"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg klarer ikke å gi et direkte svar på spørsmålet ditt. Men 0.5 kg honning vil heve OG fra 1.056 til 1.067, og 1 kg til 1.079. Du må vel ta det den veien? - og så er det temmelig usikkert hva som så vil skje.

Men ellers: En kilo honning vil gi borti 3% alkohol i 15 liter, tror jeg, gitt full utgjæring. Du har jo bare 2,76% alkohol og 36% utgjæring i det ølet du har, og gitt samme utgjæringsprosent, vil den halvkiloen øke alkoholprosenten til 4,2%. Da regner jeg OG 1.067 og FG 1.035. En kilo bringer deg opp til 5,8%. Men du vil vel rimeligvis få mer uttelling for honningen enn det. Vanskelig å si.

Vet ikke om dette var til noen hjelp. Et problem for meg er at den kalkulatoren jeg bruker (brewersfriend) ikke beregner mer enn 77% utgjæring på sukker, så den er litt ubrukelig når honning skal inn i regnestykket.
 
Ja, det blir sikkert samme FG, men noe er sikkert galt med gjæringen i utgangspunktet, kanskje ny aktivitet vil sette prosessen igang?
 
@erikraude Tror jeg surrer litt. Kalkulatoren forvirrer meg. Men jeg tror det er realistisk at halvkiloen vil øke alkoholprosenten til 4,2%, mens en kilo bringer deg opp til 5,8%. Der ligger det vel 100% utnyttelse av honningen, ja. (Prosentene framkom altså ved at jeg la inn den OG'en som honningen ville gitt deg, og beholdt den FG'en du har. Og da ligger det jo i det at honningen gjærer helt ut. Håper dette er logisk.)
 
@erikraude Tror jeg surrer litt. Kalkulatoren forvirrer meg. Men jeg tror det er realistisk at halvkiloen vil øke alkoholprosenten til 4,2%, mens en kilo bringer deg opp til 5,8%. Der ligger det vel 100% utnyttelse av honningen, ja. (Prosentene framkom altså ved at jeg la inn den OG'en som honningen ville gitt deg, og beholdt den FG'en du har. Og da ligger det jo i det at honningen gjærer helt ut. Håper dette er logisk.)
Da ligger det an til at den får en kilo. Men så mye rein alkohol må jo bringe FG ned? Nå er den jo tjukk som velling. Søt, god, alkoholsvak velling.
 
Så har jeg et eget prosjekt. Årets juleøl - som kanskje helst mest blir neste års, men litt årets også. Jeg er ikke så veldig usikker på den egentlig, siden den er en variant av noe jeg har brygget før, men hører likevel gjerne kommentarer - og gode råd om prosessen, eventuelt. Jeg brygger ikke sånt ofte.

OG 1.076, FG 1.021, ABV 7,15, IBU 45, mesketemp 68 grader. Batch sparge.
Basert på 75% meskeeffektivitet og 72% utgjæring.

Til 47 liter ferdig øl. (56 liter til kok).

9.0 kg Maris Otter (54%)
4.0 kg Lyst Münchnermalt (24%)
1.0 kg Melanoidinmalt (6%)
1.0 kg Crystal 120 EBC (6%)
1.0 kg Lyst sjokolademalt (6%)
0,3 kg Blackprinz malt (1,8%)
0,3 kg Black malt (1,8%)
0,1 kg Peated malt (0,6%)

Bramling Cross @60 og 15

Wyeast 1318

Blir det for søtt med en kilo melanoidinmalt? Det er i grunnen det jeg lurer på. Det er en kilo som jeg har tatt fra münchnermaltet i den gamle oppskriften, og jeg er slett ikke sikker på at jeg skal gjøre det. Den gamle hadde også mørk münchner, og ikke noe lys. Det er mulig jeg skal flytte noe av den lyse tilbake til mørk.
 
Da ligger det an til at den får en kilo. Men så mye rein alkohol må jo bringe FG ned? Nå er den jo tjukk som velling. Søt, god, alkoholsvak velling.

Dette har jeg gått meg vill i før, men så vidt jeg husker, var villfarelsen min den samme som den jeg tror du befinner deg i nå. Det som skjer er, at du øker SG kraftig når du tilsetter honningen, og det er da egentlig OG du øker. FG forblir så å si konstant. Du øker jo volumet, også, og sjøl om noe blir til CO2, og forsvinner, så blir ikke utslaget særlig stort.
 
Honning vil jo gjære helt ut, så du vil likevel havne på 1.035,
men med høyere alkohol prosent og høyere utgjæring
 
@Finn Berger Bramling Cross som eneste humle? Har du testet det før? For meg er den humlen blitt en slags nemesis. Jeg har lyst til å få den til å fungere, men blir alltid litt skuffet.

Jeg mistenker at det kan fungere i et øl med mye mørk og søt maltkarakter, så det er mulig du er inne på noe, altså.
 
Stemmer det, altså? Jeg tenker som så at hvis jeg heller en liter vodka i fatet vil det både dra opp alkoholprosent og ned FG. Men det stemmer altså ikke? Rart.
 
