"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Tenkte starte denne. Slik at de som er ute etter et tips eller røvertriks til en oppskrift de jobber med kan spørre her, i steden for at "ser denne greit ut?" blir en ny tråd hver gang noen har en oppskrift de pusler med.

Edit: Dvs, at hvis noen spør om hvordan oppskriften ser ut i et annet underforum, link de hit. Så unngår vi clutter der, og denne tråden stiger, og folk blir mer oppmerksomme på den, og så blir det en fin samletråd.
 
Sist redigert:
Jeg kan jo faktisk åpne mitt eget ball.


På lørdag så tenkte å skape atter en vørter til en bavarisk hefe. Men denne gang med en Herrmann-mesk.

Hvis jeg sier at jeg splitter gristen 50/50, men vannet i tre, hvor 1/3 går med til den første mesken. Er det noen som vil si at det blir helt feil? Særlig mtp temperaturen som blir oppnådd når siste 1/2 av malten går oppi og 2/3 av vannet som holder rundt 6 grader gå oppi?
 
Irish red i morra. Prøver å gjøre noe enkelt, for en gangs skyld.
Til 25 liter øl. Meske på 69.
Preboil sg 1.045, OG 1.053, FG 1.015, ABV 5%, IBU 20, SRM 20.
4,5 kg Maris Otter
1,2 kg Carared 50 EBC
0,2 kg Roasted Barley 1500

12 gr Magnum @ 60
20 gr EKG @10
10 gr. Willamette @ 10

WLP004 Irish Ale Yeast

Blir dette vel endimensjonalt? Jeg er såre fristet til å slenge inn noe Dark Crystal, også.
 
Irish red i morra. Prøver å gjøre noe enkelt, for en gangs skyld.
Til 25 liter øl. Meske på 69.
Preboil sg 1.045, OG 1.053, FG 1.015, ABV 5%, IBU 20, SRM 20.
4,5 kg Maris Otter
1,2 kg Carared 50 EBC
0,2 kg Roasted Barley 1500

12 gr Magnum @ 60
20 gr EKG @1001 øl
10 gr. Willamette @ 10

WLP004 Irish Ale Yeast

Blir dette vel endimensjonalt? Jeg er såre fristet til å slenge inn noe Dark Crystal, også.

Husker du hva jeg sa til deg ang Knicksen? Du ville dytte noe mer oppi der fordi det så ut som at det "manglet" noe. Ha litt is i magen. Kjør den der ;)

Des to færre ingredienser jo mer lærer du bedre hvordan bruke de du har, ble mitt nye motto etter den urkjedelige gristen som fikk varmpitchet wb-06, og som skal brygges igjen :)
 
Husker du hva jeg sa til deg ang Knicksen? Du ville dytte noe mer oppi der fordi det så ut som at det "manglet" noe. Ha litt is i magen. Kjør den der ;)

Des to færre ingredienser jo mer lærer du bedre hvordan bruke de du har, ble mitt nye motto etter den urkjedelige gristen som fikk varmpitchet wb-06, og som skal brygges igjen :)

Du har rett. "Vik fra meg, Satan!", skal jeg si til Dark Crystal-posen når jeg går inn i maltbua for å måle opp:).

Tenkte å gå for maksimal fylde. Kun kalsiumklorid, ikke noe gips? Eller 2:1?
 
Du har rett. "Vik fra meg, Satan!", skal jeg si til Dark Crystal-posen når jeg går inn i maltbua for å måle opp:).

Tenkte å gå for maksimal fylde. Kun kalsiumklorid, ikke noe gips? Eller 2:1?

Det blir vel cacl da ja. Men med vannet ditt så vet du nok selv best hvor mye som trengs ifht dine erfaringer.

Men. Jeg så det nå. 1.2kg carared? Hørtes med en gang mye ut? Men hvis du vet det går greit så går det jo greit. Hvis ikke så ville jeg heller sagt "du gode fine, kom til meg, til dark crystalen" men bare noen gram slik at du ikke må bumpe roasted nevneverdig for farge.
 
Det blir vel cacl da ja. Men med vannet ditt så vet du nok selv best hvor mye som trengs ifht dine erfaringer.

Men. Jeg så det nå. 1.2 kg carared? Hørtes med en gang mye ut? Men hvis du vet det går greit så går det jo greit. Hvis ikke så ville jeg heller sagt "du gode fine, kom til meg, til dark crystalen" men bare noen gram slik at du ikke må bumpe roasted nevneverdig for farge.

Det er i overkant av 20%, så det kommer til å merkes, ja. Jeg er ikke så redd for den der i og for seg, og jeg vil ha litt fylde og sødme. Men jeg lurte på å balansere den mot noe mørkere i tillegg. Normalt ville jeg - og sikkert de fleste - gjort det. Dark crystal er noe jeg bruker mye, og som jeg vet blir bra. Men jeg går for det der med å lære av å bruke bare den ene. Og så er det jo en del RB der.

