Sette ølet til kjøling før tapping pga ubeleilig tappetidspunkt?

Hei, vår batch (25 L IPA med OG = 1.060) står nå i gjæringskaret og alt ser (og lukter) lovende ut. Stormgjæringen kom i gang kun 4-5 timer etter at vi tilsatte starteren.  Nå, etter 4 dager, er det som ventet langt mindre aktivitet. Skal måle SG i dag når jeg tørrhumler.

Vi ønsker i utgangspunktet å tappe etter at gjæringskaret har stått 14 dager ved 20 C. Dette viser seg nå å være umulig (jeg skal reise i perioden da gjæringskaret har stått 13 til 16 dager). Vår første anledning til å få tappet er etter 16 dager.
Er det en god idé å sette gjæringskaret kaldt (6 C) fra dag nr. 13, og så tappe dag nr. 16? Mener jeg har lest at en slik kald periode vil kunne fremme sedimentering/utfelling og gjøre øllet klarere. Alternativt, er det bedre å la gjæringskaret stå varmt (20 C) i 16 dager frem til tapping?

I og med at vi er så uerfarne (vårt første brygg) er det helt sikkert andre forhold som har påvirket ølet vårt langt mer enn hva akkurat denne delen av prosessen kan gjøre. Uansett, vi ønsker å gjøre det så godt som mulig (og lære så mye som mulig på veien) og det hadde derfor vært interessant å få noen synspunkter på dette.  :)

EDIT: Jeg ser min bryggemakker nettopp stilte ett liknende spørsmål ang. vårt brygg. 

Jeg har meget god erfaring med å sette brygget kaldt før tapping. Gjorde det først gang i sommer da tapping kræsjet med ferie. 14 dager kaldt gjorde sitt til at min lyse Summer Ale ble krystallklar. Har brukt metoden siden. Har erfart at brygget bare trenger 2-3 dager kaldt. Det kalles vel cold crash på bryggespråket. Og som sagt, 14 dager kaldt gikk fint med mitt øl.

Takk! Det er virkelige slike svar man håper på når man ser at det blir avvik på opprinnelig plan !  ;D

Mick skrev:
Takk! Det er virkelige slike svar man håper på når man ser at det blir avvik på opprinnelig plan !  ;D

Men bare så det er sagt, du kunne helt fint ha latt denne stå nok en uke på gjæringstemperatur uten problemer  ;)
Det skader uansett ikke å sette den kjølig.

kintii skrev:
Men bare så det er sagt, du kunne helt fint ha latt denne stå nok en uke på gjæringstemperatur uten problemer  ;)
Det skader uansett ikke å sette den kjølig.

Greit å vite! Hva vil forresten skje om man lar gjæringskaret stå på gjæringstemperatur enda lengre før tapping? Altså 3-5 uker. Vil f.eks. gjæren begynne å gi uønsket smak til ølet?

Fordypningsspørsmål: Hvor lenge kan man coldcrashe før man begynner å få problemer med naturlig karbonering?

Jeg skal coldcrashe min APA fra og med i dag, og er veldig spent siden det er første gangen.

Fordypningsspørsmål 2: En eller annen gang mellom tapping og konsumering vil jo uansett ølet settes kaldt. Vil ikke det da si at cold crashing i gjæringskar heller medfører mindre bunnfall på flaske eller fat, mer enn det gjør ølet klarere?

kvolden skrev:
Fordypningsspørsmål 2: En eller annen gang mellom tapping og konsumering vil jo uansett ølet settes kaldt. Vil ikke det da si at cold crashing i gjæringskar heller medfører mindre bunnfall på flaske eller fat, mer enn det gjør ølet klarere?

Det blir mindre bunnfall på flaske siden du har etterlatt søpla i gjæringskaret. Mindre grums i flaska = klarere øl.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

kvolden skrev:
Jeg mener at cold chrashing er noe helt annet enn lagring på serveringstemperatur, jeg cold chrasher på 0,5 grader i 2-3 dager, normal lagringstemperatur deretter er på 5-6 grader eller høyere. Brygges det kölsch så lagrer jeg alltid fatene i minst en uke på 0,5 grader før overføring til normal lagertemperatur. Virker som dette gir et mere crispy øl med en renere smak.

