Single Hop prosjekt

Av ren nyskjerrighet har jeg tenkt å brygge en del single hop øl med identisk maltbase, men som er krydret med kun en type humle. Håper å lære litt mer om de forskjellige humletypene i dette prosjektet.

Teknisk sett tenker jeg å brygge to batcher med en enkel pale ale, blande disse sammen, slik at alt blir likt, for så å dele opp dette i fire like deler og koke separat med fire forskjellige humler.

Selve ølet tenker jeg å lage med 94% pale malt, 4% CaraMalt og 2% Crystal malt 150, som meskes på 65 grader. Target FG blir 1.058. Humlen kokes i 60, 15 og 5 minutter, og tørrhumles i 5 dager. Det gjæres med WLP001, og batch størrelsen blir 12,5 liter pr batch. Følgende humler skal brukes:

Humletype - Bitter (60min) - Aroma (15min) - Aroma (5min) - Tørrhumle - IBU
Citra, 25 gram, 12,5 gram, 12,5 gram, 25 gram, 94 IBU
Sorachi Ace, 25 gram, 12,5 gram, 12,5 gram, 25 gram, 83 IBU
Nelson Sauvin: 25 gram, 12,5 gram, 12,5 gram, 25 gram, 79 IBU
Fuggles: 50g, 12,5g, 12,5g, 25g, 63 IBU

Noen som har noen innspill? Er litt usikker på humlemengden jeg bruker. Har i utgangspunktet tenkt å gjøre ølene så identisk som mulig, men med forskjellig humle. Men noen humletyper bør vel ikke overdrives, da de kan gi uønskede smaker.

Alle innspill tas imot med takk!
 
For å få balanse mellom bitterhet og aroma, ville jeg i utgangspunkter legge 40-50% av IBUen i 60min humlen, resterende likt fordelt i gram (f.eks ca 25gr) på 15 og 5 min tilsetningen
 
En annen sak er å se på BU/OG forholdet for balanse mellom bitterhet og malten. Typisk for en IPA vil være i områded 1.0-1.2 for god balanse, såfremt du ikke er ute etter et veldig kraftig humlepreg....
 
Ville gjort som loebrygg foreslår og så heller toppet opp 60min til lik IBU på alle slik at bitterheten på tunga spiller deg et mindre puss men du får mer rene smaker av det som på en måte blir smakshumle.
 
Gjør det enkelt for deg selv å fordel en 100 grams humlepose likt på smak, aroma og tørrhumle
så topper du opp med en nøytral humle som f.eks Warrior til lik IBU på alle
 
Gjør det enkelt for deg selv å fordel en 100 grams humlepose likt på smak, aroma og tørrhumle
så topper du opp med en nøytral humle som f.eks Warrior til lik IBU på alle

Hele poenget med en Single Hop IPA er vel å kun bruke en type humle, så Worrior utgår nok. Har kjøpt en 100g pakker av hver humletype. Tenkte det var mer en nok til en 12.5 liter batch.

Da tilsetter jeg så mye som jeg trenger for riktig bitterhet på 60min, og fordeler resten på aromahumlen, men litt ekstra på tørrhumlen.
 
Ville selv faktisk brukt samme type til bitter for å se "hva slags bitter" den humla smaker. Er forskjell på feks Magnum og chinook ved 60min. Det er sammensetningen av humleoljene, noen fordamper lett, andre ikke.
 
Tenker jeg holder meg til 20g, 20g, 20g, 40g for tre av ølene. Da humlen på tre av ølene har noelunde lik AA innhold (11,4, 12 og 13,5%). Dette gir henholdsvis 96,5, 86 og 81,5 IBU. Fuggels har kun 5,4% AA, så her bruker jeg 50g, 30g, 30g, 30g, som gir meg en IBU på 77,6.
 
En annen sak er å se på BU/OG forholdet for balanse mellom bitterhet og malten. Typisk for en IPA vil være i områded 1.0-1.2 for god balanse, såfremt du ikke er ute etter et veldig kraftig humlepreg....

Er ikke så inne på dette med balansen mellom bitterhet og sødme. Er det slik at man deler IBU med de to siste siffrene i OG? Da får jeg relativt ubalansert øl, da f.eks Citra ølet vil ha en ratio på 1,65. En IBU på 70 vil da gi en ratio på 1,2. Bør jeg da sikte meg inn på å holde meg til maks 70 IBU i alle disse ølene?
 
Ja. BU:GU. Bitterness unit / gravity units.

For. Eks 80 IBU / 1.080 = 80/80 =1

1.65 er ikke så ille. Men for en engelsk mild er det ille. Har laget IPA med feks 3.xx
 
Men dette er IPA, og de skal jo være ekstremt humlete. Har justert litt på humlingen igjen, og nå ligger alle rett over 70 IBU, noe som gir meg en ratio på litt over 1,2.

Fuggles: 45g, 30g, 30g, 40g - 72,2 IBU
Citra: 10g, 20g, 30g, 40g - 73,7 IBU
Sorachi Ace: 14g, 18g, 28g, 40g - 72,1 IBU
Nelson Sauvin: 15g, 20g, 25g, 40g - 71,9 IBU

Begynner det nå å ligne noe?
 
Men samtidig. Alt er smak og behag. På et punkt må du lukke ørene dine og bare brygge :)

F.eks så var det et utsagn over her hvor noen skrev om balanse mellom bitterhet og aroma, noe jeg selv er veldig uenig i. Hadde selv minst doblet tørrhumlen og 5min humlen for en IPA jeg selv liker. Men det går ut over dine premisser som er 100g pakke.
 
Nå er ikke målet i seg selv å ha mest mulig humlesmak i bryggene, men å se hvordan et identisk øl fremtoner seg med forskjellig humle, og for å få smaken på hvordan de forskjellige humlene faktisk smaker som en ingrediens, slik at den kan brukes mer målrettet senere. Blir dette en suksess, kommer jeg sikkert til å brygge flere slike Single Hop brygg, for å teste de forskjellige populære amerikanske humlene opp mot hverandre.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp