Sikteglass/måte å måle volum på

Må jo se hvor mye som går inn og som er igjen i kokekjelen.

Det blir nok sikteglass. Vekt er uaktuelt og å etse inn vil jeg ikke i frykt for å bomme og det kan være vanskelig å se pga skummet.

Men. Jeg vil ha sikteglass av typen blichmann. Ikke akkurat sånn, men et som er laget av glass (ikke boro), har RF "shielding" og som har toppen tilbake inn i kokekjelen. Men. Jeg finner det ikke til en hjemmebryggerpenge. Noen som vet hvor?
 
Bruker de i glass/aluminium fra aliexpress, disse er uten fitting i topp så skal du inn igjen i kjele må du lage noe lurt i den enden. Sitter en cap skrudd på toppen som er grei å løsne for å enten spyle igjennom eller plukke opp glass. Denne har et lite hull i toppen for å slippe ut luft så nivået stemmer med kjele, må derfor monteres høyere enn tenkt max volum. Rammen er av forholdsvis bløt alu, så lett å risse inn nivå.
 
Har du link til disse? Det jeg sliter med er at jeg vet ikke hva jeg må "finne på" for å få den inn i kjelen igjen. Men skulle helst hatt noe som sitter langs kjelevegg og ikke stikker ut.
 
Har du link til disse? Det jeg sliter med er at jeg vet ikke hva jeg må "finne på" for å få den inn i kjelen igjen. Men skulle helst hatt noe som sitter langs kjelevegg og ikke stikker ut.
Du trenger vel ikke å koble den inn i kjelen på topp, bare feste den. Finnes mye fint i klammer.
 
Alkohol regnes ikke i antall, men i volum. Er størrelsen på glassene som kan være problemet. Men er det du har tigjengelig ett sånn 3L starter kolbe så ser jeg klart problemet....
 
Hehe. Jeg bruker noe tilsvarende fra BT akkurat nå frem til jeg får seglasset og bestemmer meg for hvilken kokekjele jeg velger å bruke.
 
I min femtiliters kokekjele tilsvarer én liter ganske nøyaktig 8 mm økt vannstand. Derfor bruker jeg en skalalinjal (skala 1:125), og måler fra grytekanten ned til væskeoverflaten. Leser jeg av 20 "meter", vet jeg at det er 30 liter i gryten.
 
Jeg bruker linjal nå, men synes det er litt.. meh.. Har bestilt et seglass som tydligvis aldri kommer frem. Hvis jeg vil måle etter kok så må jeg huske å sanitere linjalen. Linjalen fra BT gir en litt rar smak hvis man dypper den i vørter og så slikker på den, så vil ikke ha den i vørter.
 
Bruker meskesleiv i tre som jeg etset inn merker på med en loddepenn. Funker frem til avsluttet kok, deretter har gjæringskaret skala etset i veggen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg måler alltid før avkjøing og etter avkjøling for å trekke ut data. Så, seglass jeg aldri får er det jeg venter på.
 
Jeg måler alltid før avkjøing og etter avkjøling for å trekke ut data. Så, seglass jeg aldri får er det jeg venter på.

Så da får du bekreftet at kjølt volum er 4% mindre enn kokende da eller er det varierende?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp