SjokoladeStout: Oppskrift ok?

Batch Size: 20,00 L      
Boil Size: 24,08 L
Estimated OG: 1,082 SG
Estimated Color: 64,2 EBC
Estimated IBU: 35,6 IBU
Brewhouse Efficiency: 70,0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type         % or IBU      
5,00 kg       Pale Malt (5,9 EBC)                       Grain        70,4 %        
0,70 kg       Oats, Flaked (2,0 EBC)                    Grain        9,9 %        
0,40 kg       Chocolate Malt (886,5 EBC)                Grain        5,6 %        
0,20 kg       Crystal Malt (39,4 EBC)                   Grain        2,8 %        
0,05 kg       Roasted Barley (591,0 EBC)                Grain        0,7 %        
40,00 gm      Goldings, East Kent [5,00%]  (90 min)     Hops         20,9 IBU      
30,00 gm      Goldings, East Kent [5,00%]  (60 min)     Hops         14,7 IBU      
30,00 gm      Goldings, East Kent [5,00%]  (0 min)      Hops          -            
100,00 gm     Kakaopulver (Boil 1,0 min)                Misc                      
0,75 kg       Corn Sugar (Dextrose) (0,0 EBC)           Sugar        10,6 %        


Mash Schedule: My Mash
Total Grain Weight: 6,35 kg
----------------------------
Name               Description                         Step Temp     Step Time    
Step               Add 14,88 L of water at 75,4 C      68,0 C        60 min


Kanskje litt for mye sjokoladesmak med menden sjokolademalt og kakaopulver?
Og kanskje litt mye aromahumle til denne stilen?
Hva med meskingen, høy nok temp til å få fin sødme på en slik stout?
Forslag til gjær? (tørrgjær)
 
Jeg tror ikke sjokolademalt og kakao lager samme smak.
Sjokolademalten bidrar med vel så mye kaffe og brent smak som sjokolade syns jeg.
Ikke det at jeg har brukt kakao i øl før, så jeg bør kanskje ikke uttale meg.
Eneste tørrgjæren jeg har noe særlig erfaring med er US-05.
Jeg tror den vil funke fint, men den er jo ikke noen klassisk engelsk gjærtype, om det er det du er ute etter.
Den gjærer langt ut og er ganske nøytral. Jeg tror den vil passe godt med 67-68 grader i mesken.
Ellers tror jeg jeg ville flyttet noe humle til 10-20 min tilsetning.
Lykke til med brygging, og kom gjerne med tilbakemelding på kakaobruken.
 
Takker for innslag :)

Har lest på mange utenlandske forum at det fungrer svært bra med kakaopulver.
Jeg leser også at det er best å koke opp pulveren i litt vann, så tilsette det til sekundærgjæringen for mer duft,
men det bli gjort på slutten av kok også. Jeg velger siste, siden jeg blir bakterieparanoid når jeg skal drive og
tilsette saker i sekundærgjæring  :bank2: Tørhumling tåler jeg, for humla er litt desinfiserende i seg selv..

Har brygga 3 brygg på 3 uker nå, så det blir en stund til jeg lager denne stouten.. men jeg skal absolutt komme tilbake med tilbakemelding når den er kommet på fat :)
 
Ugelvik skrev:
Hvordan gikk det med denne? Er interessert i å lage en sjokoladestout med kakaopulver selv...

Har desverre ikke kommet dit enda. Om min siste IPS blir suksess, så blir det kanskje p prøve meg på sjokoladestouten. Skal skrive raport med en gang jeg har resultat! :)
 
Tilbake
Topp