loebrygg
Norbrygg-medlem
Stemmer det, altså? Jeg tenker som så at hvis jeg heller en liter vodka i fatet vil det både dra opp alkoholprosent og ned FG. Men det stemmer altså ikke? Rart.
Joda, det stemmer det
men det ser vi bort i fra
Stemmer det, altså? Jeg tenker som så at hvis jeg heller en liter vodka i fatet vil det både dra opp alkoholprosent og ned FG. Men det stemmer altså ikke? Rart.
Men jeg vil ikke se bort fra det, jeg vil jo ha FG nedover.Joda, det stemmer det
men det ser vi bort i fra
@Finn Berger Bramling Cross som eneste humle? Har du testet det før? For meg er den humlen blitt en slags nemesis. Jeg har lyst til å få den til å fungere, men blir alltid litt skuffet.
Jeg mistenker at det kan fungere i et øl med mye mørk og søt maltkarakter, så det er mulig du er inne på noe, altså.
Jeg hadde tenkt å bruke den aleine i en nordengelsk brun jeg har på programmet, men pysa ut. Det blir EKG istedet.Jeg har en lys mild til gjæring nå - det er den som jeg skal bruke gjæren fra til denne porteren - der jeg har brukt Br X aleine. Ellers har jeg alltid brukt den sammen med noe annet - kanskje helst Fuggles. Det gjorde jeg i den siste bitteren min, som jeg er veldig fornøyd med, for en gangs skyld. Det var vel den som inspirerte meg til å ta den helt ut. Jeg har blitt ganske gode venner med denne humla - som jo er litt sær. Det riktige å si er kanskje at jeg har lært meg å like den.
Nå er jeg ikke så redd for å prøve den aleine i en porter. Jeg har smakt det i en komersiell variant, som jeg ikke husker hva heter i farten, og det var ikke avskrekkende. Som du er inne på, så er det vel særlig mørke øl denne humla er ansett som egnet til. Jeg er nok mer engstelig for hvordan mild'en blir.
Men jeg vil ikke se bort fra det, jeg vil jo ha FG nedover.
Jeg hadde tenkt å bruke den aleine i en nordengelsk brun jeg har på programmet, men pysa ut. Det blir EKG istedet.
Jeg tenkte jo det når jeg laga oppskrifta, men så har oppskrifta liggi en stund, og nå... feiga jeg altså ut.Feiging. Ta nå en for vitenskapen. (Sier han som nettopp har tappa opp en nordengelsk brun med 100% EKG).
Neida - det er som sagt ei sær humle, og om du ikke blir venner med den, er det jo synd å ha ødelagt en batch. Men jeg mener den skal være god i en nordengelsk brun.
Er det så lite å hente, altså? Hmmm. Dette blir en fyldig sak. En lyngstaut, egentlig.Om du tilsetter 0,9 liter vann, vil du senke SG med ett poeng, du vil altså senke FG fra 1.035 til 1.034. Og det er ikke så stor forskjell på egenvekta til vann og vodka. (virkningen, derimot ... )
Tror forøvrig jeg følger rådet ditt omm melanoidin/mørk m.
Enda litt oksygen, altså? Jeg tror egentlig gjæra er fin, men dette blei nok meska skrekkelig varmt. Som nevnt i bålbryggingstråden var PIDen defekt, så her fikk vi både lav OG, og jeg mistenker at mye av det vi henta ut er uspiselig for vanlig ølgjær.Jeg ville uansett slengt opp honning, US-05 og ekstra oksygen,
da tenker jeg du vil få den litt lengre ned
Nei, feit og fyldig, men ikke søt. Smaker bål og malt.Smaker det søtt da?
Nei, men vil den klare å spise mer kompliserte sukkerarter, eller er greia bare at den overlever høyere OG/mer alkohol? For det siste hjelper meg jo ikke.Har du vurdert High Gravity yeast
Da kan det jo hende den klarer å knaske seg vei gjennom en del av den stivelsen vi har løst opp i væska her også. Kan evt være verdt et forsøk. Evt vann og honning, for å få ned FG og opp alkoholprosent.Jeg tror den kan spise seg igjennom ganske mye
Nei, feit og fyldig, men ikke søt. Smaker bål og malt.
Ja, sånn bortsett fra at det blei lite er det egentlig ikke noe dårlig utgangspunkt for en honningøl. Spørsmålet er om 1 kg honning holder, eller om den burde få enda litt til. Ender vi med en FG på 1035 snakker vi jo ganske røslige saker.Høres da ut som om det eneste denne trenger for å bli et knalløl, er litt mer alkohol. På samme måten som det er godt med en dram til feit ribbe.
Ja, sånn bortsett fra at det blei lite er det egentlig ikke noe dårlig utgangspunkt for en honningøl. Spørsmålet er om 1 kg honning holder, eller om den burde få enda litt til. Ender vi med en FG på 1035 snakker vi jo ganske røslige saker.
Det kan jo være en ny, halv batch, meska lavt, kunne balansert det, men da blir det uten røsslyng, og det er jo litt trist. Ellers kan det jo være en god anledning til å lempe oppi kilovis med honning og få en skikkelig alkoholsterk, feit sak. 5,5 virker litt tynt for noe som er så fyldig, og som vi har så lite av...La oss si du kommer opp i 5,5%, da. Vanskelig å vurdere utenfra om det er nok til å balansere alle dekstrinene - kanskje ikke? Honning er jo i prinsippet sukker, så du kan jo bruke litt av det, også.
Er det en mulighet i tillegg å lage en ekstra vørter, mesket med tanke på optimal gjærbarhet?