Skal bestille utstyr til Co2 og corneliusfat. Trenger hjelp til bestillingen.

Rutof

Fatene skal jeg bestille hos vestbrygg og slanger, koblinger og annet hos bryggselv.

Kan noen hjelpe meg og sette opp en liste på hva jeg trenger.  Slangestr. Og koblinger lurer jeg fælt på.

Takker på forhånd

Rune

Eg kan i alle fall være behjelpelig med noe:

Det første du trenger er en CO2 tank. Eg kan ikke finne CO2 tank på Bryggselv, men siden du bor i nærheten av Bergen så ville eg tatt kontakt med NOHA. De er de billigste eg kjenner til i nærområdet, og du kan få kjøpt en ombygget 5-6 kilos brannslukkingsapparat (CO2 varianten seff). Ved ombygging av brannslukkingsapparat, husk å gi beskjed om at stigerøret skal fjernes, og at du ønsker en rattventil montert. Ved fjerning av stigerøret unngår du at flytende CO2 går rett i regulatoren, du får gass i stedet. NOHA holder til like ved Puddefjordsbroen på Laksevåg siden, adresse er: Damsgårdsveien 143. Det kan være litt knotete å finne frem, siden de ikke ligger langs veien. De ligger på baksiden av bygget, like ved vannlinjen.

Det andre du trenger er en regulator: "Co2 Regulator med to manometere" @ Bryggselv
Så kommer spørsmålet, hvor mange fat skal du ha koblet til? Om det bare er 2 stk, så kan du bytte ut regulator ovenfor med: "Co2 Regulator 3 bar med 2 utganger". Hvis det er flere, trenger du enten en sekundær regulator, eller en manifold. Manifold er bare en måte å koble en CO2 slange til flere slanger, mens en sekundær-regulator gjør det mulig for deg å ha forskjellig trykk på forskjellige fat. En manifold kan man lage selv ut av deler kjøpt på Biltema....

Slanger er nødvendig, du trenger slanger for gass og slanger for øl. Slange for øl: http://www.bryggselv.no/products/lslange-pet-316- , beregn mellom 2-3meter pr fat
Slange for gass ville eg kjøpt på Biltema/Clas Ohlson.

Du trenger også hurtigkoblinger, grå er for gass, svart er for væske. Disse har ikke slangenipler på seg, men muligheter for å skru på slangenipler. Slangenipler til hurtigkoblinger må kjøpes seperat.

Det siste eg kan komme på, er at du må ha en eller annen form for tappekran(er). Det kan gjøres veldig enkelt med en picknick faucet.

Eg beklager at eg ikke kunne linke til alle gjenstandene. Det skyldes at om url'en inneholder "C O 2", så blir dette omskrevet til CO2, og URL'en blir da ugyldig. Eksempel på dette:
http://www.bryggselv.no/products/co2-regulator-med-to-manometere

Hei

Da er det meste bestilt. Kjøpt overgang til CO2 flaske 425 gram.  Kan jeg da kjøpe flasker hos paintball butikker eller?

http://www.paintballweb.no/Shop/List/-CO2/388/1

Overgangen du har er antageligvis til Sodastream flasker. Altså ikke paintball co2 tanker. Eg har et oppsett med paintball-tank, men måtte kjøpe overgang og regulator fra USA. Bruker da en fyllestasjon fra min 6kg til 20oz paintball-tank.

Sodastreamflasker får du hos lefdal, clas elkjøp osv. Anbefales kun til å ta med på fest. Disse flaskene tømmes før du får sukk for deg.

Vin og bar har overgang til Sodastreamflasker. De flaskene får du over alt. Hvis du har bestemt deg for de små flaskene, så hold deg til noe du får tak i her til lands. sodastreamflaskene koster vel ca 150,-. Når de er tomme bytter du dem inn i butikken, og får ny full for ca 100 lappen. Men husk: dette blir veldig fort dyrt, spesielt om du skal bruke dem til å tvangskarbonere fatene. Noen her har regnet ut hvor mange fat du får karbonert og tømt med ei slik flaske. Det er ikke mange.

Ps. Fjell, det er ikke fjell i drammen? Du får billig ombygget branslukker i drammen har jeg hørt.. ca 600,-

Bård skrev:
Ps. Fjell, det er ikke fjell i drammen? Du får billig ombygget branslukker i drammen har jeg hørt.. ca 600,-

Fjell uten for Bergen.

Skal karbonere med sukker.

Blir større CO2 flasker seinere.

Bård skrev:
Vin og Bar har overgang til Sodastreamflasker. De flaskene får du over alt. Hvis du har bestemt deg for de små flaskene, så hold deg til noe du får tak i her til lands. sodastreamflaskene koster vel ca 150,-. Når de er tomme bytter du dem inn i butikken, og får ny full for ca 100 lappen. Men husk: dette blir veldig fort dyrt, spesielt om du skal bruke dem til å tvangskarbonere fatene. Noen her har regnet ut hvor mange fat du får karbonert og tømt med ei slik flaske. Det er ikke mange.

Får jeg tømt 2 fat så er jeg fornøyd

Vestbrygg.no reklamerer med fat, flaske, ventiler, slanger og det du trenger for 2950.-

Litt behagelig å kjøpe en komlett løsning, tenker jeg, :ilike:

Hans-Martin skrev:
Vestbrygg.no reklamerer med fat, flaske, ventiler, slanger og det du trenger for 2950.-

Litt behagelig å kjøpe en komlett løsning, tenker jeg, :ilike:

Kjøper selvsagt fat av han. Nå kommer jeg på 1800 komplett med fat, slanger, koblinger og alt jeg treng :)

Tilbake
Topp