Sette sammen råvarer selv

Har lest litt rundt og ser at det koker bort ca 9-10% iløpet av en time på en Speidel 50 liter. Så det vil si ca 6 liter på 75 min. Så vil sitte igjen med ca 49 liter da etter kok. Men da er det med alt det grumset i bunn. Hva kalles det og er det noe måte å beregne det på?

Blir dette riktig, da? Må man ikke heller finne ut av hvor mange liter som fordamper i timen gitt et bestemt kokekar ved en gitt effekt? Vil ikke mengden som fordamper være lik uavhengig av volumet man koker dersom alt annet er likt?

Blir dette riktig, da? Må man ikke heller finne ut av hvor mange liter som fordamper i timen gitt et bestemt kokekar ved en gitt effekt? Vil ikke mengden som fordamper være lik uavhengig av volumet man koker dersom alt annet er likt?

Det er i alle fall min erfaring, også. Så lenge det er nok effekt til å dra opp en skikkelig kok på det store volumet, også, blir det omtrent det samme som fordamper. Men nokså åpenbart: Koker jeg 5 liter i en time med full effekt på BB60'n, er det tørt. Altså 100% fordampning. Koker jeg 50 liter, blir det antakelig borte omtrent 10 %.

Men det hadde jo vært kjekt å få en redegjørelse fra noen som kan fysikk:).

Det er vel omtrent 10% av kjelevolumet vi snakker om?
Jeg mistenker at det egentlig er diameteren som er avgjørende, men forholdet volum/diameter er vel ganske likt for de fleste kjeler.
Jeg tror HansPB har rett, avdampingen i ett kokekar er uavhengig av mengden som kokes.

Slik jeg antar det:

Hardt kok gir større avkok. Jo hardere man koker så får man drøy bobling i koken, som i praksis øker arealet på vørteren. For å prøve på et teksteksempel:

---------
vs
/\/\/\/\/

Spørs på fontstørrelsen ser det ut til, men de to "linjene" skal være like lange, bare at nederste har større overflate.

Men, man kan også koke hardt og dekke til med lokket delvis, da kan man styre avkoket, da det skjer noe med trykket under lokket, som fører til mindre avdamping.

Men, basically. Desto mer energi du gir vørteren (vannet) desto mer vil bli omgjort til damp. Så hardere kok vil fordampe mer.

Sist redigert:
Det er vel omtrent 10% av kjelevolumet vi snakker om?
Jeg mistenker at det egentlig er diameteren som er avgjørende, men forholdet volum/diameter er vel ganske likt for de fleste kjeler.
Jeg tror HansPB har rett, avdampingen i ett kokekar er uavhengig av mengden som kokes.

Det virker jo mer rimelig å si at en koker vekk 10% per time om det er kjelevolumet vi snakker om. Det må jo da være spesifikt for Speidel 50 liter. Men det ville vært greiere om det hadde blitt sagt 5 liter per time, siden det vanskelig kan misforstås. Jeg tolker umiddelbart % fordampning som prosent av det som kokes; reint språklig mener jeg faktisk at det er entydig.

Men det er det liten grunn til å krangle om:).

Hvis det er snakk om x antall prosent avkok så er det jo i forhold til volumet av vørter man starter med det er snakk om.

Hvis det ville vært snakk om kjelevolum så ville det jo blitt helt på trynet da man allerede har kokt bort sjukt mange prosenter hvis man fyller en 1000L kjele med 100L vørter, før man i det hele tatt har startet å koke.

Det stemmer godt, men nesten. Jo lengre du koker jo mer vil du koke bort pr time da du tilfører mer energi til vørteren desto mindre vørter som er igjen, siden det koker bort.. Men det duger fint å koke i en halvtime og så måle avkoket, forskjellen % pr time er ikke så stor fra en halvtime til en time når det er snakk om ca 30L til kok.

Hvis du vil vite avkoket ditt så fyller du det med vann og koker. Det vil bli en smule avvik når du først fyller det med vørter, men det er et veldig godt utgangspunkt.

@Finn Berger Enig. Liter per time er veldig greit å forholde seg til.
Og da er jo @Miguel sine to siste setninger er godt råd.

Konklusjon: Avdamping finner en ut ved erfaring. Eventuelt kan man gjøre et forsøk som Miguel beskriver.

Hvis det er snakk om x antall prosent avkok så er det jo i forhold til volumet av vørter man starter med det er snakk om.

Hvis det ville vært snakk om kjelevolum så ville det jo blitt helt på trynet da man allerede har kokt bort sjukt mange prosenter hvis man fyller en 1000L kjele med 100L vørter, før man i det hele tatt har startet å koke.
Hvis man hadde fylt en 1000l kjele med 100l og kokt, så ville den dampet tom i løpet av en time, tror du ikke?
Og hvis du har rett så vil avdampingshastigheten avta utover kokingen fordi det blir mindre og mindre volum som koker. Det tror jeg ikke noe på, jeg tror den er konstant. Jeg tror den er avhengig av overflaten mot luft og graden av hvor "hardt" en koker.

Eller overser jeg noe (igjen o_O)?

Uansett så tror jeg vi er over i avdelingen for flisespikkeri :)
I praksis vil kokekaret være tilnærmet fullt, og et erfaringsmessig antall liter per time avkok være nøyaktig nok.

Hvis man hadde fylt en 1000l kjele med 100l og kokt, så ville den dampet tom i løpet av en time, tror du ikke?
Og hvis du har rett så vil avdampingshastigheten avta utover kokingen fordi det blir mindre og mindre volum som koker. Det tror jeg ikke noe på, jeg tror den er konstant. Jeg tror den er avhengig av overflaten mot luft og graden av hvor "hardt" en koker.

Eller overser jeg noe (igjen o_O)?

Uansett så tror jeg vi er over i avdelingen for flisespikkeri :)
I praksis vil kokekaret være tilnærmet fullt, og et erfaringsmessig antall liter per time avkok være nøyaktig nok.

Jeg mente at avdampingen øker etterhvert som man koker siden man tilfører like mye energi i mindre vørter. Jeg ser for meg at denne energien må jo bli av et sted, som i mer damp.

Men ja. Dette er flisespikkeri som ikke er verdt å ta hensyn til.

Tilbake
Topp