Sestos pid en underlig sak

At sestosen ikke er en klasisk pid er det ganske mange rundt om som har erfart.
Det er min erfaring med boksen sjøl og lesing i diverse fora.
 
takk, interresant. Har ikke måler for effekt, men har en lampe som lyser ved pådrag. Min funker greit, selv om jeg er overasket over at det ikke er mye inn og utkobling. Min er på helt til det nærmer seg så slår den seg av på noenlunde rett temperatur uten særlig overskyting. Er det slik en PID skal fungere eller burde en forvente mer hyppige på av avslag nær set temp?
 
takk, interresant. Har ikke måler for effekt, men har en lampe som lyser ved pådrag. Min funker greit, selv om jeg er overasket over at det ikke er mye inn og utkobling. Min er på helt til det nærmer seg så slår den seg av på noenlunde rett temperatur uten særlig overskyting. Er det slik en PID skal fungere eller burde en forvente mer hyppige på av avslag nær set temp?

Hvor ofte den kommer inn bestemmes nok av periodetiden ctl. Hvor lenge den er på hver gang er jo et mål på pådraget. Jo mindre avviket er jo mindre vil pådraget og effekten være. Er ikke noe som tilsier at det skal være mer hyppig nær set punkt. Skal en kjele holde en konstant temperatur så er det jo kun varmetapet som skal kompenseres. Dette i motsetning til en økning i set verdien hvor man må tilføre mye mer effekt for å kunne øke temperaturen. Min er hvertfall slik at om jeg trykker på set så skifter SV displayet til å vise pådraget i prosent og det står en A foran.
 
Sist redigert:
Om ikke Sestos er bra hva vil du anbefale? Jeg har selv sestos, Auber og 3 Rex i drift. Auber er desidert dyrest og så godt som ubrukelig, gir totalt faen i hva jeg vil ha av temp, går greit opp til angitt temp. Så virker det som om den kjeder seg og drar på ett par grader over gitt temp, pauser litt, så er det full pupp en stund før den roer seg til den er på gitt temp igjen der den bli en stund, så er det hurra meg rundt igjen.

Sestosen funker greit.
Rexen er billigst og gjør akurat det jeg ber den om og er den desidert enkleste å stille inn og bruke
 
Auber er desidert dyrest og så godt som ubrukelig, gir totalt faen i hva jeg vil ha av temp, går greit opp til angitt temp. Så virker det som om den kjeder seg og drar på ett par grader over gitt temp, pauser litt, så er det full pupp en stund før den roer seg til den er på gitt temp igjen der den bli en stund, så er det hurra meg rundt igjen.
Dette opplever jeg også med auber. Trodde det bare var meg som skjønner for lite til å klare og stille den inn...
 
Jeg har pid fra auber, og den er veldig nøyaktig. Har dere kjørt en auto-tune?
Ja, har kjørt autotune med vann.
Nå prøver jeg noe nytt. Etter sist brygging fylte jeg på med vann igjen i mesken etter skylling og så kjørte jeg autotune med malt og vann.
Håper at parametrene passer bedre nå.
Det får vi se når jeg skal brygge på søndag.
 
Ja, har kjørt autotune med vann.
Nå prøver jeg noe nytt. Etter sist brygging fylte jeg på med vann igjen i mesken etter skylling og så kjørte jeg autotune med malt og vann.
Håper at parametrene passer bedre nå.
Det får vi se når jeg skal brygge på søndag.
Det kan vel ikke gjøres stort mer grundig enn det. :)
 
Husk at du får kjørt høyere flow med ferdig mesket malt enn du får rett etter at du har mesket inn. Er vel ikke kjempeforskjell, men kanskje nok til å være utslagsgivende hvis du vil treffe akkurat.
 
Det blir vel i alle fall bedre enn kun med vann.
Termisk treghet er vel forskjellig med vann sett opp mot mesk.

Tror det var en på forumet her som hadde gjort dette, eller så var det på face.
 
om skiten ikke skjønner at temp er nådd hjelper det jo ikke med autotune.... den gir på som om det skulle gjelde livet når den er 3-4 grader over target. autotune er etter som jeg har skjønt, hvor hardt den skal kjøre mot target. overprisa Amerikansk skrammel kaller jeg sånt, som detmeste fra over there
 
om skiten ikke skjønner at temp er nådd hjelper det jo ikke med autotune.... den gir på som om det skulle gjelde livet når den er 3-4 grader over target. autotune er etter som jeg har skjønt, hvor hardt den skal kjøre mot target. overprisa Amerikansk skrammel kaller jeg sånt, som detmeste fra over there

Prøv å kjør autotune igjen?
 
Det blir vel i alle fall bedre enn kun med vann.
Termisk treghet er vel forskjellig med vann sett opp mot mesk.

Tror det var en på forumet her som hadde gjort dette, eller så var det på face.

Jaja, det er langt innafor å kjøre med brukt mesk, jeg bare spikket flis hvis du får et lite avvik. Selv tunet jeg min sestos med bare vann, og har justert en parameter i ettertid (ctl) og har ingenting å utsette på den, holder innafor +/- 0.1c.
 
Den blir jo ikke bedre enn de ti tommeltottene som styrer den. ;)

Det er forøvrig viktig å starte autotune lenge før du når ønsket temperatur, helst straks du slår på varmekilden. Hvis ikke gasser den bare på langt forbi set temp.
 
Prøv å kjør autotune igjen?
Joda, 3 ganger. men om den ligger 2 grader over target og så plutselig finner ut at, "Nei, her var det kjølg gitt. La oss dra på 4-5 grader til" Det hjelper ikke auto tune med.
Aldri hatt det problemet Sestos og Rex
 
Tilbake
Topp