Har brygget noen brygg nå. Alt har vært etter oppskrifter hvor det har vært angitt mengde korn, humle og gjær osv.
Ønsker nå å sette sammen en egen oppskrift. Har forsåvidt funnet frem de ulike typer råvarer jeg vil bruke. Men spørsmålet mitt er som følger, hvordan regne meg ut til hvor mye jeg trenger? Ser det er noen formler og kalkulatorer rundt omkring. Men hvor skal man begynne?
Er det noen som kan ta meg gjennom utregning fra start til slutt? Eventuelt peke meg i rett retning?
Brygger på en Speidel 50 liter btw.
For å bli litt mer konkret om bruken av den første kalkulatoren:
Du har åpenbart en klar ide om hva slags øl du skal brygge, og om hvilke maltsorter du skal bruke. Det første du videre gjør, er å bestemme deg for hvor mye øl du vil ha (Batch size (after boil)). 25-27 liter er vel en vanlig batchstørrelse. (Det er det du har etter kok, og så må du trekke fra det du ikke vil ha med av trub for å finne ut hva du får oppi gjæringsbøtta. Mer enn 25 liter er å be om masse søl
.)
Når du har bestemt deg for batch size, må du legge inn "wort collected", altså den mengden vørter du skal ha til kok. Hvis du ikke har pilsnermalt i mix'en din, kan du klare deg med 60 minutters koking, og da legger du jo bare den vannmengden som fordamper i løpet av en time, til batchsize (f.eks.27+5=32). Med pils blir det 90 minutter, og dermed 7,5 liter.
Så skal du legge inn "effektivitet" i kalkulatoren, og der kan jeg ikke hjelpe deg, siden jeg ikke brygger på en Speidel sjøl. Men andre Spedielbryggere kan sikkert si noe om det. (Jeg ville gjette på at 85% er et greit utgangspunkt.)
Så skal du velge utgjæringsgrad (som kalles "yeast alcohol tolerance" her, hvilket er litt snålt). Du kan velge mellom lav, middels og høy. Hva du skal velge, kommer delvis an på gjæren, og delvis på maltsammensetningen og mesketemperaturen. Lyse, tørre ølsorter kommer ofte opp i over 80%, mens en tung porter kan havne ned mot 60%. At du ikke kan legge inn en fritt valgt prosent her, er kalkulatorens svake punkt, men du lærer deg fort til å ta høyde for dette. (Se nedenfor)
OK, så langt, så vel. Nå legger du inn oppskrifta. Har du flere maltsorter enn det er plass til, slår du bare sammen like maltslag; det gir neppe utslag. (Men generelt bør du ikke ha så mange ulike malttyper i en oppskrift. Det blir sjelden godt. De slår hverandre i hjel, og lager en smaksmessig graut.) Nå får du opp resultatet, og kan begynne å korrigere maltmengde til du får den OG'en og den alkoholstyrken du er ute etter.
Det er her du må ta høyde for at du f.eks. vet du vil få høyere utgjæring enn 77%, som er maks av hva kalkulatoren lar deg legge inn. Det enkleste er å bruke ABV-kalkulatoren i tillegg. Der legger du inn OG og FG, og så forteller kalkulatoren deg alkoholstyrke
og utgjæringsgrad. Hvis du vet sånn omtrent hvilken utgjæringsgrad du kan vente deg, og hvilken alkoholstyrke du ønsker deg, mekker du bare på tallene her til kalkulatoren gir deg den kombinasjonen av utgjæringsgrad og alkholstyrke du ønsker.
Da har du funnet riktig OG, og det tallet tar du med deg tilbake til den første kalkulatoren. Juster maltmengden til du får dette OG-tallet, og gi blaffen i at kalkulatoren gir deg en annen FG og ABV enn du vil ha. Du vet jo at resultatet blir slik du vil ha det.
Da er det bare å sette i gang. Denne planleggingsfasen er skikkelig morsom.
Når du skal komponere egne oppskrifter, er det greit å ha litt litteratur å gripe til. Ofte er utgangspunktet at du vet at det er en bestemt øltype du skal brygge. Da vil du ha mye nytte av ølstil-artiklene i BrewYourOwn, et amerikansk magasin som legger mye av stoffet sitt ut på nettet. Du googler bare f.eks "BYO+weissbier+style", og så er du der.
Ei grei bok er "Brew Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer (stort sett Zainasheff, som skriver mye av stilstoffet i BYO, også). Der finner du oppkrifter på de fleste noenlunde kjente ølstiler, og litt om prinsippene for å brygge dem. Det er ei veldig nyttig bok - sjøl om noen mener den er litt preget av hva som er amerikanske øldommeres forventninger. Det finner du eventuelt greit ut av, og det er ingen grunn til ikke å skaffe boka. Du kan brygge disse oppskriftene og være sikker på å få et godt øl - og du kan bruke dem som utgangspunkt for egne komposisjoner. Brygg og lær
!