min 7,1 IBUs
Masse g Røsslyngblomster (Boil 0,0 mins)

Gjæres på Wlp028.

Bare Maris oter og Carared, altså? Droppe alt av melanoidinmalt?

Ja. Du vil jo ha et preg av det andre du dytter oppi der. Maris kan kunne også vært single spør du meg. Man kommer som regel langt med en base og en spesial. Færre ingredienser hever terskelen for bryggeteknikk og.

Ja. Du vil jo ha et preg av det andre du dytter oppi der. Man kommer som regel langt med en base og en spesial. Færre ingredienser hever terskelen for bryggeteknikk og.
Blir andelen honning litt tung på den måten, eller? Booste mengden Carared for å kompensere litt? Og litt mer basemalt også?

Blir andelen honning litt tung på den måten, eller? Booste mengden Carared for å kompensere litt? Og litt mer basemalt også?

Jeg vet faktisk ikke. Men det jeg tenker er at hvis du vil lage et øl med preg av andre "greier", og spør her, så ville jeg holdt det simpelt. Du kommer langt med MO og litt caramell. Men når jeg strøk ut greiene dine så antar jeg at du skrur opp det som er igjen for å kompensere. Diu vil kanskje meske høyt for å kompensere for honningen.

Jeg vet faktisk ikke. Men det jeg tenker er at hvis du vil lage et øl med preg av andre "greier", og spør her, så ville jeg holdt det simpelt. Du kommer langt med MO og litt caramell. Men når jeg strøk ut greiene dine så antar jeg at du skrur opp det som er igjen for å kompensere. Diu vil kanskje meske høyt for å kompensere for honningen.
Har allerede lagt opp til høy mesketemperatur for å få litt fylde på det. Tror du kan ha rett, da. Ser litt på om jeg må skru opp de to gjenværende, men takk for innspill. Jeg var veldig usikker denne gangen.

Har allerede lagt opp til høy mesketemperatur for å få litt fylde på det. Tror du kan ha rett, da. Ser litt på om jeg må skru opp de to gjenværende, men takk for innspill. Jeg var veldig usikker denne gangen.

Bare gjør det, og så kan du evt justere til neste gang. Det er ikke sånn at du bare har en sjanse. Øvelse gjør mester :)

Tilbake
Topp