silbunn til vvb

skr1970

Norbrygg-medlem
tenker å bruke silbunn i vvb til mesking.
Med tanke på at bunnen i varmtvannstanken er buet, er det mulig og en bruke en 30cm silbunn? Ser for meg å bruke de som er buet. Vurderer også å bruke en 60 liters gryte til mesking. Er det mulig å bruke de buede silbunnene til denne. Da det er et pickuprør i midten, trenger silbunnene å dekke hele gryten sin diameter? Finner ikke bunner på 40cm.... Er manifold et alternativ?

Jeg bruker to stk VVB oppi hverandre, de finnes i litt forsjelige diametere(50 og 47). Og har mointert en rustfri stål netting i bunnen på den innerste. Diameter er på sila er ca 44cm. Hoved tanken er på 120L. Men jeg bruker den som et "terrase bryggeri", Både koker og mesker i samme karret, Bare løfter ut sila når meskinga er fedig. Skal legge ut litt bilder.
Ps du kommer til å trenge no litt spreke greier å fyre med. Jeg bruker 150kW gass(hjemme lagd :)

Litt usikker, jeg kaster "skallet" på brederen med en gang. Og da forsvinner fabrikant/type nr. Min erfaring er at tanker på ca 150L er de tykkeste og tanker på 198L/300L er litt tynnere. Dvs Koke tanken var sansynlig vis en 150L og sila var en 198L. Jeg har en del forsjellige typer liggene og velger bare en som passer.

Dei som meskar i kjøleboks har ofte berre ein enkel bazooka eller ei enkel anordning med rør i botnen av kjøleboksen - så då skjønar eg ikkje kvifor det ikkje skal gå an med ein silbotn som ikkje nødvendigvis dekkjer heile diameteren av ein kjele/tank.

Eg trur kanskje eg ville ha foretrekt ein flat silbotn sidan den kanskje er enklare om du f.eks. skal røra i botnen for å få løyst opp mesken om den har tetta seg (eller nesten tetta seg) - men dette er no litt teoretisk frå mi side og ikkje basert på erfaring - og kanskje basert på at eg brukar ein bryggespade som er flat i enden og dermed kan eg berre senkja spaden til silbotnen og vri litt på den for å opna.

Jeg bruker to stk VVB oppi hverandre, de finnes i litt forsjelige diametere(50 og 47). Og har mointert en rustfri stål netting i bunnen på den innerste. Diameter er på sila er ca 44cm. Hoved tanken er på 120L. Men jeg bruker den som et "terrase bryggeri", Både koker og mesker i samme karret, Bare løfter ut sila når meskinga er fedig. Skal legge ut litt bilder.
Ps du kommer til å trenge no litt spreke greier å fyre med. Jeg bruker 150kW gass(hjemme lagd :)
Hundre og femti tusen watt. Satan!

Har slisset en rustfri plate med 1mm blad på vinkelsliper. Platen var skåret ut med stikksag med inox blad. Den ble nylig solgt. Har en plate til med ca 50cm diameter som jeg ikke har slisset.

Detter er et bilde av den sila jeg bruker, den er laga av rustfri myggnetting. I det siste har jeg liggi på 90-92% virknings grad på koker'en, så sila er sikkert bra. Brygger_2.jpg

En hver bryggers våte drøm. brenenren er ca 50cm i diameter og går på tomgang. Hjemme lagd !!!
P1020208_low.jpeg

Dal Bygg som dessverre er konk. Men de måtte spesial bestille en rull, ca 150kr/m jeg måtte kjøpe hele rullen ;)

Ja, Ring meg så kan vi fikse no. tlf 91576428.
Ps Se litt nøye på hvordan klemmringen er konstruert. Den bærer trossalt hele malt hugen. Det ligger flere bilder på facebook. Søk etter Per Bjaanes. Så skal jeg legge deg til som venn. Der er det bilder av bryggeriet i deler. Den andre sila jeg lagde måtte jeg montere to ganger, du kan jo lære av mine feil ;)

PerB

Jeg bruker altid ståltanker 12L, de er billigst, leder varme bedre en kompositt, og leverer mer gass raskere. trennger jeg mer gass parralell kobler jeg flere. Koblingen er heltvanlig samme som til grillen osv. Men regulatoren er spesiel den har en "kran" på toppen og kan reguleres til å levere mellom 0 og 4bar. En vanlig regulator leverer ca 0.028bar og vil ikke fungere på mine brennere. trykke er alt for lavt og den har en freeflow sikring inni. Ben ser mine brennere som et slange brudd. og stenger gassen. Reglatorene mine koster ca 500.- per stk. De er ikke uvanlig at gass tankene iser ned under drift.

IMG_20140926_160817.jpg
Sånn er min. Den er såpass høy fordi jeg har to elektriske varmeelementer under, så jeg har 20 liter deadspace under. Alt syrefast, kom på 600kr, men seg begynte å bli utålmodig, så jeg måtte bestille fra et norsk firma med norsk frakt og alt. Gjengestang, muttere og skive kommer fra biltema.
den er helt stødig.

Tilbake
Topp