Silkurv? Norske nettbutikker.

Hei
Jeg ønsker å kjøpe noe liknende bildet som er vedlagt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal søke på, men ønsker å få dette kjøpt i norske nettbutikker. Finnes dette? Isåfall hva må jeg søke på?
Ønsker å bruke det til ølbrygging, hvor meskeposen kan ligge nedi, slik at det lett kan renne fra seg etter mesking/skylling. Skal passe til 35L kjele.

Vedlegg

• IMG_7535.jpeg
    IMG_7535.jpeg
    487,8 KB · Sett: 11
Jeg har ikke brukt meskepose i noe særlig grad, har tenkt meg at de som driver med den teknikken har en meskekjele og en kokekjele, hvor de tapper av til kokekjelen mens meskeposen fremdeles står i meskekjelen. Hvis du ønsker en maltkurv eller silekar så kunne det kanskje fungert å kjøpe et som er beregnet på en kompaktbrygger med samme diameter som kjelen din, og så skjære toppen med vinkelsliper sånn at du får montert håndtak lavt nok til at lokket går på kjelen. Kompaktbryggere flest er vel smalere og høyere enn denne type kjeler.

Alternativt er å legge meskeposen i ei gjæringsbøtte med lavt montert kran på så får det sige av seg i bøtta og du kan tappe resterende derfra til koking.

Jeg har brukt dette og fant kurv i en av våre nettbutikker men husker dessverre i hvilken nå, alt er også kastet nå etter jeg fikk BT40en, men søker du masse så finner du, særlig hos de minste butikkene.

Litt usikker på om du vil like den løsningen i praksis.
Fordelen med å snurpe meskeposen sammen, er at du kan la den renne av seg i nær sagt hva som helst.

Maltkurven bør passe i kjelen din med både bredde, høyde, kran og eventuelle varmeelement.
Når du tar den ut, trenger du et stort dryppbrett. Jeg slet litt med å finnet et stort nok til min G40.
Når det skal bæres / transporteres, dypper det. En meskepose i en bøtte drypper ikke

@Tor Eivind jeg har en slik en liggende. Brukt svært lite, da jeg gikk over til bryggemaskin kort tid etter innkjøpet. Tror jeg kjøpte den på BryggSelv i sin tid. Det fulgte med en stålsak, som man kan legge mellom kjelen og kurven når den skal renne av seg, sånn at den står oppå kanten til kjelen.

Kan ta noen bilder og mål i morgen eventuelt

Hei
Jeg ønsker å kjøpe noe liknende bildet som er vedlagt. Jeg vet ikke helt hva jeg skal søke på, men ønsker å få dette kjøpt i norske nettbutikker. Finnes dette? Isåfall hva må jeg søke på?
Ønsker å bruke det til ølbrygging, hvor meskeposen kan ligge nedi, slik at det lett kan renne fra seg etter mesking/skylling. Skal passe til 35L kjele.
Har du kran i kjelen, er nok det der en dårlig løsning. Jeg brygger med en falskbunn + meskepose, og det funker veldig godt.

Det er ikke noe behov for å la masken stå og renne av seg. Det lille du får ut av det, er ikke verdt bryet.

Ideen er vel at du kan skylle samtidig som du varmer vørteren opp til kok. Det sparer i ett hvert fall jeg en tid på.
Det gjør jo jeg med kompaktbrygger. Hvis man vil ha funksjonalitet til kompaktbrygger i et meskepose enkjelers BIAB oppsett, så spørs det om det ikke er like enkelt å bare kjøpe en kompaktbrygger kanskje? Eventuelt å kjøpe seg en meskekjele / kokekjele som man tapper til, og får da tatt batch sparge.

Ideen er vel at du kan skylle samtidig som du varmer vørteren opp til kok. Det sparer i ett hvert fall jeg en tid på.
Ser den. Da prøver du - som @Steinar Huneide sier - å gjøre om en enkel kjele til en slags bryggemaskin med maltrør?

Men trådstarter snakka om å la masken stå og renne av seg (etter skylling og tapping, om jeg ikke misforsto), og det er det ikke så mye å tjene på. Snakker vi om klassisk BIAB, er det en annen sak.

Men egentlig skjønner jeg ikke vitsen med den kurven.

Jeg er forøvrig opptatt av å få klar vørter over til kok, og da går det ikke å skylle oppi vørter som varmes opp:). Og dårlig tid har jeg jo ikke, heller.

Tilbake
Topp