"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ja lager ølen fordi jeg har fått anbefalt humlen og vil "lære" meg den.
Så håper det blir ålreit smak :)
Forbered deg på smak av løk. Det var hva jeg fikk i min da jeg laget liknende. Jeg likte den og har gjort den et par ganger. Det var riktignok en IPA som jeg droppet tørrhumle på.

Jeg lagde denne igår, så håper den blir bra :)
Fikk en oppskrift av LBS, så jeg stoler på at han har peiling, hørtes sånn ut ihvertfall.
Så jeg satser på det beste og kan oppdatere om et par uker!

Hornindalskveik

25 liter til gjæring

5 kg Pils
1 kg München lys

30 gr Perle @60 min
20 gr Perle @15 min

Starter med 22 liter vann og fyller BB30'en med einebusker/kvaster. Koker opp og lar det koke i 15-20 minutter, før jeg hever opp silbunn og får ut mesteparten av einerestene. Mesker malten så i einerlågen i 60 minutt på 65 grader. Utmesk 10 minutt på 78 grader, der skyllevann også er einerlåg. Sikter på en OG på rundt 1.055 - 1.060. Koker i 1 time, tilsetter whirlfloc og gjærnæring som vanlig. Kjøler ned vørter til 35 grader hvor jeg da rister karet, og tilsetter mariauget. Isolerer karet, ved å sette det på liggeunderlag og dra isolasjon rundt / over, men med lokket løst på karet. Setter det da på et 30 grader varmt bad til FG er nådd.

Innspill?

Laget en Simcoe/Mosaic APA i fjor som jeg syntes jeg traff bra med. Den gangen benyttet jeg:

5,5kg Maris Otter
0,15 D-45 candy sirup (denne fordi jeg hadde igjen rester fra en Chimay klone)

Nå tenkte jeg lage liknende igjen men hadde ikke tenkt kjøpe ny pakke D-45. Vil jeg få liknede resultat om jeg bruker 0,75kg Crystal 10L? fra Beersmith ser det ut som jeg da treffer både farge og ABV (gitt samme utgjæring selvfølgelig).

Noen som har erfaring med slike bytter?

Laget en Simcoe/Mosaic APA i fjor som jeg syntes jeg traff bra med. Den gangen benyttet jeg:

5,5kg Maris Otter
0,15 D-45 candy sirup (denne fordi jeg hadde igjen rester fra en Chimay klone)

Nå tenkte jeg lage liknende igjen men hadde ikke tenkt kjøpe ny pakke D-45. Vil jeg få liknede resultat om jeg bruker 0,75kg Crystal 10L? fra Beersmith ser det ut som jeg da treffer både farge og ABV (gitt samme utgjæring selvfølgelig).

Noen som har erfaring med slike bytter?

Jaja, nå er det ihvertfall forsøkt. OG prøven smakte godt og vi traff estimert OG. Noen uker nå så får vi se.

22 liter first price eplejuice
En 4-liters mesk på 67 grader i 60 minutter:
1/2 kg maris otter
1 kg Aromatic
Koke 20 min
10 gram EKG ved 10 min.
Wyeast 1318

Hva blir dette (bragg?), og hva må jeg endre? Det er tatt nokså rett ut av lufta. Ideen er å lage noe som ikke blir like knusktørt som den cideren jeg lagde på eplejuice og nottingham. Men jeg har ingen ide om maltmengde og humlemengde. Gjæren er det eneste jeg er temmelig sikker på at jeg vil bruke.

22 liter first price eplejuice
En 4-liters mesk på 67 grader i 60 minutter:
1/2 kg maris otter
1 kg Aromatic
Koke 20 min
10 gram EKG ved 10 min.
Wyeast 1318

Hva blir dette (bragg?), og hva må jeg endre? Det er tatt nokså rett ut av lufta. Ideen er å lage noe som ikke blir like knusktørt som den cideren jeg lagde på eplejuice og nottingham. Men jeg har ingen ide om maltmengde og humlemengde. Gjæren er det eneste jeg er temmelig sikker på at jeg vil bruke.
Det er vel graff?

Det er vel graff?

Takk:). Dét var det!

