Siling av vørter

Hei

Jeg har et spørsmål angående trub og lignende. Som kokekjele i bryggeriet mitt så har jeg en varmtvannsbereder hvor jeg har kuttet toppen av og montert flere varmeelement fra vannkokere. Funker som en drøm. Utløpet fra kokekaret har jeg laget midt i bunnen av "kjelen" hvor vørteren etter kok renner gjennom en motstrømskjøler og ned i gjæringskaret.
Men det er ikke lett å unngå at det kommer humlerester og andre "klumper" med når jeg tapper det gjennom kjøleren, så det jeg pleier å gjøre er å henge en kjøkkensil på gjæringskaret som den avkjølte vørteren renner gjennom og fanger opp mesteparten av "ulumskhetene" og jeg får i samme slengen pisket inn godt med luft i vørteren før pitching.
Er dette en grei måte å gjøre det på eller gjør jeg noe som ikke bør gjøres?

Andre, eventuelt bedre forslag tas imot med takk...

Hei!

Det optimale er vel kanskje å ha utløpet på siden litt over bunnen slik at du ikke får med så mye bunnfall. Hvor viktig dette er er jeg forøvrig ikke sikker på,men de fleste bryggeapparater og kokekjeler er iallfall konstruert slik.

Kenneth

Når jeg pumper vørteren over fra meskekaret til kokekjelen lar jeg det renne igjennom en humlepose for å sile fra en del maltrester som har lett for å følge med.  Når vørteren er avkjølt siler jeg den gjennom en saftsil med et silklede som jeg har latt ligge i sterkrens på forhånd, dette gjor at vørteren er helt klar når den kommer til gjæringskaret.  Dette gjør at det blir mye mindre bunnfall i gjæringskarene enn det var tidligere.

Sverre K skrev:
Når jeg pumper vørteren over fra meskekaret til kokekjelen lar jeg det renne igjennom en humlepose for å sile fra en del maltrester som har lett for å følge med.  Når vørteren er avkjølt siler jeg den gjennom en saftsil med et silklede som jeg har latt ligge i sterkrens på forhånd, dette gjor at vørteren er helt klar når den kommer til gjæringskaret.  Dette gjør at det blir mye mindre bunnfall i gjæringskarene enn det var tidligere.

Silklede høres effektivt ut, men er det ikke ulemper ved å bruke det? Kan se for meg at det kan ta vekk litt vel mye før ølet er ferdig?

Silklede høres effektivt ut, men er det ikke ulemper ved å bruke det? Kan se for meg at det kan ta vekk litt vel mye før ølet er ferdig?

Hva er det du er redd for å miste?  Er vel en fordel at trub ikke kommer over i gjæringskaret.

Sverre K skrev:
Hva er det du er redd for å miste?  Er vel en fordel at trub ikke kommer over i gjæringskaret.

Jeg tror ikke det er noen grunn til å stresse med å eliminere all trubs slik at ingenting kommer i gjæringskaret. Jeg mener å ha sett at litt trubs også er positivt, uten at jeg finner referanse eller husker hvorfor. Men mesteparten av trubs må jo bort, da, og da er whirlpool og/eller tid for trubs til å sette seg på bunnen standardteknikkene. Om det fungerer for deg med filter, så er det jo bra.

Å bruke silklede for å eliminere trubs høres imidlertid ut som en potensiell kilde til infeksjon. Rett nok er det fint at du legger den i sterkrens, men husk at sterkrens  kun dreper uhumskheter den kommer i direkte kontakt med, mens jeg for meg at bakterier og andre ting kan gjemme seg inne i stoffet - som sikkert er litt porøst - og så bli sluppet fri når du senere bearbeider materialet. Da er det kanskje tryggere på forhånd å koke silkledet, siden varmen kommer til der sterkrens ikke trenger inn.

Når det gjelder å eliminere maltrester fra meskekaret så de ikke kommer i kokekaret, så er ikke rengjøring av silklede noe poeng, men jeg tror heller jeg ville ha brukt den vanlige teknikken med å pumpe det som tappes tilbake i meskekaret inntil vørteren er blitt klar. Det høres ut som mindre rengjøring etterpå også.

