"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

65 er nok fint. Mesking på 67c vil nok gi litt mer fylde og restsødme enn det som er ønskelig i en pale ale.

Bare for å være vanskelig: Jeg synes 67 grader er helt fint. Du får et temmelig tørt øl om du mesker på 65. Jeg synes humla trenger den lille ekstra fylden du får ved 67. Restsødme blir det neppe noe av når du bruker 001.
 
det var da svært til kverulering :D la oss alle brygge samme oppskrift på 64, 65, 66, 67 og 68 grader så kan vi samles en kveld og sammenligne :D

Litt langt til Stavanger;).

Men hadde jeg svart først, hadde du vært kverulanten:D.

Men helt alvorlig talt, så mener jeg faktisk at apa'er fort blir ubehagelig tørre. Så jeg kunne godt meske på 69, også;).
 
Da har jeg meget lyst til å prøve meg på en slags klone av Flying Dog Gonzo Porter, og har kommet frem til noe slikt:

Malt:
7,5 kg - 2-row pale USA (Best Pale Ale Malt)
1,1 kg - Crystal malt (120L) USA (Fawcets Dark Crystal)
0,45 kg - Black Barley USA (Crisp Black Malt)
0,25 kg - Chocolate Malt USA (Crisp Chocolate Malt)

Ser nå at min lokale maltpusher ikke nødvendigvis har akkurat det jeg har surret meg frem til. derfor har jeg alternativer i parantes.

Humle:
10g Warrior Kok 90m
30g Northern Brewer 60m
30g Northern Brewer 30m
85g Cascade 0m
115g Cascade Tørrhumling

Gjær:
WLP001

Meskeskjema:
67grader - 60 min
78 grader - utmesk 15min

Gjæring 21 grader for en 14 ish dager.
Beregnet OG 1.091 og FG 1.021 (ABV ca 10%)

Oppskriften er sammensatt av flere nettkilder. Noen som har en pekepinn på om jeg er på rett spor mot en god "imp porter"?
 
Sist redigert:
Hva oppnår du med separate humletilsetninger ved henholdsvis 90 min og 60 min. Er ikke det bitterhumling uansett?
 
Jeg var innom min lokale LBS for å kjøpe inn til Nelson Pale Ale, mannen i kassen anbefalte meg en litt annerledes variant og jeg endte derfor opp med noe litt annet.
Det blir uansett at jeg brygger denne nå, men ville gjerne legge den ut her for å høre om det er noen innspill:

Nelson Pale Ale

Malt:

5,2 kg - Pale Malt
250g - Caramel Malt Lys
120g - Crystal Malt 150

Humle:
20g Nelson @60min
80g Nelson @1min
100g Nelson - Tørrhumle

Gjær:
Safale US-05

Meskeskjema:
60min på 67C
10min på 75

Resultat når alt er lagt inn i Beersmith:
Forv. OG: 1.050
Forv FG: 1.010
IBU: 26 - (er denne litt lav?)
EBC: 12
ABV: 5,5%

Ser dette greit ut?
Oppskriften jeg fikk med fra butikken tilsier at IBU=34 og at ABV burde ende rundt 4,9%.
Men regner med at Beersmith og Grainfather Recipe Tool er mere korrekte når alt er lagt inn der?

EDIT: Kunne jeg med fordel endret humle til 30g @60min og 70g @1min?
(Da sier Beersmith at vi er på 35 IBU)
 
Da har jeg meget lyst til å prøve meg på en slags klone av Flying Dog Gonzo Porter, og har kommet frem til noe slikt:

Malt:
7,5 kg - 2-row pale USA (Best Pale Ale Malt)
1,1 kg - Crystal malt (120L) USA (Fawcets Dark Crystal)
0,45 kg - Black Barley USA (Crisp Black Malt)
0,25 kg - Chocolate Malt USA (Crisp Chocolate Malt)

Ser nå at min lokale maltpusher ikke nødvendigvis har akkurat det jeg har surret meg frem til. derfor har jeg alternativer i parantes.

Humle:
10g Warrior Kok 90m
30g Northern Brewer 60m
30g Northern Brewer 30m
85g Cascade 0m
115g Cascade Tørrhumling

Gjær:
WLP001

Meskeskjema:
67grader - 60 min
78 grader - utmesk 15min

Gjæring 21 grader for en 14 ish dager.
Beregnet OG 1.091 og FG 1.021 (ABV ca 10%)

Oppskriften er sammensatt av flere nettkilder. Noen som har en pekepinn på om jeg er på rett spor mot en god "imp porter"?

