silduk eller hva skal vi bruke?

Vi er to stk som er helt i ferskingstadiet. Råvarene er kjøpt, men må ordne utstyr først. Vi har kjøpt humle og malt som må knuses.

Hva bruker vi for å ta opp det mesken (er det det det heter?) ? MÅ vi kjøpe silkar? Eller kan man bruke duk/sildu/kjøkkenhåndkle?

Takker for innspill :attevar:
 
Den fant jeg ikke gett. Men ser jo at mange bruker kjølebag med kobberrør. Er det da meninga at vørteren skal gjennom hull i kobberrøra?
Og hva med det som ligger igjen i kjølebaggen?

Mye spørsmål her. Men er et par ting som må på plass før jeg tør prøve.

Spennende, spennende.....
 
Ja, det stemmer. Kobberrørene ligger i bunnen av kjølebagen, med hullene, eller slissene som det som regel er, vendt ned mot bunnen. Slik hentes den sukkerrike vørteren fra bunnen av mesken etter å ha blitt silt igjennom maltsengen(skallene på kornene).

Masken, altså kornrestene, kastes, enkelt og greit. Eller så kan det brukes i brødbaking eller som grisefór.
 
Vil anbefale deg å få tak i boken   "Moderne hjemmebrygging - lær kunsten å brygge  ditt eget øl".   Der får du svar på det du lurer på og en god innføring i forskjellige teknikker/metoder for å brygge øl.    Den har ISBN nr 82-91690-35-9 og du får den i en god bokhandel eller kan finne den i nettbokhandler - les mer her:  http://www.hjemmebrygging.com  

Du kan også finne engelsk litteratur om emnet  - f.eks. "How to brew" (av John J. Palmer).  
 
takker for raske og gode svar.
Genialt forum.

MEn hvordan lager jeg hulla? Noen triks på hvor store og hvor mange hull?
 
Jeg brukte en liten baufil til å lage hakkene, fungerte som bare juling. Fikk spor på ca 1 mm og lagte spor med 0,5 cm mellomrom. Ingen kornrester som sniker seg med der
 
Kjørte en partial mash her om dagen og gikk gjennom kjøkkenet for å se hva som passa... fant ut at en skinkepose til spekeskinke passa som et skudd te biltemakjelen :idea:. om nylon er å foretrekke vil muligens en viltpose til å bære vilt hjem i sekken fungere? Tips te andre jegere som liker godt øl te biffen  ;D
 
Tilbake
Topp