Da kunne jeg google, og fant mr info: https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/how-to-make-graf-a-cider-beer-hybrid/
http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=117117

Og her: https://forum.norbrygg.no/threads/oppskrift-graf.15152/#post-147789

Det ser ut som om det ikke finnes noen faste retningslinjer, så da kan jeg kanskje teste den oppskriften jeg lagde - dersom ikke noen med erfaring kan si noe om at det vil funke dårlig.

Braggot er blanding av honning og malt. Vet ikke hva dette bør kalles, hard cider kanskje. https://www.homebrewersassociation.org/forum/index.php?topic=20907.0

Vanskelig å si hvordan det bli, redtsødme og surhet er ikke lett å spå. Men tipper det er lurt å tilsette gjærnæring et par ganger under primærgjæring. Hvis du googler staggered nutrient additions finner du masse.

Jeg unngår helst gjærnæring under gjæringen fordi jeg mistenker at den bidrar til fusel. Så jeg begrenser bruken til starterne, og jeg setter alltid starter. Her får jeg også noe FAN fra malten.

Jeg unngår helst gjærnæring under gjæringen fordi jeg mistenker at den bidrar til fusel. Så jeg begrenser bruken til starterne, og jeg setter alltid starter. Her får jeg også noe FAN fra malten.

Interessant, ser ut til at du har rett. http://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/
Det forklarer kanskje hvordan mjøden jeg laget endte opp som den gjorde. Tilsetningene bør altså være presise og tilpasset hver enkelt gjærtype.

For øl skal jeg slutte å tilsette næring i kok, kun i starter.

Interessant, ser ut til at du har rett. http://scottjanish.com/esters-and-fusel-alcohols/
Det forklarer kanskje hvordan mjøden jeg laget endte opp som den gjorde. Tilsetningene bør altså være presise og tilpasset hver enkelt gjærtype.

For øl skal jeg slutte å tilsette næring i kok, kun i starter.

Samme artikkelen som jeg støtter meg på, + at @Kontorstol også har vært inne på dette.

Det er alltid vanskelig å si hva som faktisk virker, men jeg har ikke det fuselproblemet jeg hadde. Når har jeg nok blitt bedre på å kontrollere temperaturen - og kanskje særlig det at jeg pitcher lavere kan ha bidratt - men jeg tror at det å droppe gjærnæring i brygget kan ha bidratt. Jeg ser ingen negative effekter. Gjæren har jo fått alt den trenger i starteren, og er frisk og fin når jeg tilsetter den.

Om jeg en sjelden gang gjenbruker gjær direkte uten å gå veien om en starter, bruker jeg gjærnæring. Men det gjør jeg så å si aldri nå.

Jeg har ikke visst dette, men har brukt gjærnæring kun i startere når jeg begynte med startere (brukte lenge kun tørrgjær). Logikken min var at hvis jeg pitcher frisk og godt næret gjær, så er det såpass med næringsstoffer i vørteren til å gjøre resten av jobben. Om man bruker en gjær i generasjoner, så tenker jeg også at det kan holde med oppfriskning med gjærnæring i startersteget. Mulig jeg tar feil, men jeg tror det er mye overkompensering med gode ideer og vaner som stables oppå hverandre i denne hobbyen. Som å gå med både belte og bukseseler for å holde buksa oppe. Hvis noe virker så trenger man ikke gjøre enda en ting for å oppnå det samme.

Jeg har ikke visst dette, men har brukt gjærnæring kun i startere når jeg begynte med startere (brukte lenge kun tørrgjær). Logikken min var at hvis jeg pitcher frisk og godt næret gjær, så er det såpass med næringsstoffer i vørteren til å gjøre resten av jobben. Om man bruker en gjær i generasjoner, så tenker jeg også at det kan holde med oppfriskning med gjærnæring i startersteget. Mulig jeg tar feil, men jeg tror det er mye overkompensering med gode ideer og vaner som stables oppå hverandre i denne hobbyen. Som å gå med både belte og bukseseler for å holde buksa oppe. Hvis noe virker så trenger man ikke gjøre enda en ting for å oppnå det samme.

Hjertens enig. Jeg bruker Wyeast gjærnæring, som visstnok skal inneholde sink. Så dermed er det problemet løst; gjæren får med seg det den trenger fra starteren. FAN er det antakelig nok av i vørteren i de fleste tilfellene.

Tilbake
Topp