Går helt sikkert fint, Chocolate malten og Black til Briess er ihvertfall helt fin

Har brygget oppskriften fra BYO et par ganger selv med godt resultat,
http://byo.com/malt/item/1454-tasting-double
men den blir best om jeg halverer mengden Crystal og Cascade
 
Jeg var innom min lokale LBS for å kjøpe inn til Nelson Pale Ale, mannen i kassen anbefalte meg en litt annerledes variant og jeg endte derfor opp med noe litt annet.
Det blir uansett at jeg brygger denne nå, men ville gjerne legge den ut her for å høre om det er noen innspill:

Nelson Pale Ale

Malt:

5,2 kg - Pale Malt
250g - Caramel Malt Lys
120g - Crystal Malt 150

Humle:
20g Nelson @60min
80g Nelson @1min
100g Nelson - Tørrhumle

Gjær:
Safale US-05

Meskeskjema:
60min på 67C
10min på 75

Resultat når alt er lagt inn i Beersmith:
Forv. OG: 1.050
Forv FG: 1.010
IBU: 26 - (er denne litt lav?)
EBC: 12
ABV: 5,5%

Ser dette greit ut?
Oppskriften jeg fikk med fra butikken tilsier at IBU=34 og at ABV burde ende rundt 4,9%.
Men regner med at Beersmith og Grainfather Recipe Tool er mere korrekte når alt er lagt inn der?

EDIT: Kunne jeg med fordel endret humle til 30g @60min og 70g @1min?
(Da sier Beersmith at vi er på 35 IBU)
Du få i allefall nok humlesmak, den hummlen er smaksrik
 
Ja lager ølen fordi jeg har fått anbefalt humlen og vil "lære" meg den.
Så håper det blir ålreit smak :)
Forbered deg på smak av løk. Det var hva jeg fikk i min da jeg laget liknende. Jeg likte den og har gjort den et par ganger. Det var riktignok en IPA som jeg droppet tørrhumle på.
 
Jeg lagde denne igår, så håper den blir bra :)
Fikk en oppskrift av LBS, så jeg stoler på at han har peiling, hørtes sånn ut ihvertfall.
Så jeg satser på det beste og kan oppdatere om et par uker!
 
Hornindalskveik

25 liter til gjæring

5 kg Pils
1 kg München lys

30 gr Perle @60 min
20 gr Perle @15 min

Starter med 22 liter vann og fyller BB30'en med einebusker/kvaster. Koker opp og lar det koke i 15-20 minutter, før jeg hever opp silbunn og får ut mesteparten av einerestene. Mesker malten så i einerlågen i 60 minutt på 65 grader. Utmesk 10 minutt på 78 grader, der skyllevann også er einerlåg. Sikter på en OG på rundt 1.055 - 1.060. Koker i 1 time, tilsetter whirlfloc og gjærnæring som vanlig. Kjøler ned vørter til 35 grader hvor jeg da rister karet, og tilsetter mariauget. Isolerer karet, ved å sette det på liggeunderlag og dra isolasjon rundt / over, men med lokket løst på karet. Setter det da på et 30 grader varmt bad til FG er nådd.

Innspill?
 
Laget en Simcoe/Mosaic APA i fjor som jeg syntes jeg traff bra med. Den gangen benyttet jeg:

5,5kg Maris Otter
0,15 D-45 candy sirup (denne fordi jeg hadde igjen rester fra en Chimay klone)

Nå tenkte jeg lage liknende igjen men hadde ikke tenkt kjøpe ny pakke D-45. Vil jeg få liknede resultat om jeg bruker 0,75kg Crystal 10L? fra Beersmith ser det ut som jeg da treffer både farge og ABV (gitt samme utgjæring selvfølgelig).

Noen som har erfaring med slike bytter?
 
Laget en Simcoe/Mosaic APA i fjor som jeg syntes jeg traff bra med. Den gangen benyttet jeg:

5,5kg Maris Otter
0,15 D-45 candy sirup (denne fordi jeg hadde igjen rester fra en Chimay klone)

Nå tenkte jeg lage liknende igjen men hadde ikke tenkt kjøpe ny pakke D-45. Vil jeg få liknede resultat om jeg bruker 0,75kg Crystal 10L? fra Beersmith ser det ut som jeg da treffer både farge og ABV (gitt samme utgjæring selvfølgelig).

Noen som har erfaring med slike bytter?

Jaja, nå er det ihvertfall forsøkt. OG prøven smakte godt og vi traff estimert OG. Noen uker nå så får vi se.
 
Tilbake
Topp