Siling etter koking

God kveld folkens !
Et kjapt spørsmål. I går brygget jeg midt første weissbier 25l sett fra beer brew.
Etter koking ble det igjen en del grums i bunnen av kjelen, jeg valgte da å ikke ta dette med i lagringen på dunk.

Er det slik at det er best med en sil el.l. slik at jeg får med meg alt av vørter eller skal grumset være med i karet under gjæring.

Og et spørsmål til på tampen. Jeg målte OG på 1040(20grader) før gjæring. I oppskriften står det forventet OG på 1045 til 1050. Er da 1040 innenfor ?

Og Takk for et supert forum !!

Hilsen
Andre
 
Selv om du har lavere OG vil det nok absolutt bli øl av dette ;)

Det med grums (trub) i kjelen er det veldig mange forskjellige meninger om, noen lar den være i gryta mens andre heller hele sulamitten over i gjærinskaret uten å sile. Selv pleier jeg å sile de siste literene gjennom en stor (desinfisert) finmasket sil.

Lykke til og velkommen til forumet. Her er mye dyktige bryggere ;)
 
Pleier å legge en sil i starsan før jeg plasserer den på toppen av gjæringskaret. Å bruke sil tjener til to ting, du får bort litt trub/humlerester og du får mer luft i vørteren før gjæring. Ikke dermed sagt at ekstra lufting ikke er nødvendig. Lar en luftestein ligge å bruse i gjæringskaret ett kvarters tid så gjæren har litt å kose seg med.
Ett lite tips på tampen, bruk en sil med FLATT håndtak. Skrekkelig trist om ting forskyver seg litt og hele sila tipper rundt..............
 
Hvis du har en slags stor spade/stekespade/skje/lignende (som er sanitert) så kan du gi vørteren en skikkelig snurr og la den stå før du tapper. Det hjelper ikke mot alt, men noe. Da vil gunket samle seg i en haug på midten av kjelen.
 
Tilbake
Topp