Sg1.000

Hei.
Jeg er ny her på Forumet og nybegynner i bryggingen.
Satt brygg nr.3 for 4 dager siden. En ekstrakt brygg med 1.5 kg hvete malt og 1.8 kg Lys malt. Brukte Safebrew s-33. Volumet ble 18 liter etter koking.
OG 1.044
Etter 4 dager var SG på 1.000 er dette innenfor eller blir dette et dårlig produkt?  :jaha:
 
Har du testet hydrometret ditt i 20 grader vann?(Du skal måle 1.000 i 20 grader vann fra springen) Målingen din hørtes veldig lav ut.

Ikke umulig du har en infeksjon eller, dog.
 
kjetilG skrev:
Det burde jeg også tenkt på.  :bank2:
Takk for det.
Ser at hydrometeret har fått en sprekk.

Kjøp et nytt hydrometer og gjør som Hallstein sier førstmen første måling kan jo nå være feilmen men øl blir det...
 
Er relativt sikker på at hyrometeret var i orden nå jeg målte OG.
Tror det har fått en støt i vaskingen.
Får prøve med et nytt i morgen.
Takk for svarene  :skitbra:
 
Nå har jeg fått målt ølet med et nytt hydrometer.
Det kan se ut som den har stoppet opp på 1.018, da jeg har målt SG med 2 dager mellom.
Har lest at S-33 er en lat gjær så lar den stå 14 dager før jeg dømmer den, men hadde håpet på en lavere FG.
Den har stått nå i 1 uke.
Tror dere den kommer seg eller bør jeg finne på noe lurt?
Ble også litt usikker på OG da jeg målte den til 44 med hydrometeret som kan ha vært ødelagt.
Etter brewersfriend Cal. så skulle den hatt en OG på 1.054 hva mener der om det?
ellers smaker den godt  :yes:
 
Det er en god ting å la Ale stå minst 14 dager før den fates/tappes.

Gjæren skal få tid til å rydde opp etter seg
 
Tok karet ned på kjøkkenet i går for å få det litt varmere. Fra 19 til 21 grader. For å se om det ville våkne til liv igjen.
Det begynnte å boble i vannlåsen etter kort tid. :jaha:
Målte det i dag og det var fortsatt på 1.018 som for 4 dager siden.

Noen som har noen tips til hva jeg burde gjøre?
Vente 7 dager til å håpe den spiser opp noe mer sukker ?
Eller slenge oppi noe mer/annet gjær for å få ned FG litt.

Er det ikke litt høyt med 1.018 da? :help:
 
Det boblar fordi du har bevega på dunken og co2 går ut av løysing. Auka temperatur kan hjelpe på, men det .este er nok gjort allereie. Tapp etter 14-21 dagar, det er ikkje nødvendigvis krise med litt låg utgring.
 
Roger skrev:
Gjæren skal få tid til å rydde opp etter seg

Hei Roger,
Jeg er litt fersk i gamet, og nysgjerrig. Jeg har sett dette nevnt flere ganger, men har litt vanskelig med å se for meg hva dette betyr i praksis.
Mulighet til å utdype (hvis det da ikke blir trådkapring)?

Anders
 
Blant annet metabolisering av acetaldehyde (som gir uønsket smak av grønt eple), og medvirkning til utfelling av proteiner slik at du får et klarere øl.

Anbefaler boken "Yeast" av Chris White / Jamil Zainasheff for mer inngående forklaring rundt gjæringsprosessen i brygging.
 
Tilbake
Topp