BYO og BBR gjorde nylig et eksperiment på dette som sikkert kommer på trykk i BYO. BBR har allerede laget podcast med resultatene.

Ut i fra tilbakemeldingene, kan det bli forskjell i smak på øl med i uten trub, men det blir ikke nødvendigvis dårligere med trub. Ølet med trub ble heller ikke mer uklart. Disse eksperimentene er nok ikke er mest vitenskapelige, men de kan gi en pekepinn.

Min konklusjon i fra eksperimentet er at jeg gjør det jeg kan for å redusere trub, men er ikke supernøye. Trub er jo også næring for gjæren.

Jeg tror det største problemet egentlig ligger i ølets stabilitet over tid (fettsyrer fra trubet som oksiderer osv.), ikke så mye i smaken i ferdig ferskt øl. Det vil uansett være nok trub som kommer med i gjæringskaret til at gjæren kan finne nok trub-relatert næring, så det er egentlig ikke noe godt argument at trubet utgjør føde for gjæren. Men å fjerne trub er heller ikke det aller viktigste man kan gjøre i bryggingen.

Fikk ideen om saftsilen da jeg var innom Erlann Eldorsen si hjemmesia hvor jeg så at han brukte det.  Tenkte at det kan prøves her også da.

Hvordan fjerner dere trub (så godt det lar seg gjøre)?
Jeg koker med en BB30, og bruker Protafloc/Whirlfloc. Når kjølingen er ferdig er vørteren helt grumset, men den klarner ganske raskt. Etter en time starter jeg avtappingen til gjæringskaret, og først kommer det masse trub, deretter bare klar vørter en stund. Problemet er når jeg kommer ned til krannivået. Da kommer det masse halvflokkulert trub som ser ut som små skydotter. Har forsøkt med whirlpooling, men da bare roter man ut 'skyene' sånn at vørteren blir grumset igjen. Har forsøkt å la den stå i to timer før avtapping, men det synker liksom aldri helt sammen, den nederste fjerdedelen er en blanding av klar vørter og 'skydotter'. Er det noe annet enn Protafloc/Whirlfloc som gjør susen?

Trub
Jeg leste her inne om en som brukte å tre en stor meskepose over/i gjærkaret ved tapping av vørter etter kjøling for å fange opp trub.
Dette har jeg nå prøvd, og det fanget opp en god del av den truben som fulgte med siste rest.
Jeg desinfiserte meskeposen ved å ha den liggende i kokende vann og flytter den direkte over i gjærspannen umiddelbart før tapping.

Jeg prøvde også et alternativ med å henge en stor meskepose ned i kokekaret under koket, og brukte denne som humlepose. Den siste halvtimen av koket kjørte jeg også vørteren via sirkulasjonspumpa opp i samme meskepose.
Håpet var at utfelt trub skulle bli værende oppe i meskeposen sammen med humla. Inntrykket mitt er at også denne metoden øker mengden "ren" vørt til gjærkaret.
Jeg kommer til å bruke begge metodene i kombinasjon framover. (og håper at pumpa tåler kokende vørter over tid).

Ja, den "skydotten" lurer jeg også en del på. Er det det som kalles "chill haze" eller kjøletåke? Skal den med i gjæringskaret?

Jeg koker i en kjele og bruker hevert gjennom et stort, nokså finmasket, dørslag for å tappe fra kokekjele til gjæringskar. Når jeg nærmer meg slutten av tappingen heller jeg alt gjennom dette dørslaget. Det blir liggende en del trub i dørslaget, og en del går i karet. Jeg leker også med tanken på å bruke den gamle BIAB-posen min oppi dørslaget for enda større sileffekt.
Når jeg tenker meg om, er det egentlig ikke et dørslag, men en ganske stor sil som man skal bruke over oppvaskkummen. Jeg tror jeg kjøpte den på CA, men finner den ikke akkurat nå.

Jeg kjøler fra kok til 20 grader på 10-12 minutter, så det skulle ikke være problemet. Lurer på om det finnes noe annet klarningsmiddel enn Protafloc som gir 'tettere' bunnfall. Det som er nå er svært flyktig, som støv i vørteren.

Tilbake
Topp