Så har jeg et eget prosjekt. Årets juleøl - som kanskje helst mest blir neste års, men litt årets også. Jeg er ikke så veldig usikker på den egentlig, siden den er en variant av noe jeg har brygget før, men hører likevel gjerne kommentarer - og gode råd om prosessen, eventuelt. Jeg brygger ikke sånt ofte.

OG 1.076, FG 1.021, ABV 7,15, IBU 45, mesketemp 68 grader. Batch sparge.
Basert på 75% meskeeffektivitet og 72% utgjæring.

Til 47 liter ferdig øl. (56 liter til kok).

9.0 kg Maris Otter (54%)
4.0 kg Lyst Münchnermalt (24%)
1.0 kg Melanoidinmalt (6%)
1.0 kg Crystal 120 EBC (6%)
1.0 kg Lyst sjokolademalt (6%)
0,3 kg Blackprinz malt (1,8%)
0,3 kg Black malt (1,8%)
0,1 kg Peated malt (0,6%)

Bramling Cross @60 og 15

Wyeast 1318

Blir det for søtt med en kilo melanoidinmalt? Det er i grunnen det jeg lurer på. Det er en kilo som jeg har tatt fra münchnermaltet i den gamle oppskriften, og jeg er slett ikke sikker på at jeg skal gjøre det. Den gamle hadde også mørk münchner, og ikke noe lys. Det er mulig jeg skal flytte noe av den lyse tilbake til mørk.
Jeg ville nok droppa, eller ihvertfall gått kraftig ned på, melanoidinmalten og heller kjørt litt mørk München.
 
@Finn Berger Bramling Cross som eneste humle? Har du testet det før? For meg er den humlen blitt en slags nemesis. Jeg har lyst til å få den til å fungere, men blir alltid litt skuffet.

Jeg mistenker at det kan fungere i et øl med mye mørk og søt maltkarakter, så det er mulig du er inne på noe, altså.

Jeg har en lys mild til gjæring nå - det er den som jeg skal bruke gjæren fra til denne porteren - der jeg har brukt Br X aleine. Ellers har jeg alltid brukt den sammen med noe annet - kanskje helst Fuggles. Det gjorde jeg i den siste bitteren min, som jeg er veldig fornøyd med, for en gangs skyld. Det var vel den som inspirerte meg til å ta den helt ut. Jeg har blitt ganske gode venner med denne humla - som jo er litt sær. Det riktige å si er kanskje at jeg har lært meg å like den.

Nå er jeg ikke så redd for å prøve den aleine i en porter. Jeg har smakt det i en komersiell variant, som jeg ikke husker hva heter i farten, og det var ikke avskrekkende. Som du er inne på, så er det vel særlig mørke øl denne humla er ansett som egnet til. Jeg er nok mer engstelig for hvordan mild'en blir:p.
 
Jeg har en lys mild til gjæring nå - det er den som jeg skal bruke gjæren fra til denne porteren - der jeg har brukt Br X aleine. Ellers har jeg alltid brukt den sammen med noe annet - kanskje helst Fuggles. Det gjorde jeg i den siste bitteren min, som jeg er veldig fornøyd med, for en gangs skyld. Det var vel den som inspirerte meg til å ta den helt ut. Jeg har blitt ganske gode venner med denne humla - som jo er litt sær. Det riktige å si er kanskje at jeg har lært meg å like den.

Nå er jeg ikke så redd for å prøve den aleine i en porter. Jeg har smakt det i en komersiell variant, som jeg ikke husker hva heter i farten, og det var ikke avskrekkende. Som du er inne på, så er det vel særlig mørke øl denne humla er ansett som egnet til. Jeg er nok mer engstelig for hvordan mild'en blir:p.
Jeg hadde tenkt å bruke den aleine i en nordengelsk brun jeg har på programmet, men pysa ut. Det blir EKG istedet.
 
Men jeg vil ikke se bort fra det, jeg vil jo ha FG nedover. :p

Om du tilsetter 0,9 liter vann, vil du senke SG med ett poeng, du vil altså senke FG fra 1.035 til 1.034. Og det er ikke stor forskjell på egenvekta til vann og vodka. (virkningen, derimot ... :eek:)

Tror forøvrig jeg følger rådet ditt omm melanoidin/mørk m.:)
 
Jeg hadde tenkt å bruke den aleine i en nordengelsk brun jeg har på programmet, men pysa ut. Det blir EKG istedet.

Feiging. Ta nå en for vitenskapen. (Sier han som nettopp har tappa opp en nordengelsk brun med 100% EKG:p).

Neida - det er som sagt ei sær humle, og om du ikke blir venner med den, er det jo synd å ha ødelagt en batch. Men jeg mener den skal være god i en nordengelsk brun.
 
Feiging. Ta nå en for vitenskapen. (Sier han som nettopp har tappa opp en nordengelsk brun med 100% EKG:p).

Neida - det er som sagt ei sær humle, og om du ikke blir venner med den, er det jo synd å ha ødelagt en batch. Men jeg mener den skal være god i en nordengelsk brun.
Jeg tenkte jo det når jeg laga oppskrifta, men så har oppskrifta liggi en stund, og nå... feiga jeg altså ut.
 
Tilbake
Topp