"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Det jeg tenker, er at du ikke lærer ei humle å kjenne om du bare bruker den til de seine tilsetningene. Humlas potensiale er hva den gir når du bruker den hele veien. Det du finner ut nå, er eventuelle forskjeller når det gjelder hva humlene gir i de seine tilsetningene - og for all del; det er interessant nok, det:).

Men når det er sagt: Det er ikke all verdens forskjell på de tyske humlene. Kanskje skiller Tettnanger seg litt ut, men nyansene er ganske fine. Så det er uansett ikke lett å finne en favoritt:).
Du tenker jeg heller kan finne en litt sexy maltblanding og så heller kjøre single humler derfra?

FotballVM nærmer seg, og jeg har en lavalko-pale ale på bryggeplanen i helgen som skal nytes under mesterskapet

Følgende maltsammensetning:

2.4kg Pale malt
400g Crystal
400g Havregryn

Gir ca 1.035OG, mesker på 70c for å ha litt mer fylde. Noen som har tanker om hvordan jeg kan øke fylden og munnfølelsen mer? Funderer å hive oppi en 200gr rug, det gir litt ekstra fylde etter min erfaring.

Humles med Citra og Mosaic, 250gr tilsammen fordeles 50/50 på WP og tørrhumling. Gjæres med S-189 som jeg lagde dobbelstarter til i forbindelse med pislen jeg brygget forrige uke. Tenkes å trykkgjæres på en 18c.

FotballVM nærmer seg, og jeg har en lavalko-pale ale på bryggeplanen i helgen som skal nytes under mesterskapet
Interessant oppskrift det der, mildt sagt velhumla for ei så lett øl. S-189 har vokst på meg nå igjen etter noen år med bare W34/70 og Fermolager W. Det der kan fort bli en vinner. :)

Interessant oppskrift det der, mildt sagt velhumla for ei så lett øl. S-189 har vokst på meg nå igjen etter noen år med bare W34/70 og Fermolager W. Det der kan fort bli en vinner. :)
Ja, har pleid å lage slike lignende øl til mesterskap tidligere. Fungerer fint med mye humle, men det blir ofte litt tynt...

Tilbake
Topp