Sestos

Duckboot

Norbrygg-medlem
Sestosen min ser ut til å fungere knirkefritt med oppsettet mitt, bortsett fra at den legger seg ca 2 grader over ønsket verdi.
Er det noen verdier jeg kan justere på, slik at den ikke drar så mye på?

(Jeg har autotunet den flere ganger)

Hva med å sette "control period" til noen sekunder? 1 eller 2 sek kanskje. Et skudd i blinde dette, men det kan jo være at den tiden du har fått etter autotuning ikke er optimal? Mener i alle fall å huske at denne plutselig kan endre seg etter en autotuning... 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fortell gjerne litt mer om oppsettet ditt; hvilket element du har, hvor føleren sitter i forhold til elementet, størrelse på kjelen osv. Det kan jo være at problemet ligger der.

Sent from my iPhone using Tapatalk

10154265_10152069995446937_7038195560247966363_n.jpg

Ser noe slik ut.
30L Alu-kjele
Biltema kokeplate, der jeg har koblet forbi de mekaniske termostatene som var der. (1kW + 1,5kW)
Føler ligger ganske midt i ved mesk.

(Egentlig så tror jeg dette vil ordne seg, så snart jeg får på plass pumpen for å sirkulere vørteren).

Jeg husker ikke helt hvilken parameter det er, men hvis du skrur ned den som bestemmer hvor lenge den skal fyre av gangen kan det bli mer nøyaktig hvis denne er satt for høyt ifht oppsettet ditt.

Står den for høyt så vil sestosen fyre lenge om gangen selv om den egentlig bare skal justere tempen opp en brøkdel av en grad, og da ender den opp med overskyting.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Miguel skrev:
Jeg husker ikke helt hvilken parameter det er, men hvis du skrur ned den som bestemmer hvor lenge den skal fyre av gangen kan det bli mer nøyaktig hvis denne er satt for høyt ifht oppsettet ditt.

Står den for høyt så vil sestosen fyre lenge om gangen selv om den egentlig bare skal justere tempen opp en brøkdel av en grad, og da ender den opp med overskyting.

Control Period?
Den er på 4 sek hos meg.

Integralleddet tar seg av statisk avvik. Øk det litt og se om det hjelper. Heter sikkert "Ki" eller bare "I" i menyen.

Duckboot skrev:
Miguel skrev:

Control Period?
Den er på 4 sek hos meg.

Det hørtes ikke mye ut. Da er det nok et annet sted du må justere.

Da justerer jeg Control Period ned til 3 og øker Integralleddet med ca 10%-15%. God Guesstimate.
Men det får bli på neste brygg - Nå skal 20L Mild over i gjæringskar.

Det du kan gjøre er å ta en test-run hvor du tilsetter sukker i vannet for å nå en tilsvarende OG som det du brygger, og kjøre autotune, to tre fire ganger. Sukkerholdig vann har høyere tetthet enn rent vann (som du sikkert har brukt til autotune) og da kan det bli avvik. Dette var bare en raskt sammenkokt tanke. Men vil tro det blir lettere for deg når du får pumpe og setter proben på utgangen.

Miguel skrev:
Det du kan gjøre er å ta en test-run hvor du tilsetter sukker i vannet for å nå en tilsvarende OG som det du brygger, og kjøre autotune, to tre fire ganger. Sukkerholdig vann har høyere tetthet enn rent vann (som du sikkert har brukt til autotune) og da kan det bli avvik. Dette var bare en raskt sammenkokt tanke. Men vil tro det blir lettere for deg når du får pumpe og setter proben på utgangen.

Ikke kast bort sukker på dette. Det er helt unødvendig. Det samme er det å kjøre autotune flere ganger etter hverandre under de samme forholdene.

Bjarte H skrev:
Miguel skrev:

Ikke kast bort sukker på dette. Det er helt unødvendig. Det samme er det å kjøre autotune flere ganger etter hverandre under de samme forholdene.
Så ditt forslag er å sparke Integralen litt opp, og prøve det på neste brygg?

Ja. Men du kan godt prøve deg frem med vann i stedet for vørter. Litt pussig at ikke auto-innstillingen ikke fungerte bedre.

Edit: når du kjører auto-tune så bør volum og eventuelle pumper, isolering osv. være slik som når du brygger.

Lurt.

Uten sirkulering eller aktiv røring så skal det vel litt til å få god regulering i det hele tatt. Kanskje like greit å sette PIDen i manuell modus med feks. 10% pådrag for å kompensere for varmetap.

Autotune med brukt malt. Det var en veldig god idé. Har ikke kastet makten fra dagen brygging ennå.... Da vet jeg hva jeg skal gjøre i morgen.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Forresten. God metode for autotune er: Varme vannet til ønsket temp, ha i malt, sette sestos i autotune-modus, la stå i ett par timer. Right?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Tilbake
Topp