Med mindre andre som har gjort noe tilsvarende kan fortelle meg at det blir for søtt.
 
Har du regnet på fargen? 200g roasted er jo en del. Nå sa jeg jo først at du skulle gå for den du postet, men jeg kikket faktisk ikke på mengdene. Blir ikke dette et stykke forbi "red" ?
 
Du har rett. "Vik fra meg, Satan!", skal jeg si til Dark Crystal-posen når jeg går inn i maltbua for å måle opp:).

Tenkte å gå for maksimal fylde. Kun kalsiumklorid, ikke noe gips? Eller 2:1?
Vik fra meg satan, crystal malt, er vel noe av det jeg har lært meg de sista åra. Det er så lett å legge til litt crystal, "fordi den finnes". Dont do it.
 
Jeg lurer på hva som er vanskeligst, evt lettest. Å moderere seg med krytallbruk eller å brygge et smashing bra øl med enda en type i gristen. Tror mange ser seg blinde på beskrivelser av typer, eller vil gjerne legge til en eller to de kjennner godt, for å så faktisk kanskje ende opp med et resultat som kanskje er litt rotete evt litt "for mye", om enn et snev bare.

For å trekke en parallell til lydmixing (som er det jeg bl.a driver med). Hvis det er noe i miksen som ikke høres så godt, så kan det ofte være at noe annet bør skrus ned for å få frem det du savner, i steden for å skru det du savner opp.
 
Har du regnet på fargen? 200g roasted er jo en del. Nå sa jeg jo først at du skulle gå for den du postet, men jeg kikket faktisk ikke på mengdene. Blir ikke dette et stykke forbi "red" ?

Øvre grense i BJCP er 18 SRM, og denne får 20. Det er den lyseste IRA'en jeg har laget så langt:).
 
Vik fra meg satan, crystal malt, er vel noe av det jeg har lært meg de sista åra. Det er så lett å legge til litt crystal, "fordi den finnes". Dont do it.

Jeg hører mye tung skepsis her - og jeg burde vel si at jeg ikke tenker på noe i retning av Kilkenny eller lignende søl. Og jeg bryr meg lite om BJCP-standarden på denne. O'Hara's er min favoritt; mye mørkere og med litt attitude. Ikke at denne kommer til å ligne på den. Jeg ser for meg noe rundt og litt søtt - men med litt bitt fra en tross alt anstendig dose RB. Og jeg kommer nok til så vidt å merke humla, også. Skal kanskje skru opp bittertilsetningen litt, for å balansere.
 
Jeg hører mye tung skepsis her - og jeg burde vel si at jeg ikke tenker på noe i retning av Kilkenny eller lignende søl. Og jeg bryr meg lite om BJCP-standarden på denne. O'Hara's er min favoritt; mye mørkere og med litt attitude. Ikke at denne kommer til å ligne på den. Jeg ser for meg noe rundt og litt søtt - men med litt bitt fra en tross alt anstendig dose RB. Og jeg kommer nok til så vidt å merke humla, også. Skal kanskje skru opp bittertilsetningen litt, for å balansere.

Du kan nok de typene bedre enn mange andre her inne, og iallefall meg. Synes kilkenny er godt jeg :S
 
Du kan nok de typene bedre enn mange andre her inne, og iallefall meg. Synes kilkenny er godt jeg :S

Mange gjør visst det. Jeg er ingen ølsnobb, så det er ikke dét, men jeg synes det smaker veldig lite av det ølet.

Irish Red er kanskje den øltypen som har dårligst grunnlag i noen egentlig tradisjon. Irene har visst aldri tenkt at det eksisterte noe sånt; det er visstnok noe guruen Michael Jackson fant på. Så jeg synes det er greit å jobbe med noe mer substansielt enn Kilkenny og Murphy.

Dette får bli sånn, tror jeg, og så får jeg bygge videre fra dette:).
 
Mange gjør visst det. Jeg er ingen ølsnobb, så det er ikke dét, men jeg synes det smaker veldig lite av det ølet.

Irish Red er kanskje den øltypen som har dårligst grunnlag i noen egentlig tradisjon. Irene har visst aldri tenkt at det eksisterte noe sånt; det er visstnok noe guruen Michael Jackson fant på. Så jeg synes det er greit å jobbe med noe mer substansielt enn Kilkenny og Murphy.

Dette får bli sånn, tror jeg, og så får jeg bygge videre fra dette:).

Gjør det. Det er bedre å ha et utgangspunkt hvor du føler du må legge til noe, en ett hvor du føler du må fjerne noe. I siste tilfellet blir dette noe ofte til "noe" når du tenker etter hva som kan dempes. Med mindre det er noe som stikker seg heeelt ut selvsagt.
 
Tilbake
Topp