Miguel skrev:
Det blir mindre bunnfall på flaske siden du har etterlatt søpla i gjæringskaret. Mindre grums i flaska = klarere øl.
Jeg ser dessverre ikke at dette gir særlig mening. Mindre grums over i flaska, ja. Men dette grumset vil jo bunnfelle ved lave temperaturer uansett; gjør det ikke det, så ville det ikke bunnfelt under cold crashing heller. Om det bunnfeller i gjæringskaret eller i flaska skulle vel ikke ha noe å si for klarheten i ølet – kun tykkelsen på bunnfallet i flaska.

aakvik skrev:
Jeg mener at cold chrashing er noe helt annet enn lagring på serveringstemperatur, jeg cold chrasher på 0,5 grader i 2-3 dager, normal lagringstemperatur deretter er på 5-6 grader eller høyere. Brygges det kölsch så lagrer jeg alltid fatene i minst en uke på 0,5 grader før overføring til normal lagertemperatur. Virker som dette gir et mere crispy øl med en renere smak.
Hvis man cold crasher på mye lavere temperaturer enn man kjøler flaskene og fatene til, så ser jeg at det gir mer mening. Men samtidig ser jeg mange snakker om å cold crashe på fire grader, noe som er anbefalt maksimal temperatur i et vanlig kjøleskap. Jeg har da vanskelig for å se at det skal gi klarere øl å cold crashe gjæringskaret på fire grader i et døgn eller to, enn man får når man lagrer flasker i kjøleskap i et døgn eller to.

Så vil det da være rimelig å si at cold crashing gir et klarere øl dersom man cold crasher på temperaturer lavere enn man senere vil utsette flaskene eller fatene for, men ikke ellers?

kvolden skrev:
Miguel skrev:
Jeg ser dessverre ikke at dette gir særlig mening. Mindre grums over i flaska, ja. Men dette grumset vil jo bunnfelle ved lave temperaturer uansett; gjør det ikke det, så ville det ikke bunnfelt under cold crashing heller. Om det bunnfeller i gjæringskaret eller i flaska skulle vel ikke ha noe å si for klarheten i ølet – kun tykkelsen på bunnfallet i flaska.

Jojo. Men husk at du skal helle av flaska, eller mot formodning drikke av den. Alt øl blir jo krystallklart hvis det står kaldt lenge nok, selv om laget med grums tar opp 3/4 av flaska. Men vi vil jo som regel ha minst mulig grums over på flaska for å gjøre det lettere for oss selv.

TorsteinL skrev:
Fordypningsspørsmål: Hvor lenge kan man coldcrashe før man begynner å få problemer med naturlig karbonering?

Jeg skal coldcrashe min APA fra og med i dag, og er veldig spent siden det er første gangen.

Dette lurer jeg også på. Er coldcrashing mest for folk som uansett skal karbonere kunstig? Om så si alt bunnslammet blir igjen i gjæringskaret, er det da nok gjær på flaskene etter tapping for skikkelig karbonering?

Intercom skrev:
TorsteinL skrev:

Dette lurer jeg også på. Er coldcrashing mest for folk som uansett skal karbonere kunstig? Om så si alt bunnslammet blir igjen i gjæringskaret, er det da nok gjær på flaskene etter tapping for skikkelig karbonering?

Ja det er det.

Intercom skrev:
TorsteinL skrev:

Ja det er nok gjær igjen for naturlig karbonering. Jeg cold crasher alltid, uavhengig om det skal på fat eller flasker. Hvor lenge du kan cold crashe før du får problemer med naturlig karbonering, vet jeg ikke. Vil tro det kommer an på gjærtypen; eventuelt at du må crashe veldig lenge før det blir et problem.

Bumper denne. Hvor lenge kan øl maksimalt stå til coldcrash? Jeg har ikke rukket å tappe på flasker enda. Har stått 1.5 uke ca. Skal tappe til helgen. Er dette noe problem?

Tilbake
Topp