Sestos/PID/PT100 HJELP!!!

Hei godtfolk.

Det ligger mye poster her om Sestos, pid ect. Jeg har virkelig prøvd og lete i tråder, men finner ikke helt hva jeg er ute etter. Så beklager at det blir ennå en tråd med dette...

Jeg har en Sestor D1S-VR 220 med SSR og PT 100 probe.

Jeg har kjørt autotune 3 ganger uten og helt lykkes. Har satt tilbake til "factory settings" for hver gang. Jeg har hatt ca 10 liter vann i en 30L kjele som er forvarmet til 65 grader. Så har jeg satt Sestos på 65 grader, og startet autotune. Da har den vandret litt en stund. Den virker til å funke bra, og stabiliserer seg bra etter en tempmåler jeg bruker ved siden av. Så går den over i PID modus og mener den er ferdig.
Jeg tester ved å stille inn sestos til 70grader, og elementet starter, men her skjer det noe galt. Da starter den varming og temp går lett opp i 78-80 grader, mens sestos viser at det fortsatt bare er 65-67 grader i vannet. Det virker som ikke sestos selv henger med på hvor mye den selv varmer vannet. Dev viser altså lavere grader enn det faktisk er. Der stopper min kunnskap opp og jeg finner ikke helt greia for dette på nett heller... Varmeelementet jeg bruker er et eldre element på 1500W fra en pølsekoker ;) Kan element type ha noe å si? At elementet bryter oppvarmingen for seint, slik at gradene øker mer enn det skal? Det virker jo rart at ikke sestos da henger med på hvor varm det er i vannet?

Noen som kan hjelpe meg?
 
Da er det jo noe feil med målinga. Det er der feilen ligger. Sestosen tror det er 67 og du har bedt den om å varme til 70. Den gjør jobben sin bortsett fra at målinga er feil. Hvordan har du plassert føleren?
 
Jeg har fastmontert i kjelen. Rett over tappekrana. 50mm pt 100 med 1/2"gjenger. Den sitter ca 10cm over varmeelementet.
 
Jepp. Den står på 21. Driver å tester ny autotune nå med sirkulasjon for å se om det gjør forholdene mer optimale. Virker som at til varmere vannet blir, til større avvik blir det på temperaturen Sestos viser og tempføleren ved siden av.
 
Uansett hvor godt eller dårlig pid fungerer så skal riktig temperatur vises i displayet. Så enten er det feil på føler, feil koblet, feil oppsett, eller feil på regulator. Tror jeg ville sjekket innstillingene, og koblingene. deretter ohme føleren (frakoblet) for å sjekke om den har riktig ohm verdi. Finner tabeller på nett.
 
Kan det være at den syklus verdien (i mangel på noe bedre ord) er stilt altfor høyt? At hver gang den skrur seg av eller på så varer den tilstanden så og så lenge? Hvis den f.eks er satt til 3 min og den starter å fyre opp igjen rett under set-temp så vil det ta tre minutter før den skrur seg av, og da vil den jo overskyte enormt.
 
Kan det være at den syklus verdien (i mangel på noe bedre ord) er stilt altfor høyt? At hver gang den skrur seg av eller på så varer den tilstanden så og så lenge? Hvis den f.eks er satt til 3 min og den starter å fyre opp igjen rett under set-temp så vil det ta tre minutter før den skrur seg av, og da vil den jo overskyte enormt.
Pv skulle uansett vise riktig verdi.
 
Se på koblingsskjema. Port/inngang 4 og 5 skal være koblet sammen.

Dette hørtes ut som et godt poeng fra Torfinn.
 
Har den innstilling for "digital filter"? Sett den til 0


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du må laske 4 og 5 om du har to ledninger, men hvor står det at du har to ledninger på pt100 din? Har du tre? :)
 
Jeg har PT 100 probe, altså 3 ledere. 3,4og5. Rød på 3. Jeg fant ut av det! Jeg satte alt til factory på nytt. Plasserte proben i kjelen, ca 10cm over varmeelementet. Så kjørte jeg ny tune med sirkulasjon. Da satt den plutselig. Jeg tror faktisk plassering og sirkulasjon gjorde susen. Nå er tempen perfect. Eneste var at jeg justerte 0.7 grader på differansen etter autotune, så nå funker det helmax! Til helga blir det brygg! Tusen takk for innspill og hjelp folkens ;):):rolleyes:
 
Tilbake
Topp